The educational program: a challenge of the university extension in today's university

Main Article Content

Teonila Álvarez Echevarría

Abstract

An indispensable condition of the scientific organi zation of the subject to teach in all society, constitutes the structuring of the educational programs, guiding document - of the teaching learning process, which contain from the objectives that each society projects in its historical moment, going by the educational objectives and those cognitive nodes peculiar of the concrete sciences, until arriving to the ethical values that implicitly are contained in the significance of the subject to teach. The university extension as a main process of today's university, is in the obligation of organizing these programs to cover cultural necessities of the most diverse topics, by means of teaching optional courses and of cultural extension inside of and outside the university; due to that, elaborating educational p rograms is a social necessity, but it is also a challenge to achieve that the cultural entire development of the university community is harmonic and significant.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez Echevarría, T. (2012). The educational program: a challenge of the university extension in today’s university. Mendive. Journal on Education, 10(3), 219–228. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/536
Section
ARTICLES

References

ALVAREZ DE ZAYAS, CARLOS Y JOSÉ DOCANGÉ: Niveles de profundidad en la enseñanza de la Física General en la Educación Superior. En: Revista “La Educación Contemporánea” #2 – 38. La Habana. Cuba. 1982.

ALVAREZ, J.M. Dos perspectivas contrapuestas sobre el currículo y su desarrollo. Revista de educación, nro. 282, enero-abril, 1987.

BONILLA, R: Información para analizar y elaborar planes de estudio. UAG. México, 1986.

DÍAZ BARRIGA, A. Ensayos sobre la problemática curricular, Trillas, México, 199l. DOCUMENTOS. Política Cultural de la Revolución Cubana. Editorial de Ciencias Sociales, C. Habana, 1977.

ESCOBAR DE SIERRA, MARÍA EUGENIA: Un trabajo interdisciplinario, una respuesta a un nuevo modelo de integración. En: Revista Convenio “Andrés Bello”. Año XV, # 42. Colombia (Mayo – agosto). 1991.

GUÉDEZ, VÍCTOR: La formación integral. En: Revista del Convenio “Andrés Bello”. Año XV. No 3. Madrid. 1992.

GONZÁLEZ GONZÁLEZ; GIL RAMÓN (1996). Un modelo de extensión universitaria para la extensión universitaria. Su aplicación a la Cultura Física y el Deporte. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”. Pg. 50. La Habana, Cuba.

HART DÁVALOS, ARMANDO. (1996) La extensión universitaria y la integración cultural. Conferencia. I Encuentro Latinoamericano de Extensión Universitaria. Pg. 13. La Habana. Cuba.

SILVERIO GÓMEZ, MERCEDES E ISABEL GARCÍA GONZÁLEZ: Criterios metodológicos para la determinación del sistema de conocimientos en la elaboración de los programas docentes. ISPEJV. Ciudad de La Habana. 1995.