Professionalisation of the discipline preparation for the defense in the careers of engineering and architecture / Profesionalización de la disciplina Preparación para la Defensa en las carreras de Ingeniería y Arquitectura

Main Article Content

Tania Céspedes Bordallo
Dargen Tania Juan Carvajal

Abstract

The Technological University of Havana declares in its mission the contribution to the sustainable development of society from the integral formation of professionals of excellence -engineers and architects- committed to the Socialist Homeland. The different careers offered in it contain in their base curriculum the Defense Preparation discipline, whose design foresees the response to social demands, based on the theoretical basis and professional practice. Its implementation, taking into account the particularities of the careers, demanded the study that aims to identify the regularities and procedures for the work of the discipline group, based on the professionalization of the teaching-learning process in the training of engineers and architects. From the dialectical-materialist conception, methods of the theoretical and empirical level and techniques were combined, such as the analytical-synthetic, document analysis, interview, pedagogical observation, discussion and review workshop, Concordance coefficient and methodological triangulation. As a result, the qualities of the professionalization concept were identified, as well as the regularities for its implementation, and the discipline preparation for the defense and its group were characterized.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Céspedes Bordallo, T., & Juan Carvajal, D. T. (2021). Professionalisation of the discipline preparation for the defense in the careers of engineering and architecture / Profesionalización de la disciplina Preparación para la Defensa en las carreras de Ingeniería y Arquitectura. Mendive. Journal on Education, 19(1), 168–182. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2110
Section
ARTICLES
Author Biographies

Tania Céspedes Bordallo, Technological University of Havana "José Antonio Echeverría"

Licenciada en Educación, especialidad PGI de S/B Máster en Didáctica de las Humanidades Jefa de departamento Enseñanza Militar en la Universidad Tecnológica de La Habana José Antonia Echeverría

Dargen Tania Juan Carvajal, University of the Arts

Doctora en Ciencias Pedagógicas, miembro del comité doctoral para la formación de doctores en Ciencias Pedagógicas y Ciencias de la Educación, es megodóloga en la Dirección de Posgrado en la Universidad de las Artes (ISA)

References

Añorga, J. (2014). La Educación Avanzada y el Mejoramiento Profesional y Humano. VARONA, Revista Científico-Metodológica, (58), 19-31. http://www.redalyc.org/pdf/3606/360634165003.pdf.

Arteaga, J.C., López, L.B. y Franco, A.G. (2017). Procedimiento de enseñanza - aprendizaje desde un enfoque profesionalizante en los contextos universitarios. Didasc@lia:Didáctica y Edcación, VIII(4), 65-76. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/652

Barbón, O.G., Apao,J. y Añorga, J. (2014). Clasificación de los procesos de profesionalización pedagógica en Ciencias Médicas. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 13(3), 511-521. http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/219

Delgado, R., & Gato, C. A. (2018). La profesionalización de la Química en la especialidad Agronomía desde un enfoque medio ambiental. Mendive. Revista de Educación, 16(3). Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1429

González, R. y Fernández, C.L. (2017). La profesionalización del contenido de la asignatura Matemática en la especialidad Construcción Civil. Pedagogía Profesional, 4(15). Recuperado de: http://rpprofesional.ucpejv.edu.cu

León, V.E. y Herrera, J. L. (2010). Una concepción didáctica para la profesionalización del proceso de enseñanza aprendizaje de las ciencias en la formación del bachiller técnico en Agronomía. Odiseo. Revista electrónica de pedagogía. Recuperado de: http:// odiseo.com.mx/bitacora-educativa

Milián, A., Gato, C.A. y Sánchez, D. (2017). La profesionalización de la Matemática en la especialidad Albañilería de la Educación Técnica y Profesional. Revista Conrado, 13(58), 126-135. Recuperado de: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/485/pdf

Ministerio de Educación Superior [MES]. (2016). Documento base para la elaboración de los planes de estudio "E". La Habana.

Ministerio de Educación Superior. (2017). Programa general de la disciplina Preparación para la Defensa para las carreras del curso diurno de cuatro años. Departamento de Enseñanza Militar.

Ministerio de Educación Superior [MES]. (2019). Resultados de la encuesta aplicada por el Ministerio de Educación Superior sobre la Preparación para la Defensa durante los cursos 2015-2016; 2016-2017; 2017-2018, 2018-2019. Departamento de Enseñanza Militar.

Padrón, A., y Rúa, M. (2013). Análisis de validación de resultados del proyecto de investigación: Particularidades de la Enseñanza de la Ingeniería y la Arquitectura. Revista Referencia Pedagógica, 1(2), 146-161. https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/29/0

Palacios, M., y Aguilar, V. (2017). La profesionalización del proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés en la especialidad de Agronomía. Mendive. Revista de Educación, 15(4), 434-452. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1221/html

París, G., Tejada, J., y Coiduras, J. (2014). La profesionalización de los profesionales de la formación para el empleo en constante [In]definición en Europa. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 18(2), 267-283. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41796

Quesada, R. (2014). Transformaciones de la educación superior en Cuba y el modelo pedagógico de la disciplina preparación para la defensa. Congreso Universidad, 3(2). Recuperado de http://revista.congresouniversidad.cu/index.php/rcu/article/view/591

Rojas, C. A. (2017). La profesionalización del docente universitario: un reto actual. Mendive. Revista de Educación, 15(4), 507-522. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1182

Rosa, A.S., Guzmán, A. C. y Marrero, F. R. (2016). Modelo de profesión pedagógica de los docentes universitarios. Formación y calidad educativa. Revista electrónica, 4(3), 25 - 41. http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/download/1404/1722

Sanz, T.; González, M.; & Hernández, H. (2003). Currículum y formación profesional. La Habana: Departamento de Ediciones e Imprenta ISPJAE-CUJAE.

Universidad Tecnológica de La Habana Jóse Antonio Echevarría [Cujae]. (2020). Misión y Visión. Universidad Tecnológica de La Habana Jóse Antonio Echevarría. Recuperado de http://www.cujae.edu.cu/quienes-somos/mision-y-vision-de-la-cujae