Jose Elpidio Pérez Somossa. A renovator of Pinar del Rio pedagogical thinking

Main Article Content

Caridad González Duro
Modesta Moreno Iglesias

Abstract

With the arrival of the twentieth century, events that threaten the existence of the Cuban nationality manifest. Again education stands as a bastion in the defense of the Cuban identity. One of the guidelines assumed by Cuban educators in theory is to follow the national educational tradition of the nineteenth century. Among these is the Pinar del Rio educator Jose Elpidio Pérez Somossa, who with his educational actions became a renovator of educational thought in the province, facing the harmful features of scholastic traditionalism which prevailed in school practice in the first half of the twentieth century .

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González Duro, C., & Moreno Iglesias, M. (2003). Jose Elpidio Pérez Somossa. A renovator of Pinar del Rio pedagogical thinking. Mendive. Journal on Education, 2(1), 65–66. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/110
Section
RELEVANT PEDAGOGUES

References

Chávez Rodríguez Justo A. Bosquejo histórico de las ideas educativas en Cuba. Editorial Pueblo y Educación. La Habana 1996 .Pág. 89.

Pérez Somossa José E. Inspección médica escolar. Asamblea Magna de Inspectores Escolares. La Habana. Septiembre de 1925.

Canalete Guajiro: Revista Todo por Pinar del Río. No 14. Octubre de 1948. Pág 17.

Pérez Somossa José E. Metodología de la aritmética elemental. Editora Cultural S.A. Habana. 1939. Pág 9. 5 ,6 y 7 Pérez Somossa José E. Metodología de la aritmética elemental. Editora Cultural S.A. Habana. 1939. Pág 49 y 59.

Martí José. Obras Completas. Editorial Ciencias Sociales, La Habana, 1975. Tomo 8, pág 41.

Bibliografía:

Canalete Guajiro: Revista Todo por Pinar del Río. No 14. Octubre de 1948. Pág 17.

Canalete Guajiro: Revista Todo por Pinar del Río. No 15. Noviembre de 1948. Pág 19 y 20.

Chávez Rodríguez, Justo. (2001) Bosquejo histórico de las ideas educativas en Cuba. Editorial Pueblo y Educación. La Habana 1996.