Pedagogical strategy to form the conflict resolution competence in Sociology students / Estrategia pedagógica para formar la competencia resolución de conflictos en estudiantes de Sociología

Main Article Content

Dayana Rosa Sotomayor Casalís
Alisvech Aguila Carralero

Abstract

The article presents a research result of a master's thesis on the formation of the conflict resolution competence in students of the Sociology career of the blended modality of the University of Camagüey, Cuba. In this sense, the objective was to propose a pedagogical strategy for the formation of the conflict resolution competence in Sociology students of the blended modality. Through the use of theoretical methods such as analytical-synthetic and inductive-deductive, an approach was made to the subject of emotional competences and in a particular way to the conflict resolution competence, as well as to the particularities of the Sociology career in the modality blended study of university studies. Empirical methods and techniques were also used, such as documentary analysis, group interviews with students and teachers, and participant observation. The statistical method was used to process the data obtained from the survey applied to teachers and students. The research carried out revealed as more significant results the identification of the problems associated with the subject, which affect the training of the students of said career and a pedagogical strategy as a possible solution. These results connote the importance of developing actions from the training process based on the formation of conflict resolution competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sotomayor Casalís, D. R., & Aguila Carralero, A. (2021). Pedagogical strategy to form the conflict resolution competence in Sociology students / Estrategia pedagógica para formar la competencia resolución de conflictos en estudiantes de Sociología. Mendive. Journal on Education, 19(1), 67–85. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2143
Section
ARTICLES
Author Biographies

Dayana Rosa Sotomayor Casalís, University of Camaguey ¨Ignacio Agramonte Loynaz¨

Licenciada en Sociología, Máster en Ciencias de la Educación Superior. Profesora asistente del Departamento Psicología-Sociología de Facultad de Ciencias Sociales, Camagüey, Cuba.

Alisvech Aguila Carralero, University of Camaguey ¨Ignacio Agramonte Loynaz¨

Licenciada en Derecho, Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular e investigadora del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación ¨Enrique José Varona¨ de la Universidad de Camaguey.

References

Bisquerra Alzina, R., & Pérez Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación, 21(10), 61-82. Recuperado a partir de http://www.ub.edu/grop/wp-content/uploads/2014/03/Las -competencias-emocionales.pdf.

Bisquerra Alzina, R.(2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis.

Domínguez i Amorós, M., & Gómez Yáñez, J. A. (2016). Formación y competencias en la profesión del sociólogo/a. Revista Española de Sociología, 25(3-Sup). Recuperado a partir de https://doi.org/10.22325/fes/res.2016.6

Gómez Campo, V. M. (2010). Sobre la formación de competencias en el sociólogo. Revista Colombiana de Sociología, 33(1), 69-86. Recuperado a partir de http://revistas.unal.edu.co/index.php/recs/article/view/15654.

Ministerio de Educación Superior. (2018a). Plan de Estudio «E»: carrera Sociología. La Habana: Universidad de La Habana.

Ministerio de Educación Superior. (2018b). Resolución No. 2 «Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior». MES: La Habana.

Ministerio de Educación Superior. (2008). Plan de Estudio "D". carrera Sociología. MES: La Habana.

Orejudo Hernández, S., & Planas Domingo, J. A. (2016). Introducción. En Inteligencia emocional y bienestar II. Reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones (pp. 9-18). Zaragoza, España: Ediciones Universidad de San Jorge.

Parra Herrera, Y., Colunga Santos, S., & Carvajal Hernández, B. (2016). Niveles y patrones de logro para la formación de la competencia investigativa en el sicólogo. Humanidades Médicas, 16(3), 475-488. Recuperado a partir de https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=69664.

Román Cao, E., & Martínez Tuero, Y. (2015). La semipresencialidad y la clase encuentro centrada en el proceso de dirección del trabajo independiente. Revista Cubana de Educación Superior, 34(2), 34-44. Recuperado a partir de http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/98.

Tobón Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias: pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: Ecoe. Recuperado a partir de https://www.researchgate.net/profile/Sergio_Tobon4/publication/319310793_Formacion_integral_y_competencias_Pensamiento_complejo_curriculo_didactica_y_evaluacion/

links/59a2edd9a6fdcc1a315f565d/Formacion-integral-y-competencias-Pensamiento-complejo -curriculo-didactica-y-evaluacion.pdf