The historical formation at universities: theoretical and methodological considerations

Main Article Content

Alie Pérez Véliz
Olga Lisbeth Crespo Hernández

Abstract

The historical formation of professionals in universities is a topic that has generated controversy. The relevance of t his process is set into criteria that are based on different positions of an ideological, political, or educational curriculum. In the last two fields it is seen a theoretical and practical confrontation ends of which are among the most conservative tradit ionalism and supporters of a new methodical. Consider some theories and new methodological approaches can help transform the teaching of history in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Véliz, A., & Crespo Hernández, O. L. (2014). The historical formation at universities: theoretical and methodological considerations. Mendive. Journal on Education, 12(4), 474–481. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/740
Section
ARTICLES

References

Aguirre Rojas, A. (1999) Itinerarios de la Historiografía del siglo XX. Ciudad de La Habana: Centro de Investigación y Desarrollo de la Cultura Juan Marinello.

Álvarez de Zayas, C. (2001). El Diseño Curricular. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Álvarez de Zayas, R. M. (1994). Didáctica de la Historia. (Material de postgrado) IPLAC. La Habana.

Álvarez, R. M. y Pendás, H. (1978). Metodología de la enseñanza de la Historia I y II. La Habana: Editorial de Libros para la Educación.

Díaz Domínguez, T. (2004). Temas sobre pedagogía y didáctica de la Educación Superior. Medellín: Fundación educativa ESUMER.

Díaz Pendás, H. (2005). El museo: vía para el aprendizaje de la Historia. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Díaz, H. y otros. (2006). Enseñanza de la Historia. Selección de lecturas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Leal García, H. (2010). Pensar, reflexionar y sentir en las clases de Historia. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Majmutov, M.I. (1983) La enseñanza problémica. Moscú: Editorial Progreso.

Miranda Basurto, A. (1956). Didáctica de la Historia. México: Fernández G, editor.

Romero Ramudo, M. (2006). Didáctica de la Historia. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Romero Ramudo, M. (2010). Didáctica desarrolladora de la Historia. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Torres Fumero, C. (2002) Selección de lecturas de Metódica de la Enseñanza de la Historia. Ciudad de La Habana: Editorial Félix Varela.

Torres Fumero, C. (2005) Selección de lecturas Historiografía Contemporánea. Ciudad de La Habana: Editorial Félix Varela.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 

You may also start an advanced similarity search for this article.