Environmental education program for the Accounting and Finance career
Main Article Content
Abstract
Environmental education plays a fundamental role in the training of professionals capable of performing their duties in complete harmony and respect for the environment. At the same time, they should serve as an example to their social environment by developing their activities with minimal impact. The objective was to design an environmental education program for the Accounting and Finance program at the Hermanos Saíz Montes de Oca University of Pinar del Río. A diagnosis of the current situation in the program was conducted, and empirical methods of observation and measurement were used, applying the following techniques: interviews, surveys, and document review. This study revealed limited commitment, both individually and collectively, to minimizing environmental problems based on the practices of their profession. The result was an environmental education program for the Accounting and Finance program, taking into account non-personal didactic components and managing them through a subject called Environmental Management. This program contributes to achieving sustainable development through environmental protection and conservation within the current economic, political, and social context.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Blanco Oliveros, A. F., Venegas Zayas-Bazón, M., Martín Hernández, A. L., & Guerra Salcedo, M. de la C. (2024). La educación ambiental en la formación de tecnólogos de la salud. Humanidades Médicas, 24(2), e2647. https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2647
Cruz Visa, G. J. (2022). Educación ambiental en instituciones educativas de educación básica en Latinoamérica: Revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(3), 723-739. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2255
Fuentes, J. E. (2020). Contabilidad ambiental y su contribución al desarrollo sostenible en el sector turístico de Riohacha. Renovat: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, Tecnología e Innovación, 5(2), 38-52. https://revistas.sena.edu.co/index.php/rnt/article/view/3529
Gutiérrez Ortiz, S., & Delgado Sánchez, V. P. (2023). La contabilidad y la auditoría al servicio de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Revista Investigación & Gestión, 7(1), 51-60. https://doi.org/10.22463/26651408.4472
Jiménez Rustán, M. (2023). La educación ambiental en la preparación del docente en el contexto actual. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 20(2), 825. https://ojs.cuadernoseducacion.com/ojs/index.php/ced/article/view/825
Sánchez Castillo, V., Rosas Patiño, G., & Clavijo Gallego, T. A. (2024). Análisis de la producción científica sobre educación ambiental en la base de datos Scopus (2013-2023). Sophia: Revista de Educación, 20(2), 1489. https://doi.org/10.18634/sophiaj.20v.2i.1489
Sierra, C., Bustamante, E., & Morales, J. (2016). La educación ambiental como base cultural y estrategia para el desarrollo sostenible. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 18(3), 266-281. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5655393
Vento Tielves, R., Hernández Acosta, R., Pérez Rodríguez, E., Linares Guerra, E., & Rodríguez García, R. (2018). La educación ambiental enfocada al desarrollo sostenible ante el desafío del cambio climático, desde la educación superior en la provincia de Pinar del Río. Revista Brasileira de Planejamento e Desenvolvimento, 7(5), 694-713. https://doi.org/10.3895/rbpd.v7n5.9057