The integral formation of the pioneers in their early ages, from a historical perspective-contemporary

Main Article Content

Liset Veitía Mederos

Abstract

This paper presents a study related to the involvement of the elementary-student organizations in the holistic education of its members, establishing the relationship among the different historical stages known, up to the contemporary period. Since the beginning, the elementary-student organizations in Cuba have been strongly related to the revolutionary process, providing its members with patriotic education. The current “José Martí” elementary-student organization designs the action plan aiming at the increasing holistic education of its members since their early ages, during the “Moncadista” stage. Involving the elementary students in the activities of the organization and turning the functioning ways into an executive and assessing instrument of the students activity, is nowadays a strength to achieve such a goal.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Veitía Mederos, L. (2010). The integral formation of the pioneers in their early ages, from a historical perspective-contemporary. Mendive. Journal on Education, 8(4), 311–316. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/486
Section
ARTICLES

References

BÁXTER PÉREZ, E. La escuela y el problema de la formación del hombre. La Habana: ICCP, 1994.

BOZHOVICH, L. I. La Personalidad y su formación en la edad infantil. La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 1975.

CASTRO, F. Discurso pronunciado en la clausura del primer Congreso Pioneril. Ciudad de la Habana. En: Periódico Granma,1 /11/1991

COLECTIVO DE AUTORES. Presidencia Nacional de los Pioneros. Fidel habla a los niños y niñas. La Habana: Ed. Abril, 2004.

DOMENECH ALMARALES, D. El Protagonismo de la Organización de Pioneros y el Maestro. La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2003.

DOMÍNGUEZ GARCÍA, M.I. La formación de valores morales. La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2000.

FABELO CORZO, J. R. Los valores y sus desafíos actuales. La Habana: Ed. José Martí, 2003.

FERRER CERERO, C. Antecedentes del movimiento pioneril cubano. Ciudad de La Habana: Ed. Política, 1987.

GARCÍA, A. La identidad personal y social. En: ¿En qué tiempo puede cambiarse la mente de un niño?. La Habana: Casa Editora Abril, 1999.

GONZÁLEZ SOCA, A .M. Nociones de Psicología, Sociología y Pedagogía. La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2002.

ORGANIZACIÓN DE PIONEROS JOSÉ MARTÍ. Clase Metodológica Nacional. La Habana, 2006.

-----. Clase Metodológica Nacional, Libro No 1. La Habana, 2007.

-----. Clase Metodológica Nacional, Libro No 1. La Habana, 2008.

-----. Clase Metodológica Nacional, Documentos. La Habana, 2009.

-----. Orientaciones para el trabajo de la OPJM en las enseñanzas primaria y secundaria básica. Edición Celena Valcárcel, Combinado Poligráfico “Juan Marinello”, Serafín Sánchez y el 3 Norte. Guantánamo, 1977.

PETROVSKY, A. Psicología y Pedagógica de las edades. La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 1987.

Most read articles by the same author(s)