General proposal for a teaching-learning process for educational robotics based on Cuban pedagogical foundations

Main Article Content

Mónica Díaz Otero
Alberto Diego Valle Lima

Abstract

The Ministry of Education and the leadership of the country have proposed incorporating robotics education into Cuban educational institutions due to its potential to foster a culture of science and technological innovation. In its scientific work, a Ministry of Education sectoral project identified recreational institutions and higher education extension projects that promote the learning of educational robotics among children and adolescents. However, due to the novelty of the subject in the country, there is still no didactic approach based on Cuban Pedagogical Sciences. The objective of this article is to disseminate the general proposal for the teaching-learning process for educational robotics based on Cuban pedagogical foundations, as formulated by the project researchers. The research was conducted through a qualitative study, employing theoretical methods such as analysis, synthesis, generalization, systematization, and documentary analysis to structure its conclusions. The empirical method used was the Delphi method, which uses the analysis of expert responses. The results showed the main similarities and differences between foreign and national didactic approaches. In addition, a general proposal for this process was presented regarding educational robotics in Cuba. The proposal was validated and refined using the Delphi Method for expert evaluation. Based on the results of the presented work, Cuba has a general proposal for a teaching-learning process for educational robotics, based on Cuban pedagogical sciences. Its implementation will provide a structured framework for the teaching-learning process of educational robotics.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Díaz Otero, M., & Valle Lima, A. D. (2025). General proposal for a teaching-learning process for educational robotics based on Cuban pedagogical foundations . Mendive. Journal on Education, 23(2), e4131. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/4131
Section
ARTICLES

References

Castro, A., Aguilera, C., & Chávez, D. (2022). Robótica educativa como herramienta para la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en la formación universitaria de profesores de educación básica en tiempos de COVID 19. Formación Universitaria, 15(2), 151-162. https://doi.org/10.4067/s0718-50062022000200151

Cuéllar, J., Hernández, W., Gutiérrez, M., & Vega, H. (2024). Tecnología para el aprendizaje: una reflexión desde la robótica educativa y stem en el desarrollo de competencias del siglo XXI. Revista Praxis, 20(3), 18. https://doi.org/10.21676/23897856.5864

Díaz Rivera, M. M., & Salas Álvarez, D. (2023). Fortalecimiento de competencias computacionales en estudiantes de la media académica utilizando Scratch Teknos Revista Científica, 23(1), 10-18. https://doi.org/10.25044/25392190.1058

González, M., Flores, Y., & Muñoz, C. (2020). panorama de la robótica educativa a favor del aprendizaje steam. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 18(2). https://doi.org/10.25267/rev-eureka-ensen-divulg-cienc.2021.v18.i.2.2301

Marín, A., Cano, J., & Mazo, A. (2023). Apropiación de la educación stem/steam en colombia: una revisión a la producción de trabajos de grado. Revista Científica, (47), 55-70. https://doi.org/10.14483/23448350.20473

Navarro, S. M., & Valle A. D. (2024). Tercer perfeccionamiento del sistema nacional de educación en Cuba. Gade: Revista Científica, 4(2), 78-88. https://revista.redgade.com/index.php/gade/article/view/420

Pincay M. A., & Cuero D. A. L. (2024). Innovación tecnológica educativa en la práctica docente para potenciar el proceso de enseñanza-aprendizaje. episteme koinonía. Episteme Koinonia, 7(13), 271-288. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3226

Recalde, E. M., Chicaiza, V., Guanga, U. R., & Bravo (2024). Importancia del aprendizaje basado en proyectos para el aprendizaje significativo. Ciencia Latina. Revista científica Multidisciplinar. 7(6): 7068-7081. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i6.9229

Remond Recio, Y. A., & Figueredo Rodríguez, R. M. (2020). Metodología de la enseñanza de la programación con scratch: una innovación disruptiva de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (Tic) en la educación cubana. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 13(11), 104-118. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/608

Rico, P., Santos, E., & Martín, V. (2004). Proceso de enseñanza aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. Teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación.

Rosero, O. A. (2024). Fundamentos teóricos del uso de la robótica educativa. Ciencia Latina. Revista Multidisciplinar, 8(1). https://doi.org/10.37811/cl-rcm.v8i1.9979

Ruiz, D., & Ortega-Sánchez, D. (2022). El aprendizaje basado en proyectos: una revisión sistemática de la literatura (2015-2022). Revista Internacional de Humanidades, 11(monográfico), 1-14. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4181

Sánchez M. D., & Prendes M. P. (2022). Investigar en tecnología educativa: un viaje desde los medios hasta las TIC. Hallazgos, 19(37), 299-328. https://doi.org/10.15332/2422409x.6325

Zambrano Briones, M. A., Hernández Díaz, A., & Mendoza Bravo, K. L. (2022). El aprendizaje basado en proyectos como estrategia didáctica. Conrado, 18(84), 172-182. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000100172&lng=es&tlng=es

Most read articles by the same author(s)