Evaluation of the impact social of them projects partner integrators, as an alternative to the University Link Society

Main Article Content

Isis Alejandra Camargo Toribio
Melanio José Yepez Buenaños
Fidel Ortiz Ordaz

Abstract

The process of integration needed between universities and the community is a challenge for educational institutions and this difficulty alternatives have emerged to help improve the quality of life of its inhabitants. From this perspective, the present article aims to present a methodology for assessing the social impact of Partnership Projects - Integrators Administration career at an institution of Venezuelan Higher Education. To achieve this purpose an assessment of the management of these projects, using various methods and techniques in which the need for social impact assessment is demonstrated in the selected community is done. The structure of the methodology: criteria, target customer and phases; also indications system is applied to assess the results, which is an essential tool in measuring the impact.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Camargo Toribio, I. A., Yepez Buenaños, M. J., & Ortiz Ordaz, F. (2016). Evaluation of the impact social of them projects partner integrators, as an alternative to the University Link Society. Mendive. Journal on Education, 14(3), 270–282. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/893
Section
ARTICLES
Author Biographies

Isis Alejandra Camargo Toribio, Universidad Técnica "Luis Vargas Torres" de Esmeraldas, Ecuador. Universidad "Hermanos Saíz" Pinar del Río, Cuba.

Doctorada en la Universidad de Alicante, España;  Profesora Titular de la Universidad de Pinar del Río, Cuba; docente y Responsable de investigación de la Extensión La Concordia, Universidad Técnica “Luis Vargas Torres” de Esmeraldas, Ecuador.

Melanio José Yepez Buenaños, Universidad Politécnica territorial de Aragua

Máster en Dirección de Instituciones Educativas; docente y tutor de proyectos socio integradores de la Facultad de Administración de Empresas de la Universidad Politécnica Territorial de Aragua, Venezuela.

Fidel Ortiz Ordaz, Universidad Técnica "Luis Vargas Torres" de Esmeraldas

Doctor y  Profesor Titular de la Universidad de Pinar del Río, Cuba; docente de la Facultad de Administración de Empresas de la Extensión La Concordia, Universidad Técnica “Luis Vargas Torres” de Esmeraldas, Ecuador.

References

Abdala. E. (2004). Manual para la Evaluación de Impacto en Programas de Formación para Jóvenes. Uruguay- Montevideo: Editorial CINTERFOR.

Aponte C. (2007). Evaluación de Impacto y Misiones Sociales. Mérida – Venezuela: Editorial. Fermentum.

Asamblea Nacional (2013). Programa de la Patria (2013 – 2019). Venezuela.

Asamblea Nacional (2007). Proyecto Nacional “Simón Bolívar” 2007 – 2013. Venezuela.

Decreto Presidencial Nº 7.566. Publicado en Gaceta Oficial Nº 5.987. Venezuela; 16 de julio de 2010.

Fernández Lorenzo A. (2009). Propuesta para el perfeccionamiento del Sistema de Gestión Empresarial de las Cooperativas de Producción Agropecuaria en la provincia de Pinar del Río. [Tesis Máster]. Pinar del Río: Universidad de Pinar del Río, Cuba.

Franks D. (2012). Evaluación de Impacto Social de los Proyectos de Recursos. Australia: The University of Queensland.

Ley Orgánica de Educación. Publicada en Gaceta Oficial Nº 5.929. Venezuela; 15 de agosto de 2009.

Mendizábal G., González F. y Moñoux F. (2003). Evaluación de Impacto Social de Proyecto de I + D + I guía práctica para centro tecnológico. Universidad de Valladolid.

Ministerio del Poder Popular para la Educación Universitaria (2010). Programa Nacional de Formación en Administración. Caracas. Venezuela.

Vela Mantilla R. (2003). Hacia un Nuevo Enfoque de la Evaluación de Impacto de Proyectos de Desarrollo Rural. En Cuaderno de Desarrollo Rural Nº 50. Colombia: Universidad Javeriana de Bogotá.