The primary teacher interdisciplinary formation from the Agricultural Education in the Current Cuban School
Main Article Content
Abstract
The new transformations that have taken place in the Cuban educational system, because of their continuous improvement, specifically in the primary teacher's formation, make it necessary the search of new ways that contribute to their interdisciplinary formation. The contents of the program of the subject The Agricultural Education in the Current Cuban School that is taught in the Pedagogic School "Tania la Guerillera", offer the possibility to establish interdisciplinary relationships with other subjects of the curriculum and in this way to contribute to the Environmental Education for the Sustainable Development of the students. The present article has as objective basis the interdisciplinary in the primary teacher's formation in the process of teaching learning of The Agricultural Education in the Current Cuban School. For this, a bibliographical review of Investigators works that have approached the thematic was carried out. The theoretical methods prevailed (the historical one, the logical one, the analysis, the synthesis, the induction, and the deduction, the hypothetical-deductive one). Because of the study, the theoretical and methodological referents that sustain the interdisciplinary in the primary teacher s formation were determined. The primary teacher s interdisciplinary formation from The Agricultural Education in the Current Cuban School allows the construction of knowledge integrated on the part of the students and the formation in them in an interdisciplinary pedagogic way of professional performance in correspondence with the environmental necessities in the different educational scenarios, where besides the recognition of the environmental problems the solution of these is achieved from the school.
Downloads
Article Details
References
Álvarez Pérez, M. (2004). La interdisciplinariedad en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. En Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza aprendizaje de las ciencias (pp. 20-36). La Habana: Pueblo y Educación.
Barrios Silva, C. & López Menéndez, E. R. (2017). La interdisciplinariedad en la formación del maestro primario desde La Educación Agropecuaria en la Escuela Cubana Actual. En Ciencias e Innovación Tecnológica. Editorial Académica Universitaria. Recuperado a partir de http://edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/4
Bonilla Vichot, A., Breijo Worosz, T., & Cruz Ordaz, M. (2017). La formación histórica del maestro primario: una necesidad en los momentos actuales. Mendive. Revista de Educación, 15(3), 342-351. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1162.
Briso González, E., Asín Cala, M. & Hernández Louhau, V. (2017). Reflexiones sobre la necesidad de la formación permanente interdisciplinaria del profesor de Ciencias Naturales de la Educación. Maestro y Sociedad, 14(2), 323-333.
Caballero Camejo, C. A., (2001). "La interdisciplinariedad de la Biología y la Geografía, con la Química: una estructura didáctica". Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona". Facultad de Ciencias Naturales.
Cabezas Salmon, M. (2015). El proceso de formación del maestro primario en Cuba: experiencias y nuevas perspectivas. Odiseo Revista electrónica de pedagogía, 2015, Junio 22 - 18:41. Recuperado a partir de https://odiseo.com.mx/articulos/el-proceso-de-formacion-del-maestro-primario-en-cuba-experiencias-y-nuevas-perspectivas/
Cepeda Rodríguez, Y., Díaz Quintanilla, C. L. & Acosta Gómez, I. (2017). Análisis convergente y holístico sobre aspectos teóricos de la interdisciplinariedad para profesionales de la educación. Pedagogía y Sociedad, 20(50), 258-281. Disponible en: https://docplayer.es/84469471-Analisis-convergente-y-holistico-sobre-aspectos-teoricos-de-la-interdisciplinariedad-para-profesionales-de-la-educacion.html
Corbacho, A. M. (2017). El aprendizaje interdisciplinario, intensivo e integrado como herramienta para el desarrollo de conocimientos, habilidades y aptitudes en estudiantes de grado. Revista UNAM, 5(13). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2017.13.62384
Cuba. Partido Comunista de Cuba. (2011) Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. VI Congreso del Partido Comunista de Cuba. 18 de abril de 2011. Recuperado de: https://www.pcc.cu/es/lineamientos-de-la-politica-economica-y-social-del-partido-y-la-revolucion
Espinoza Freire, E. E. (2018). La planeación interdisciplinar en la formación del profesional en educación. Maestro y Sociedad, ISSN 1815-4867, 15(1), 77-91. https://www.researchgate.net/publication/322701559
Fernández Pérez, M. (2004). Las tareas de la profesión de enseñar: Práctica de la racionalidad curricular: didáctica aplicable. Madrid, España: Siglo XXI de España Editores, S.A.
Fiallo Rodríguez, J. P. (2012). Cómo formar un pensamiento interdisciplinario desde la escuela. La Habana: Pueblo y Educación.
González Pérez, T. & Varela Calvo, C. (2016). La formación inicial del maestro/a de primaria en ciencias durante el período 1970-1990. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 15(29), 111-124.
Gurrola Togasi, A. M. (2016). La enseñanza interdisciplinaria, una herramienta para comprender el mundo. OEI, Iberoaméricadivulga. Recuperado a partir de https://www.oei.es/historico/divulgacioncientifica/?La-ensenanza-interdisciplinaria-una-herramienta-para-comprender-el-mundo
Jiménez Sánchez, L. & González Castillo, J. M. (2013). La interdisciplinariedad hoy: avances y retos. Experiencias en la formación del licenciado en Marxismo Leninismo e Historia. La Habana: Pueblo y Educación. Recuperado a partir de http://cict.umcc.cu/
Llano Arana, L., Gutiérrez Escobar, M., Stable Rodríguez, A., Núñez Martínez, M., Masó Rivero, R. & Rojas Rivero, B. (2016). La interdisciplinariedad: una necesidad contemporánea para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje. MediSur, 14(3), 320-327. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/3289
López Méndez, E. R. (2015). Modelo didáctico que contribuya a la interdisciplinariedad en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la formación inicial de los profesores de biología y geografía (Tesis doctoral). Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca, Pinar de Río, Cuba.
Perera Cumerma, F. (2009). Proceso de enseñanza-aprendizaje. Intercisciplinariedad o integración. Varona. (48-49) Recuperado a partir de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360636904007. ISSN 0864-196X
Pérez Castillo, J. C., Gradaille Martín, M., & Peraza Vilorio, L. M. (2018). Las relaciones interdisciplinarias en los cursos por encuentro de la carrera Licenciatura en Educación Primaria. Revista Conrado, 14(61), 105-110. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/614/647.
Pérez Maya, C. J., Cruz Chong Barreiro, M., & Lara Díaz, L. M. (2017). La interdisciplinariedad en la producción de conocimiento: propuestas desde la formación posgraduada. Revista Conrado, 13(57), 33-37. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/433.
Regueiferos Gutiérrez, W., & Medina Samé, M. Y. (2019). Aproximación a la clase interdisciplinaria como propuesta para la formación del profesional de la educación. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, (marzo). Recuperado a partir de https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/03/formacion-profesional-educacion.html
Rodríguez Díaz, T. de los Á., Herrera Rojas, R. L., & Valdés González, A. A. (2018). La enseñanza de la ortografía a partir del trabajo con los nodos de articulación interdisciplinaria en la carrera de educación primaria. Conrado, 14(62), 186-194. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/706.
Rodríguez Macías, M., López Sánchez, M., & García Marrero, D. (2016). La cultura agropecuaria y el uso de las TIC en la formación pedagógica. Atenas, 4(36), 267-279. Disponible en: https://atenas.reduniv.edu.cu/index.php/atenas/article/view/263/452
Rubio Vargas, I., Abreu Payrol, J., Cabrera Hernández, G. C., & Cardoso Zambrana, C. L. (2018). La interdisciplinariedad en la gestión pedagógica, una tarea de los profesores de la universidad actual. Revista Boletín Redipe, 7(8), 89-97. Recuperado a partir de https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/545
Santos Abreu, I., Medina Morales, N., Machado Muro, Y., & Martín Santos, T. M. (2017). La educación agropecuaria en la escuela cubana actual. Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela Morales. Centro de Estudio de la Educación Ambiental. Villa Clara, Cuba: Editorial "Félix Valera Morales". Segunda Reimpresión . 2017
Segovia Palma, P., Pinos Robalino, P., & Murillo Sevillano, I. (2017). La interdisciplinariedad para el perfeccionamiento del proceso de enseñanza aprendizaje en la carrera de Odontología. Revista Conrado, 13(57), 82-90. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/440.
Serrano-Vargas, R., Salazar-Montero, E., & Quesada-Izquierdo, J. (2018). La especialización y la interdisciplinariedad. Su relación dialéctica (Revisión). Roca. Revista Científico - Educacional De La Provincia Granma, 14(1), 129-138. Recuperado a partir de https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/243
Velázquez Cobiella, E. E. (2010). Escuela Formadora de maestros ¿La esperanza pedagógica cubana?. La Habana: Cubahora. Disponible en: http://www.cubaeduca.cu/2013/12/23/escuela-formadora-de-maestros-la-esperanza-pedagogica-cubana