About the need for reflective learning in psychology

Main Article Content

Pabliexy Miranda Medina
Arturo Pulido Díaz
Marislay García Cruz

Abstract

This article is an abstract of a research which is supposed to contribute to the reflexive learning, from a developing educative perspective, in the subject matter "Psychology I". This subject matter is studied by the freshmen of the Elementary Education Faculty. The authors assumed the didactic challenge of facilitating to the students the self - regulated learning of the psychologic contents, from a problem - solving conception of the lesson, which invo lves the students in learning strategies, metacognitive strategies and self - regulation, on the basic of constant reflexion on the way they learn.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Miranda Medina, P., Pulido Díaz, A., & García Cruz, M. (2011). About the need for reflective learning in psychology. Mendive. Journal on Education, 10(1), 68–75. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/512
Section
ARTICLES

References

Bartolomé Pina, Antonio. (2008). Entornos de aprendizaje mixto en Educación Superior (Blended Learning Environments At Higher Education). España: Universidad de Barcelona.

Canfux Sanler, Verónica y Rodríguez Pérez María Emilia. Acerca del estudio de la reflexión y la criticidad en el pensamiento del profesor universitario. Revista Cubana de Educación Superior. Vol. XXII, No. 1, 2003. pp. 27 – 37.

Castellanos Simons, Doris y otros. (2001). Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador. La Habana: Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”.

Dewey, John. (2007). Cómo pensamos. Barcelona: Paidós.

Fernando González, J. La didáctica reflexiva como estrategia para integrar las competencias profesionales al proyecto de vida: de “capacitar” para competir a “formarse” para la vida. Colombia: Politécnico Jaime Izasa Cadavid.

MINED. (2010). Modelo del Profesional de la Educación Primaria (Plan “D”). La Habana.

MINED. (2010). Programa de la Disciplina Formación Pedagógica General. La Habana.

Saravia, L. M. y Flores, I. (2008). La formación de maestros en América Latina. Estudio realizado en diez países. (Digitalizado).

Schon, D. (1992). La formación de profesores reflexivos. Madrid: Paidós. MEC. 7

Schunk, D. H. y Zimmerman, B. J. (1998). Self-Regulated Learning: From Teachingto Self-Reflective ractice. New York: Guilford Press.

Semionov, I. N. y S. Ya. Estepanov. (1983). El problema del objeto y método del estudio psicológico de la reflexión. Moscú: Nauka.

UCP. (2010). Programa de la Asignatura Psicología I y II. Pinar del Río. Vargas-Mendoza, J. E. (2009). La enseñanza de la psicología y el razonamiento científico: puntos de vista de Florente López. México: Asociación Oaxaqueña de Psicología A.C. (Formato “Power Point”).

Velázquez Peña, Estrella y otros. (2002). Aprendizaje reflexivo en la formación de los profesores de las carreras de Ciencias Naturales de los institutos superiores pedagógicos. La Habana.

Velázquez, E. A. y otros. (2008). Aprendizaje reflexivo, enseñanza problémica y juegos didácticos por computadora. CEND. (Digitalizado).

Vigotsky, L. S. (1994). “Zona del desarrollo próximo” en el niño: desarrollo y proceso de construcción del conocimiento. México: Editorial SEP.

Zeichner K. M. (1995). El maestro como profesional reflexivo. En: Mejorando el aprendizaje de nuestros alumnos. (pp. 99 – 102). Santiago de Chile: Howard Impresores.