Attention and reading comprehension in the virtual classroom with basic education students

Main Article Content

Lidia Mercedes Pérez Amaya

Abstract

Reading attention and comprehension in general have been investigated throughout history, due to the importance that it has as a basic learning competence, however, in recent years it has had a resignification from the inclusion of information technologies. information and communications in educational spaces. These previous elements that have led to an interest in its development in technological spaces such as virtual classrooms, a reason that leads us to propose as an objective to socialize a study about the determination of the relationship between attention and reading comprehension in second grade students. high school in Trujillo. Starting from using a quantitative methodology with descriptive causal correlational design and the use of two questionnaires. The results derived from the analysis allow expressing how attention has low levels, corresponding in turn with the values of reading comprehension as a variable. From which it can be concluded the existence of a direct relationship between the variables under study and the need to enhance attention based on improvements in reading comprehension of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Amaya, L. M. (2023). Attention and reading comprehension in the virtual classroom with basic education students. Mendive. Journal on Education, 21(2), e3270. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3270
Section
ARTICLES

References

Aparicio, J., Miranda-Zapata, E., Lara, L., Domínguez-Lara, S., Acevedo, F., Gómez-Espino, J. M., & Saracostti, M. (2021). Adaptación y validación del Cuestionario de Compromiso Escolar en países iberoamericanos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación-e Avaliação Psicológica, 2(59), 95-108. https://doi.org/10.21865/RIDEP59.2.01

Barreyro, J. P., Formoso, J., Alvarez-Drexler, A., Leiman, M., Fernández, R., Calero, A. & Injoque-Ricle, I. (2020). Comprensión de narraciones en niños de 5 y 6 años: Efectos de la memoria de trabajo verbal y la atención sostenida. Interdisciplinaria, 37(1), 31-32. http://dx.doi.org/10.16888/interd.2020.37.1.16.

Cadme-Galabay, T. A., García-Herrera, D. G., Cárdenas-Cordero, N. M., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Comprensión lectora e innovación educativa: Estrategias para mejorar la lectoescritura en los jóvenes del bachillerato. CIENCIAMATRIA, 6(1), Art. 1. https://doi.org/10.35381/cm.v6i1.337

Carpio Lozada, B. (2020). Desarrollo de la atención selectiva a través del juego en estudiantes de educación superior. Comuni@cción, 11(2), 131-141. http://dx.doi.org/10.33595/2226-1478.11.2.425

Cedeño, G. C. B., & Bailón, J. B. (2021). Estrategias neurodidácticas en el proceso enseñanza-aprendizaje de educación básica. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 6(1), 72-81. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/index

Coca, V. (2022). Perú ocupó último lugar en comprensión lectora en test internacional, ¿qué hacer para salir de esta situación? infobae. https://www.infobae.com/america/peru/2022/07/01/peru-ocupo-ultimo-lugar-en-comprension-lectora-en-test-internacional-que-hacer -para-salir-de-esta-situacion/

Cordón García, J. A. (2019). La evolución de la lectura digital: Modelos, dispositivos, aplicaciones y prácticas de lectura. España, Lectoescritura digital; p. 7-17. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/190600

Eugeni, R. (2023). Semiótica audiovisual y neurociencia cognitiva. El proyecto de la neurofilmología y la cuestión de la experiencia temporal. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 32, 29-40. https://doi.org/10.5944/signa.vol32.2023.36109

Machado-Bagué, M. A. Y. I. L. É., Márquez-Valdés, A. M., & Acosta-Bandomo, R. U. (2021). Consideraciones teóricas sobre la concentración de la atención en educandos. Revista de Educación y Desarrollo, 59, 75-82. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/59/59_Machado.pdf

Mesía, G. W; Méndez, J; Picho, D. J. (2021) La atención en el aprendizaje de la comprensión lectora en estudiantes de primaria. Revisión teórica. Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales. Venezuela, (50) julio-agosto, 116-127. https://revista.grupocieg.org/wp-content/uploads/2021/06/Ed.50116-127-Mesia-et-al.pdf

Milla-Cano, C. & Gatica-Ferrero, S. (2020). Memoria de trabajo y flexibilidad cognitiva en estudiantes con desarrollo típico y con trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Avances en Psicología Latinoamericana, 38(3), 6-20. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.7743

Ortiz, A. M. B. & Barreto, A. M. P. (2019). Procesos atencionales como predictores cognitivos de la comprensión lectora. Revista Iberoamericana de Psicología, 12(2), 93-104. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.12209

Reyes, R. I. C. (2019). Reino preguntados y neuroeducación: generando emociones más allá del aula. Palermo Business Review, (20), 53-61. https://www.palermo.edu/economicas/cbrs/pdf/pbr20/PBR_20_03-Carrasco.pdf

Sánchez-Caballé, A., Gisbert Cervera, M., & Esteve-Món, F. (2021). Integrating digital competence in higher education curricula: An institutional analysis. Educar, 57(1), 0241-258. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1174