Historical evolution of the humanistic training process at the University of Granma

Main Article Content

Elieser Lastres Rodríguez
Rafael Claudio Izaguirre Remón

Abstract

The University of Granma has contributed to the development of the educational potential of the disciplines and subjects that make up the plan of the teaching process of pedagogical careers, in particular the Marxism-Leninism and History Bachelor's Degree in Education to the solution of the professional problems of education in the historical-contextual conditions that characterize Cuban society. Socializing the results of the historical evolution of the humanist training process in the Marxism-Leninism and History Degree in Education of the University of Granma was the objective of this article. In the preparation of the article, methods of scientific research were applied, among which are documentary analysis, criticism of sources, logical history and synthesis analysis that made it possible to determine regularities and trends of the process of humanistic formation in the career under study.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lastres Rodríguez, E., & Izaguirre Remón, R. C. (2024). Historical evolution of the humanistic training process at the University of Granma. Mendive. Journal on Education, 22(1), e3269. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3269
Section
ARTICLES
Author Biographies

Elieser Lastres Rodríguez, Universidad de Granma. Cuba

Profesor Auxiliar Dpto Marxismo e Historia

Rafael Claudio Izaguirre Remón, University of Granma. Cuba

Profesor Titular Centro de Estudios de la Educacion en Granma

References

Alonso, L., Martínez, O. y Domínguez, I. (2019). El desarrollo de cualidades laborales en niños, niñas, adolescentes, jóvenes y adultos. Revista Opuntia Brava, 11(2), 116-131. https://doi.org/10.35195/ob.v11i2.747

Díaz-Canel Bermúdez, M., Núñez Jover, J. & Torres Páez, C. (2020). Ciencia e innovación como pilar de la gestión de gobierno: un camino hacia los sistemas alimentarios locales. Cooperativismo y Desarrollo, 8(3), 367-387 https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/372

García, M., Corrales, I. y Reyes, J. J. (2015). La formación axiológica en los profesionales cubanos de la salud: una mirada hacia la universidad. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 14(1). http://www.revhabanera.sld.cu/ind ex.php/rhab/article/view/488

González, A. (2010). Universidad, comunidad y formación humanístico-cultural. Didasc@lia: Didáctica y Educación, (4). https://dialnet.unirioja.es/ descarga/articulo/4227561.pdf

Hernández, R. C. & Infante, M. E. (2015). La formación humanística y humanista en los estudiantes universitarios. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 9(2). http://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/405

Lastres, E. (2020). La formación humanista en la Educación Superior. Cuadernos Atlante, Educación y Desarrollo: https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/06/formacion-humanista.htm. http://hdl.handle.net/20.500.11763/atlante2006formacion-humanista

Lastres, E. (2021). Referentes filosóficos que sustentan la formación humanista en la Educación Superior. Revista Roca, 17(3), ISSN: 2074-0735, https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2573

Mendoza, L. (2011). Formación humanista e interdisciplinariedad: hacia una determinación categorial. pp. 83-87. En Mañalich Suárez, R. y otros. Didáctica de las humanidades. La Habana: Pueblo y Educación

Pogolotti, G. (2016). Hacia un nuevo humanismo. Periódico Granma. http://www.granma.cu/cuba/2016-06-08/hacia-un-nuevo-humanismo

Rodríguez, R. (2018). El proceso de formación humanista de los profesionales de Cultura Física. Revista Educación, 42(2), Universidad de Costa Rica, Costa Rica, http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44055139039

Sánchez, V. & Pérez, M. C. (2017). La formación humanista. Un encargo para la educación. Universidad y Sociedad, 9(2), 265-269. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Vizcaíno, C., Lasluisa, E., Montoya, J. y Ferrer, E. (2016). Epistemología de la formación humanista universitaria ecuatoriana con enfoque de género. Revista Didascalia, 7(1), http://ojs.uo.edu.cu/index.php/Didascalia