Pedagogical model for the export of academic services. View from the educational sciences

Main Article Content

Lis Cuesta Peraza
Silvia Navarro Quintero

Abstract

The article presents the theoretical and methodological modeling of a pedagogical model proposal for the export of academic services in the Paradiso agency in Cuba. The study gives meaning to the idea that this should be recognized as a type of specialized tourism where the trip has a high educational content, since not everything is learned in the classroom, but also in non-classroom spaces. A macro social research on education, active, participatory, mixed or combined concurrent, was conceived, with an emphasis on the qualitative that includes the linking of empirical, theoretical and mathematical-statistical methods. The result that is made visible establishes the purpose, the objectives, the principles, as well as the characterization of the duty to be that should govern the work of the export of academic services and its transformation strategy. In the same way, the forms of implementation and evaluation of the scientific result that is conceived are included.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cuesta Peraza, L., & Navarro Quintero, S. (2023). Pedagogical model for the export of academic services. View from the educational sciences. Mendive. Journal on Education, 21(1), e3206. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3206
Section
ARTICLES
Author Biography

Silvia Navarro Quintero, Instituto Central de Ciencias Pedagogicas

Doctora en Ciencias Pedagogicas, Máster en Educación Especial. Directora del Instituto Central de Ciencias Pedagogicas .

References

Aguilera Jiménez, A. (2000). Los nuevos retos educativos de la sociedad de la información. Revista Fuentes, 2, 122-138. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2723

Bórquez, R.; Bourlon, F. & Moreno, M. A (2019). El turismo científico y su influencia en la comunidad local: el estudio de caso de la red de turismo científico en Aysén, Chile. Revista Turydes: Turismo y Desarrollo, 26. https://www.eumed.net/rev/turydes/26/aysen-chile.html Camargo, B.A. y Quintanilla, D. (2018). Análisis del turismo académico en Monterrey (México). Turismo y Sociedad. 23, 125-147. DOI: https://doi.org/10.18601/01207555.n23.07

Campos Cardoso, L. M., Urbay Rodríguez, M., & Egger, R. (2018). Las habilidades en la formación de la competencia intercultural. Revista Varela, 18(49), 114. http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/75

Corcho Reyes, I. L., & Campos Cardoso, L. M. (2019). Procedimiento para la gestión del turismo académico (grupos) en la oficina coordinadora de servicios académicos (OCSA) de la Universidad Central "Marta Abreu" de las Villas. Explorador Digital, 3(2), 48-59. https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v3i2.419

García, M., Cabada, J. L., & Bonilla, M. (2005). Turismo educativo. Prometedor Segmento para la para la diversificación de la Oferta Turística de Costa Rica. TECNITUR, 109, 6-13.

Llewellyn-Smith, C., & Mc Cabe, V. S. (2008). What is the attraction for exchange students: The host destination or Host University? empirical evidence from a study of an Australian University. International Journal of Tourism Research, 10, 593-607. doi:10.1002/jtr.v10:6

Pawlowska, E. (2011). El turismo académico: un análisis económico para el caso de Galicia. Santiago de Compostela: Universidade. Servizo de Publicacións e Intercambio Científico. ISBN 978-84-9887-724-3 http://hdl.handle.net/10347/3376

Pérez, W. N. (2022). "Turismo académico, análisis y perspectivas en Cuba, como parte de las nuevas ofertas de desarrollo turístico". AlfaPublicaciones, 4(2.1), 130-151. https://alfapublicaciones.com/index.php/alfapublicaciones/article/view/209

Ruiz A, A. (2002). Metodología de la investigación. Pueblo y Educación. La Habana.

Valle, A. (2012). La investigación pedagógica. Otra Mirada. Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.

Villavicencio Plasencia, M. V. (2019). Internacionalización de la Educación Superior en Cuba. Principales indicadores. Economía y Desarrollo, 162(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842019000200011

Wiener, N. (2007). Meta modelos de la Investigación Pedagógica. La Habana. Cuba.