The education in function of the climatico change

Main Article Content

Nancy Amor Pérez
Feliberto Palomino Toledo
Yedennis Padin Pérez

Abstract

The maximum authorities of our country take to roads in fact strategies that allow to mitigate the consequences of the climatic change. The National System of Education sinks to this initiative educating to the new generations, from early ages, so much for the institutional road as for the Program it Educates your Son". This road centers its efforts in the orientation to the family, as main stimulative of the development of its children, in its most diverse variants, of which is not exempt the environmental question. The solution to this problem is approached starting from the instrumentation of a pamphlet of family orientation to incentivate the love, care and conservation of the environment in the children from 4 to 5 years assisted by the Program it Educates your Son", in the Council Popular Siblings Cruz"; scenario in which a community project of the Department of Military Teaching is developed, to be the thematic one a question of National Security. One investigates, through diverse methods of the theoretical level as the analysis-synthesis, induction - deduction, historical-logical, systemic-structural and the modelación; other methods of the empiric level as the documental revision, the observation, interviews and he/she interviews; for the prosecution of the information it was used the index calculation and the methodological triangulación. The pamphlet of family orientation is structured taking like base the possibilities that offer the homes to carry out the activities in the own daily routines. The setting in practice of this proposal allowed to verify its funcionabilidad, obtaining you superior results in the final diagnosis.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Amor Pérez, N., Palomino Toledo, F., & Padin Pérez, Y. (2021). The education in function of the climatico change. Mendive. Journal on Education, 19(4), 1216–1228. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2331
Section
ARTICLES

References

Arés, P. (2015). Qué es la psicología del desarrollo y qué nos aporta para conducir la educación infantil. Curso Universidad para todos. Hacer y pensar la psicología. Parte 4. Editorial Academia. p.11

CITMA (1999). Proyecto ley del Medio Ambiente. La Habana. Cuba. Editorial Academia.

Cuba. Consejo de Estado. Constitución de la República de Cuba. (2019). Aprobada mediante referendo popular el 24 de febrero de 2019 y proclamada el 10 de abril 2019. La habana: Consejo de Estado. Disponible en http://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/Nueva%20Constituci%C3%B3n%20240%20KB-1.pdf

Hernández, I. (2011). "Protección penal del Medio Ambiente en Cuba". GestioPolis. Consultado el 29 de enero de 2020. https://www.gestiopolis.com/proteccion-penal-medio-ambiente-cuba/

Jaria, I., Manzano, J. (2016). "Derechos y Medio Ambiente", en: Noguera, A. y Guamán, A. (directores), Lecciones sobre Estado social y derechos sociales. Valencia: Tirant lo Blanch, pp. 577-615.

Jaula, J.A. (2014). Memorias del 4to Congreso Internacional de Universidad 2014. Palacios de las Convenciones. Cuba.

Márquez, D.L, Casas, M., Jaula, J.A. (2017). La formación ambiental en la universidad cubana. Universidad y Sociedad, 9(3), versión On-line ISSN 2218-3620. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300032

Naciones Unidas. (2019). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. Objetivos, metas e indicadores mundiales. Naciones Unidas.

Quintana T. (2014). Evaluación de impacto ambiental y evaluación estratégica, Editorial Tirant lo Blanch: España.

Rodríguez A. (2020). La protección del medioambiente en Cuba, una prioridad gubernamental. Rev Nov Pob., 15(30) La Habana jul.-dic. 2019. Epub 15-Abr-2020. versión On-line ISSN 1817-4078. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-40782019000200113

Siverio, A.M. (2012). Para que la familia eduque mejor. Materiales de orientación para los agentes educativos que preparan a las familias con niños y niñas de 0 a 6 años. Editorial Pueblo y Educación: La Habana. Cuba.

Soler A. (2013). Ley No.81. Ley del Medio Ambiente. Organización Nacional de Bufetes Colectivos, ONBC. ISBN 978-959-7066-85-9.

Torres Y. (2019). La superación de las promotoras del Programa "Educa a tu Hijo" para la atención a los niños con trastorno del espectro de autismo. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca" P. 19 http://www.libreríapedagógica.com/infantilprimararhtml

UNESCO (2015). Declaración de Incheón y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Educación 2030. Ediciones UNESCO.