Interactive multimedia package on major grains: an innovative educational tool

Main Article Content

Miguel Antonio Sarmiento Gómez
Ernesto Miguel Ferro Valdés
Juan Daniel Rodríguez Hern´ández
Eliecer Chirino González

Abstract

Information and Communication Technologies, when applied to pedagogy, provide avenues for users to acquire the necessary knowledge. Multimedia plays an important role in this approach to the pedagogical process. This term refers to the combined use of different communication tools: text, images, sound, animation, and video. This article aims to promote the multimedia package on major grains as an innovative pedagogical tool, an alternative to textbooks. The Neobook 5.8 programming platform is used for this project, designed for the development of multimedia and other software tools. The methods employed were analysis and synthesis, historical-logical analysis, and surveys. The result is an innovative pedagogical tool that provides students, professionals, and producers with valuable knowledge about agriculture in general and major grains in particular. It can be concluded that the interactive multimedia package on major grains constitutes a tool that facilitates the acquisition of general basic knowledge in an economical and practical way, thus promoting proper training on said crops (corn and beans), from a more interactive position.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sarmiento Gómez, M. A., Ferro Valdés, E. M., Rodríguez Hern´ández, J. D., & Chirino González, E. (2025). Interactive multimedia package on major grains: an innovative educational tool . Mendive. Journal on Education, 23(2), e3860. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3860
Section
ARTICLES

References

Brom, J. (2013). Esbozo de historia universal. Grijalbo. https://books.google.com/books/about/Esbozo_de_historia_universal.html?hl=es&id=fTnCAAAAQBAJ

Caballero Díaz, P. (2022). El uso de las TIC como recurso educativo digital de enseñanza por docentes de carreras empresariales, universidad privada, Asunción, 2020. Revista Científica Estudios e Investigaciones, 11(1). https://doi.org/10.26885/rcei.11.1.25

Chuqui Tandazo, R. M., García Herrera, D. G., & Erazo Álvarez, J. C. (2022). Gamificación para fortalecer la lectura comprensiva en niños de diez años. Ciencia Digital, 6(4). https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v6i4.2341

Díaz García, I., Almerich Cerveró, G., Suárez Rodríguez, J., & Orellana Alonso, N. (2020). La relación entre las competencias TIC, el uso de las TIC y los enfoques de aprendizaje en alumnado universitario de educación. Revista de Investigación Educativa, 38(2). https://doi.org/10.6018/rie.409371

Enríquez Silva, M. (2020). Características de las herramientas multimedias para el desarrollo de Presentaciones Interactivas. Revista Ciencia e Investigación, 5(Extra 1), 873-891. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7723208

Granda Asencio, L. Y., Espinoza Freire, E. E., & Mayon Espinoza, S. E. (2019). Las TICs como herramientas didácticas del proceso de enseñanza-aprendizaje. Conrado, 15(66), 104-110. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442019000100104&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Martínez Clares, P., & González Lorente, C. (2019). Competencias personales y participativas vinculantes a la inserción laboral de los universitarios: Validación de una escala. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 25(1). https://www.redalyc.org/journal/916/91664442012/html/

Medrano Castrejón, J. (2023). Reflexión sobre la importancia de la escritura, el libro y la encuadernación. Espacio Diseño, 2. https://espaciodisenoojs.xoc.uam.mx/index.php/espaciodiseno/article/view/2514

Mora Piña, P. F., Freire Quintanilla, M. H., Arévalo Cuadrado, E. P., & Barrera Basantes, R. L. (2019). Uso de herramientas multimedias en el proceso de enseñanza aprendizaje aplicado a la educación superior. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, 4(12), 188-212. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9063266

Romero, N., Ríos, M., & Di Salvo, E. (2005). Diseño de una herramienta multimedias para la enseñanza de algunas características de los suelos de la Cuenca del Río Maracay, estado Aragua. Enseñanza de las ciencias, Extra. https://ddd.uab.cat/record/78783

Valdés López, M., & Troche Isalgué, N. (2022). Materiales didácticos multimedias para la educación no presencial. Santiago, (157), 72-85. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5405

Vega Tapia, A. (2015). Multimedias, herramienta de apoyo al modelo de aprendizaje autogestivo. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 1(1), 44-77. https://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/14