The professionalization of the Chemical in the specialty Agronomy from a half environmental focus

Main Article Content

Rolando Delgado Corrales
Carlos Alberto Gato Armas

Abstract

At the present time the world is found into a tremendous crisis and half environmental problems that demand to develop to the maximum the human potentialities. This kind of situation is reflected in Cuba throughout imposing an essential challenge to the Technical and Professional Education with the objective of upgrading the economic pattern of the country forming technical means that are able to solve professional problems for the sake of the sustainable development focused in the protection and preservation of the environment. As a main objective of this work it intended to elaborate a system of exercises with a half environmental focus related with the local context that contribute to the professionalization of the Chemistry in the specialty of Agronomy in the Polytechnic Center "Tranquilino Sandalio de Noda" in Pinar del Rioi. It is assumed as general method the dialectical one - materialistic that sustains the theoretical and empiric methods facilitating the study and systematizing of the theoretical and methodological foundations of the process investigation object. In the results, they stand out current inadequacies in the professionalization process with a environmentalist vision of the contents of Chemistry in the students of the mentioned specialty, and a system of exercises that can favor the process from the curricular thing is presented. The proposal constitutes an effective road to increase the motivation of the students of the specialty Agronomy for the learning of the contents and its application in the care and preservation of the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Delgado Corrales, R., & Gato Armas, C. A. (2018). The professionalization of the Chemical in the specialty Agronomy from a half environmental focus. Mendive. Journal on Education, 16(3), 409–425. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1429
Section
ARTICLES
Author Biographies

Rolando Delgado Corrales, Centro Politécnico "Tranquilino Sandalio de Noda"

Licenciado en Educación, especialidad de Química

Carlos Alberto Gato Armas, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Pedagógicas, profesor e investigador del Centro de Estudios de las Ciencias de la Educación

References

Abreu, R. L. y Soler, J. L. (2015). Didáctica de la Educación Técnica Profesional. La Habana. Pueblo y Educación.

Addine, F. y Garcia Batista, G. (2004). Didáctica: Teoría y práctica. La Habana: Pueblo y Educación.

Alvarez de Zayas, C. M. (1992). La Escuela en la Vida (Didáctica). La Habana: Pueblo y Educación.

Añorga, J. (1999). Paradigma educativo alternativo para el mejoramiento profesional y humano de los recursos laborales y de la comunidad educación avanzada. La Habana: Pueblo y Educación.

Bermúdez, R. y Pérez, L. M. (2004). Aprendizaje formativo y crecimiento personal. La Habana: Pueblo y Educación.

Bermúdez, R. y otros. (2015). Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Pueblo y Educación.

Cazau, P. (2003). Teoría General de Sistemas. Diccionario de Teoría General de los Sistemas. La Habana. Editorial Universitaria

Gato y Madera (2017). La profesionalización de la Física en la formación del técnico medio en Agronomía. Mendive, 15 (3), 363-374. Recuperado el [15-01-2018] de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1101

González, E. (1997). La profesionalización de los educadores ambientales, puntos críticos para un proyecto curricular. La Habana: Ciencias Sociales.

Leal, A. A. (2016). La habilidad comprensión lectora en inglés, en los profesores en formación del 3er. año de la carrera de Educación Laboral-Informática. En Mendive Vol. 14, Núm. 1 (2016): Enero-marzo, pp 9-16-

León, M. y Pérez, C. (2007). La Pedagogía Profesional: una incuestionable necesidad de la Educación Técnica y Profesional. En Materiales Complementarios de la Maestría en Ciencias de la Educación, mención de ETP. La Habana: Pueblo y Educación.

León, V. (2007). Una Concepción Didáctica para la Profesionalización del Proceso de Enseñanza Aprendizaje de la Física en la Formación del Bachiller Técnico en Agronomía. (Tesis Doctoral). Instituto Superior Pedagógico “Rafael María de Mendive”, Pinar del Río, Cuba. Recuperado el [10-01-2018] de http://karin.fq.uh.cu/~vladimar/cursos/%23Did% E1cticarrrr/Tesis%20Defendidas/Did%E1ctica/Vicente%20Eugenio%20Le%F3n%20Hern%E1ndez/-Vicente%-20Eugenio%20Le%F3n%20Hern%E1ndez.pdf

Leontiev, A. N. (1981). Actividad, conciencia y personalidad. La Habana: Pueblo y Educación.

Lorences, J. (2012). Aproximación al sistema como resultado científico. En De Armas, N y Valle, A. D. Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación, pp 52- 68.

Madera, J. L. (2017). La profesionalización de la Física en la formación del técnico medio en Agronomía. Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”, Pinar del río, Cuba. En Mendive, Vol. 15, Núm. 3 (2017): Julio-sept., pp 363-374

Milián, J. C., Valcárcel, N., Rojas, Y., Pérez, O. (2014). Etapas del proceso de profesionalización de los contenidos químicos. Revista Pedagogía Profesional, 12 (2), s/p. Recuperado el [6-01-2018] de: http://www.pedagogiaprofesional.rimed.cu

Milián, Gato y Sánchez (2017). La profesionalización de la matemática en la especialidad albañile-ría de la Educación Técnica y Profesional. Revista Conrado, 13(58), 126-135. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

Moreno, D. (2009). Sistema de ejercicios para la Profesionalización de la Matemática en los estudiantes de la carrera agronomía. Pedagogía 2009. La Habana: Sello Editor Educación Cubana .

Núñez, X. (2014). Desarrollo local desde la protección del medio ambiente: retos y perspectivas. La Habana: Editorial Universitaria.

Partido Comunista de Cuba (PCC) (2017). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. La Habana: Oficina de publicaciones del Consejo de Estado.

Redonet, Y. S. y Breijo, T. (2016). La profesionalización de los contenidos de la asignatura Informática Aplicada en la especialidad electrónica. Mendive, 14 (1), 107-112. Recuperado el [10-01-2018] de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR

Romero, R. M. y Estévez, A. (2015). La profesionalización de los contenidos. Desafío para el desempeño del docente de asignaturas de formación general y básica de la ETP. Didáctica y Educación, 6 (4), 45-58. Recuperado el [10-01-2018] de http://runachayecuador.com/refcale/index.php/didascalia/issue/view/64

Rossental, M., & Ludin. A. (1984). Diccionario Filosófico. La Habana: Editorial Política.

Vigotsky, L. S. (1995). Pensamiento y lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación.