Gender and school texts: the case of women in Classical Antiquity / Género y textos escolares: el caso de las mujeres de la Antigüedad Clásica

Main Article Content

Humberto Andrés Álvarez Sepúlveda

Abstract

The Ancient History units present in Chilean manuals are characterized by expose an androcentric historical narrative that marginalizes the participation of women, since they have traditionally focused on describing the contributions made by elite men in Greco- Roman culture. To highlight this problem, this article analyzes the treatment that History, Geography and Social Science texts give to women of the Classical Antiquity. For this purpose, a critical analysis was made of the discourse of two school textbooks that were delivered by the Ministry of Education during the year 2020 to municipal and subsidized particular schools in Chile. The results show that the textual passages analyzed focus exclusively on the category of androcentric, since there is evidence of a high degree of invisibility of the role of women in classical culture, a clear dichotomy between the public male and private female roles, and a rooted adult-centric historical perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez Sepúlveda, H. A. (2021). Gender and school texts: the case of women in Classical Antiquity / Género y textos escolares: el caso de las mujeres de la Antigüedad Clásica. Mendive. Journal on Education, 19(1), 41–50. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2113
Section
ARTICLES
Author Biography

Humberto Andrés Álvarez Sepúlveda, Santísima Concepción Catholic University.

Humberto Álvarez Sepúlveda, es doctor en Sociedad y Cultura y Máster en Historia Contemporánea y Mundo Actual por la Universidad de Barcelona (España). Profesor en Historia y Geografía, Licenciado en Educación y Licenciado en Historia por la Universidad Católica de la Santísima Concepción. Investigador en la formación de profesores de Historia, la enseñanza, el aprendizaje y la evaluación de la especialidad. Colaborador de diversos proyectos de innovación docente. Autor de diversos artículos y capítulos de libros relacionados con la Historia y su didáctica. Ponente en diversos congresos de ámbito nacional e internacional. Académico de la Facultad de Educación de la Universidad Católica de la Santísima Concepción.

References

Cid López, R. M. (2015). El género y los estudios históricos sobre las mujeres de la Antigüedad. Reflexiones sobre los usos y evolución de un concepto. Revista de Historiografía, (22), 25-49. Recuperado a partir de https://e-revistas.uc3m.es/index.php/REVHISTO/article/view/2645.

Díaz López, M., & Puig Gutiérrez, M. (2020). Analysis of the perpetuation of a sexist education in history textbooks of the 4th year of secondary education. Social & Education History, 9(1), 38-64.

Dijk, T. A. van. (2007). Racismo y discurso en América Latina. Barcelona: Gedisa. Recuperado a partir de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=270993

Fernández Darraz, M. C. (2010). Las mujeres en el discurso pedagógico de la historia. Exclusiones, silencios y olvidos. Universum (Talca), 25(1), 84-99. Recuperado a partir de https://doi.org/10.4067/S0718-23762010000100007

Feu Gelis, J., & Abril, P. (2020). Gender perspective as a dimension of democracy in schools. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(1), 1-21. Recuperado a partir de https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/8237.

Fontana Lázaro, J. (2011). Por el bien del imperio: una historia del mundo desde 1945. Barcelona: Pasado & Presente. Recuperado a partir de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=641262

Mateo Corredor, D., & Pastor Quiles, M. (2020). La desigualdad entre hombres y mujeres en la antigua Roma: un estudio sobre sus concepciones y conocimiento en el alumnado de Historia. Cuadernos de Arqueología de la Universidad de Navarra, (28), 81-100. Recuperado a partir de https://doi.org/https://doi.org/10.15581/012.28.001

Minte Münzenmayer, A. R., & González, E. (2015). Discriminación y exclusión de las mujeres en los textos escolares chilenos y cubanos de Historia. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 321-323. Recuperado a partir de https://doi.org/10.6018/rie.33.2.196231

Myszkowska Kaszuba, M. (2014). The only women that are mothers of men: Plutarch's creation of the Spartan mother, 19(1), 77-92. Recuperado a partir de https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/130051.

Laroux, N. (2004). Las experiencias de Tiresias (Lo masculino y lo femenino en el mundo griego). Barcelona: Acantilado.

Pomeroy, S. (2004). Diosas, rameras, esposas y esclavas. Mujeres en la Antigüedad Clásica. Madrid: Akal.

Punch, S. (2020). Why have generational orderings been marginalised in the social sciences including childhood studies? Children's Geographies, 18(2), 128-140. Recuperado a partir de https://doi.org/10.1080/14733285.2019.1630716

Rodríguez Pérez, R. A., & Solé, G. (2018). Los manuales escolares de historia en España y Portugal. Reflexiones sobre su uso en Educación Primaria y Secundaria. Arbor, 194(788), 1-12. Recuperado a partir de https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2004

Sayago, S. (2014). El análisis del discurso como técnica de investigación cualitativa y cuantitativa en las ciencias sociales. Cinta de Moebio, (49), 1-10. Recuperado a partir de https://doi.org/10.4067/S0717-554X2014000100001

Trujillo Cristoffanini, M. (2019). Misoginia y violencia hacia las mujeres: dimensiones simbólicas del género y del patriarcado. Atenea (Concepción), (519), 49-64. Recuperado a partir de https://doi.org/10.4067/S0718-04622019000100049