Historical evolution of the humanistic training process at the University of Granma
Main Article Content
Abstract
The University of Granma has contributed to the development of the educational potential of the disciplines and subjects that make up the plan of the teaching process of pedagogical careers, in particular the Marxism-Leninism and History Bachelor's Degree in Education to the solution of the professional problems of education in the historical-contextual conditions that characterize Cuban society. Socializing the results of the historical evolution of the humanist training process in the Marxism-Leninism and History Degree in Education of the University of Granma was the objective of this article. In the preparation of the article, methods of scientific research were applied, among which are documentary analysis, criticism of sources, logical history and synthesis analysis that made it possible to determine regularities and trends of the process of humanistic formation in the career under study.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alonso, L., Martínez, O. y Domínguez, I. (2019). El desarrollo de cualidades laborales en niños, niñas, adolescentes, jóvenes y adultos. Revista Opuntia Brava, 11(2), 116-131. https://doi.org/10.35195/ob.v11i2.747
Díaz-Canel Bermúdez, M., Núñez Jover, J. & Torres Páez, C. (2020). Ciencia e innovación como pilar de la gestión de gobierno: un camino hacia los sistemas alimentarios locales. Cooperativismo y Desarrollo, 8(3), 367-387 https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/372
García, M., Corrales, I. y Reyes, J. J. (2015). La formación axiológica en los profesionales cubanos de la salud: una mirada hacia la universidad. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 14(1). http://www.revhabanera.sld.cu/ind ex.php/rhab/article/view/488
González, A. (2010). Universidad, comunidad y formación humanístico-cultural. Didasc@lia: Didáctica y Educación, (4). https://dialnet.unirioja.es/ descarga/articulo/4227561.pdf
Hernández, R. C. & Infante, M. E. (2015). La formación humanística y humanista en los estudiantes universitarios. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 9(2). http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/405
Lastres, E. (2020). La formación humanista en la Educación Superior. Cuadernos Atlante, Educación y Desarrollo: https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/06/formacion-humanista.htm. http://hdl.handle.net/20.500.11763/atlante2006formacion-humanista
Lastres, E. (2021). Referentes filosóficos que sustentan la formación humanista en la Educación Superior. Revista Roca, 17(3), ISSN: 2074-0735, https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2573
Mendoza, L. (2011). Formación humanista e interdisciplinariedad: hacia una determinación categorial. pp. 83-87. En Mañalich Suárez, R. y otros. Didáctica de las humanidades. La Habana: Pueblo y Educación
Pogolotti, G. (2016). Hacia un nuevo humanismo. Periódico Granma. http://www.granma.cu/cuba/2016-06-08/hacia-un-nuevo-humanismo
Rodríguez, R. (2018). El proceso de formación humanista de los profesionales de Cultura Física. Revista Educación, 42(2), Universidad de Costa Rica, Costa Rica, http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44055139039
Sánchez, V. & Pérez, M. C. (2017). La formación humanista. Un encargo para la educación. Universidad y Sociedad, 9(2), 265-269. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus
Vizcaíno, C., Lasluisa, E., Montoya, J. y Ferrer, E. (2016). Epistemología de la formación humanista universitaria ecuatoriana con enfoque de género. Revista Didascalia, 7(1), http://ojs.uo.edu.cu/index.php/Didascalia