Historical trends in the treatment of biodiversity content in Cuban Basic Secondary: a necessary review/Tendencias históricas del tratamiento al contenido biodiversidad en la Secundaria Básica cubana: una revisión necesaria

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Omar García Vázquez

Abstract

The article that is presented aims to base the results of a historical analysis of the treatment of biodiversity content, which allows revealing the main characteristics and most significant trends that have been progressively generating this content in the context of the Basic Secondary education level of Cuba. The research was based on the materialist dialectical paradigm and on a descriptive-explanatory methodology that allowed reviewing the consulted bibliography, based on the use of theoretical methods such as historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive, as well as the empirical level documentary analysis. The results show how the variants used for the study of biodiversity evolved over time from the biological contents, the methodological proposals during the teaching activity, the didactic resources that were used to support the treatment and the environmental approach that was given to the content. Essentially, the historical study constitutes an antecedent that reveals the progressive transformation of the treatment of biodiversity content from a decontextualized learning of the environmental reality, with a high level of information and specialization, until reaching one that is closer to the school and community environment starting from the use of methods and procedures with an investigative approach.

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How to Cite
García Vázquez, O. (2021). Historical trends in the treatment of biodiversity content in Cuban Basic Secondary: a necessary review/Tendencias históricas del tratamiento al contenido biodiversidad en la Secundaria Básica cubana: una revisión necesaria. Mendive. Journal on Education, 19(3), 982–998. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2180
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REVIEW ARTICLES
Author Biography

Omar García Vázquez, "Universidad de Granma"

Es doctor en Ciencias Pedagógicas y Licenciado en Educación, especialidad Biología. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Titular de la Universidad de Granma. Ha impartido cursos de pregrado y postgrado en las temáticas de Educación ambiental, Didáctica de la Biología, Desarrollo local, Metodología de la investigación y de Gestión educativa en Cuba y en el extranjero. Ha participado en diversos eventos científicos nacionales e internacionales. Forma parte de las líneas de investigación Enseñanza de las ciencias. Ha publicado varios artículos científicos en diversas revistas de divulgación e investigación, nacionales e internacionales.

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