Principles for the creation of scientific books for teaching

Main Article Content

Luis Ernesto Paz Enrique
Eduardo Alejandro Hernández Alfonso

Abstract

Books with teaching purposes should have a didactic approach in their content. They can be of rapid elaboration, socialization and distribution. Teachers during their teaching planning, produces documents and materials that can constitute a scientific book for teaching. There is a low scientific production of scientific and teaching books that can be used in teaching. Generally the optional subjects lack a bibliographical coverage that allows the students to have a specialized material that facilitates learning. The main aspect that limits this production is the lack of knowledge on the part of the faculty regarding the way to elaborate books with didactic focus destined to learning. The objective of the study was to identify the necessary aspects for the creation of academic books for teaching. To obtain results, methods were applied at the theoretical and empirical levels, mainly the documentary analysis. In the study, the teaching texts are classified from the content as basic texts or complementary texts, based on the form of presentation of the contents such as compilations and reading selections. The aspects for the elaboration of teaching texts and the way in which they should be evaluated as a way to guarantee their quality are established in order that the text has greater recognition and prestige in the scientific and academic community to which it is addressed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Paz Enrique, L. E., & Hernández Alfonso, E. A. (2019). Principles for the creation of scientific books for teaching. Mendive. Journal on Education, 17(4), 565–573. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1650
Section
ARTICLES
Author Biographies

Luis Ernesto Paz Enrique, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas

Licenciado en Ciencias de la Información. Doctorando en Ciencias Sociológias. Editorial Universitaria Samuel Feijóo. Dirección de Información Científico Técnica

Eduardo Alejandro Hernández Alfonso, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas

Profesor Asistente. Departamento de Extensión Universitaria. Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas

References

Casanueva, C., & Caro, F. J. (2013). La Academia Española de Comunicación: productividad científica frente a actividad social. Comunicar, 41(21), 61-70.

Chartier, R. (2018). Libros y lecturas. Los desafíos del mundo digital. Revista de Estudios Sociales, 64(6), 12-23.

Domínguez, J., Ruiz-Velasco, E., Bárcenas, J., Tolosa, J., & Reyes, A. (2019). El libro electrónico en el entorno universitario: Problemática para su adopción. Revista Internacional de Ciencias Humanas, 8(1), 23-31.

Dorado, Y., & Martínez, A. (2010). Representatividad de las fuentes de información sobre Archivística en bibliotecas especializadas de la ciudad de La Habana. Bibliotecas. Anales de Investigación, 6(2010), 3-14.

Kunh, T. S. (1962). The structure of scientifíc revolutions. Chicago: University of Chicago Press.

Martínez, R. (2018). La bibliometría como herramienta para el análisis de dominio en Comunicación Social. Comportamiento de la producción científica cubana (1960-2016): Propuesta de investigación. Revista Publicando, 5(14), 1-21.

Massucci, F. A., & Docampo, D. (2019). Measuring academic reputation through citation networks via PageRank. Revista arXvi, 2(4), 1-26.

Núñez, J. (2003). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. La Habana: Editorial Félix Varela.

Paz Enrique, L. E. (2018). Actividad editorial y socialización de la ciencia. Santa Clara: Editorial Feijóo.

Rodríguez, A. (2018). Las redes de citación como elemento de construcción del campo científico: análisis de la comunicación política en México. Palabra Clave, 21(3), 641-672.ç

Rodríguez, E.G. (2013). La revisión editorial por pares: roles y procesos. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 24(2), 160-175. Recuperado en 09 de octubre de 2019, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132013000200006&lng=es&tlng=es

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.