Historical and narrative empathy: thinking about the Columbus expedition with future Basic Education teachers

Main Article Content

Humberto Álvarez Sepúlveda

Abstract

Historical empathy is one of the metacognitive pillars of the didactics of history most transcendental in the training of basic education teachers, since it allows them to understand the past in a contextualized way and teach the subject of history to their future students in a rigorous, systematic and critical. However, despite its great importance, in specialized literature there is little research on the development of historical empathy in teacher training. For this reason, in this article, the stories constructed by 36 future teachers of Basic Education from a university in southern Chile are analyzed, in order to evaluate the levels of development of historical empathy that they applied in their narratives based on one of the four main historiographical positions on the arrival of Christopher Columbus in America (Eurocentric, anti-colonial, conciliatory and chronological). The content analysis was used to identify the levels of achievement of historical empathy from the following typology: presentist historical empathy, experiential historical empathy and simple historical empathy. It is concluded that 8.3 % of the stories are based on presentist historical empathy, 50 % on experiential historical empathy and 41.7 % on simple historical empathy. These results are positive compared to other similar studies on historical empathy because most of them show that future teachers tend to express their historical interpretation from the presentist perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez Sepúlveda, H. (2022). Historical and narrative empathy: thinking about the Columbus expedition with future Basic Education teachers. Mendive. Journal on Education, 20(2), 450–463. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2798
Section
ARTICLES
Author Biography

Humberto Álvarez Sepúlveda, Universidad Católica de la Santísima Concepción

Humberto Álvarez Sepúlveda, es doctor en Sociedad y Cultura y Máster en Historia Contemporánea y Mundo Actual por la Universidad de Barcelona (España). Profesor en Historia y Geografía, Licenciado en Educación y Licenciado en Historia por la Universidad Católica de la Santísima Concepción. Investigador en la formación de profesores de Historia, la enseñanza, el aprendizaje y la evaluación de la especialidad. Colaborador de diversos proyectos de innovación docente. Autor de diversos artículos y capítulos de libros relacionados con la Historia y su didáctica. Ponente en diversos congresos de ámbito nacional e internacional. Académico de la Facultad de Educación de la Universidad Católica de la Santísima Concepción.

References

Álvarez, H. (2020). Representaciones eurocéntricas de los conquistadores y colonizados en la historia escolar. Análisis de los manuales chilenos. Revista de Filosofía, 37(96), 141-168. Disponible en: https://doi.org/10.5281/zenodo.4599789

Antequera, L. (2021). Historia desconocida del descubrimiento de América: En busca de la nueva ruta de la seda. Córdoba: Sekotia.

Bailón, F. (2017). Los inuit: Cazadores del Gran Norte. Barcelona: Nova Casa Editorial.

Calderón, P. y Arias, L. (2017). El desembarco de Colón en San Salvador. Análisis de las narraciones de alumnado español de 10-11 años en términos de perspectiva histórica. REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació 10(2), 34-51. Disponible en: https://doi.org/10.1344/reire2017.10.217702

Cardelús, B. (2018). Civilización hispánica: El encuentro de dos mundos. Madrid: Editorial EDAF.

Carril, M., Sánchez, M. y Muñoz, C. (2020). Empatía histórica en futuros profesores de primaria: El trabajo infantil en el siglo XIX. Educação e Pesquisa, (46), 1-18. Disponible en: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046215492

Contreras, C. (2020). La crisis demográfica del siglo XVI en los Andes. Una discusión acerca de sus dimensiones y consecuencias. Diálogo Andino, (61), 7-25. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812020000100007

Endacott, J. & Brooks, S. (2013). An updated theoretical and practical model for promoting historical empathy. Social Studies Research and Practice, 8(1), 41-58. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Jason-Endacott/publication/270285762_An_Updated_Theoretical_and_Practical_Model_for_Promoting_Historical_Empathy/links/54a704220cf256bf8bb6b9af/An-Updated-Theoretical-and-Practical-Model-for-Promoting-Historical-Empathy.pdf

Guillén, M. (2016). Un viaje al siglo XVI a partir de los casos de un corsario y un bandolero: Una experiencia de empatía histórica en secundaria. Clío: History and History Teaching., (42),1-34. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5776592

González, N., Henríquez, R., Pagès, J. y Santisteban, A. (2009). El aprendizaje de la empatía histórica en educación secundaria: Análisis y proyecciones de una investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje del conflicto y la convivencia en la Edad Media. En: R. Ávila, B. Borghi e I. Mattozzi (Org.). La educación de la ciudadanía y la formación del profesorado: Un proyecto educativo para "la estrategia de Lisboa" (pp. 283-290). Bologna: Pàtron.

Navarro, C. y Corredor, J. (2018). Desarrollo de narraciones históricas en estudiantes de colegios rurales y urbanos. Revista Costarricense de Psicología, 37(1), 41-75. Disponible en: http://dx.doi.org/10.22544/rcps.v37i01.03

Sáiz, J. y López, R. (2015). Competencias y narrativas históricas: El pensamiento histórico de estudiantes y futuros profesores españoles de educación secundaria. Revista de Estudios Sociales, (52), 87-101. Disponible en: http://dx.doi.org/10.7440/res52.2015.06

San Pedro, M. y López, I. (2017). Empatía histórica y aumento de la tolerancia hacia la figura de los refugiados. Revista de Psicología y Educación, 12(2), 116-128. Disponible en: https://doi.org/10.23923/rpye2017.12.150

Valdés, M. y Turra, O. (2017). Racionalidades curriculares en la formación del profesorado de historia en Chile. Diálogo Andino, (53), 23-32. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812017000200023

Yilmaz, K. (2007). Historical empathy and its implications for classroom practices in schools. The History Teacher, 40(3), 331-337. Disponible en: https://doi.org/10.2307/30036827