The integrative exercises in the discipline of Investigative Labor Training in the speech therapy career

Main Article Content

Miladis Fornaris Méndez
Félix Lázaro Huepp Ramos

Abstract

The training of a competent professional requires an organized, scientific and systematic process, which allows the student to solve, gradually, problems of the reality of their field of action, a task in which the discipline Investigative Labor Training in the career Bachelor in Language therapy occupies the central position due to its role in the comprehensive education of the university student and its interdisciplinary nature. Through interdisciplinary work, a system of integrative exercises was established for the development of professional skills in students of the career. During the 2017-2018 school year, the career at Oriente university had an enrollment of 120 students who were considered as a sample, as well as 15 teachers. Methods such as analysis-synthesis, systemic structure and modeling were used. These methods made it possible to determine the methodological structure of the exercises. The system of integrative exercises was applied evidencing a qualitative and quantitative increase in the results achieved by the students which demonstrates its validity and possibilities of extension and systematization.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fornaris Méndez, M., & Huepp Ramos, F. L. (2019). The integrative exercises in the discipline of Investigative Labor Training in the speech therapy career. Mendive. Journal on Education, 17(4), 524–538. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1686
Section
ARTICLES
Author Biographies

Miladis Fornaris Méndez, Universidad de Oriente. Departamento Educación Especial-Logopedia

Profesora Auxiliar. Licenciada en Defectología. Master en Ciencias de la Educación

Félix Lázaro Huepp Ramos, Universidad de Oriente

Licenciado en Logopedia

Licenciado en pedagogía psicología

Máster en Investigación Educativa

Doctor en Ciencias Pedagógicas

References

Álvarez Pérez, M. (2004). La interdisciplinariedad en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. En M. Álvarez Pérez (Ed.), Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza aprendizaje de las ciencias (pp. 1-19). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Cabrera, D. A., Vázquez, V. V., y Granela, H. D. (2018). La disciplina principal integradora de la carrera Logofonoaudiología desde la perspectiva de los estudiantes. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 9(2), 4-14.

Fergusson Ramírez, E. M., Gorina Sánchez, A., Alonso Berenguer, I., y Salgado Castillo, A. (2018). Perfeccionando los procedimientos didácticos para la formación investigativa de estudiantes de Ciencia de la Computación. Atenas, 4(44), 28-45.

Fernández Artiles, O. E., y Fundora Martínez, C. L. (2015). La Formación Laboral - Investigativa como disciplina principal integradora en la formación inicial del maestro primario. Atenas, 4(32).

Fiallo Rodríguez, J. (2001). La interdisciplinariedad en la escuela. En ICCP (Ed.). La Habana: MINED.

Fiallo Rodríguez, J. (2004). La interdisciplinariedad: un concepto «muy conocido». En M. Álvarez Pérez (Ed.), Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza aprendizaje de las ciencias (pp. 20-36). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Fornaris Méndez, M., y Huepp Ramos, F. L. (2019). Experiencias de trabajo en la disciplina Formación Laboral Investigativa en la carrera Logopedia. Maestro y Sociedad, 16(2), 208-221.

Henao Hueso, O., y Sánchez Arce, L. (2019). La educación ambiental desde la interdisciplinariedad en la Educación Básica Secundaria. Revista Científica Agroecosistemas, 7(1), 17-25.

Hernandez-Armenta, I., y Dominguez, A. (2019). Evaluación de percepciones sobre la Interdisciplinariedad: Validación de instrumento para estudiantes de educación superior. Formación universitaria, 12(3). doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000300027

Horruitinier Silva, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela.

MES(2016). Documentos Rectores Licenciatura en Educación. Logopedia. La Habana: MES.

MES (2018). Resolución No. 2/2018. Gaceta Oficial de la República de Cuba, (25), 647.

Perera Mesa, A., y Betancourt Rodríguez, M. Z. (2015). El establecimiento de relaciones interdisciplinarias,una via para contribuir a la significatividad del aprendizaje del contenido químico en el primer año de la Licenciatura en Educación Biología Geografía. Atenas, 2(30), 27-38.

Ruiz Avila, D. (2019). Desde el mirador indoamericano: Interdisciplinariedad. Lingüística y Literatura. Picarina del sur, 39.