Improving the process of diagnosing special educational needs

Main Article Content

Olga Machín Rodríguez
Magalys Camargo Ramos
Pedro Sánchez Hernández

Abstract

This article contains the results of the study of the "Succession of events '' test whose main objective is the exploration of the zone of proximal development in the intellectual area in children with mild mental retardation and children in general education 7 and 8 years old. test and its components are described. As a new element the content of that aid levels must provide the examiner for independence is achieved and therefore ownership of the instruments for intellectual activity is included.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Machín Rodríguez, O., Camargo Ramos, M., & Sánchez Hernández, P. (2003). Improving the process of diagnosing special educational needs. Mendive. Journal on Education, 1(4), 220–225. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/41
Section
ARTICLES

References

Álvarez Cruz, C. (1998). Validación de la prueba "Cuarto Excluido". (Tesis de doctorado), La Habana.

Álvarez, A. y del Río, P. (1990). Educación y Desarrollo. La teoría de Vigotsky y la zona de desarrollo próximo. En C. Palacios, J. y Marchesi, A. (Col.) Desarrollo psicológico y Educación II. Madrid: Alianza.

Akudovich, S. (1997). Validación preliminar de la prueba de A. Ivanova "Clasificación de figuras geométricas. (Tesis de Maestría). CELAEE.

Bell Rodríguez, R. (1997). Educación Especial: razones, visión actual y desafíos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Díaz, B. (1986). El desarrollo intelectual y sus alteraciones. Facultad de Psicología: Universidad de la Habana.

Gilbuj, Y.Z. (1987). El concepto de la ZDP y su papel en la solución de los problemas actuales en la psicología pedagógica. Akudovich.

Luria, A.R. (1975). Importancia del diagnóstico acertado. En superación para profesores de Psicología. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Moll, L. (1990). La zona de desarrollo próximo: una consideración de sus implicaciones para la enseñanza. Revista Infancia y Aprendizaje, (50-51)

Morenza, P. L. (1996). Los niños con dificultades en el aprendizaje: diseño y utilización de ayudas. Perú: Educa.

Pérez Rodríguez, G. (1995). El desarrollo psíquico y la educación en la escuela histórico-cultural, sus propuestas e importancia para la Educación Especial. (Tesis de Maestría en Educación Especial). La Habana.

Pérez Rodríguez, G. (1996). Condiciones y fuerzas motrices del desarrollo psíquico del educando. En Antología de la Maestría en Educación Especial.

Rubinstein, S. (1989). Ya: Psicología del escolar retrasado mental. Moscú: Uneshtorgisdat.

Torres González, M. (1995). Hacia una comprensión histórico cultural hacia el diagnóstico de las deficiencias intelectuales. (Tesis de Maestría) I.S.P. Enrique José Varona. La Habana.

Vigostky, L. S. (1981). Pensamiento y Lenguaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Vigostky, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Editorial Científico-Técnica.

Vigostky, L. S. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona, España: Editorial Crítica.

Vigostky, L. S. (1989). Obras completas. Tomo 5. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Wertsch, J. V. (1984). Vigotsky y la formación social de la mente. En Paidés, L. Cognición y desarrollo humano, 17. Barcelona, España.

Zankov, L. (1989). La enseñanza y el desarrollo. Moscú: Editorial Progreso.

Zeigarnik, B.W. (1995). La zona de desarrollo próximo y el análisis de las prácticas educativas.