Neurodidactic strategy for the development of reading comprehension skills in basic education
Main Article Content
Abstract
Reading comprehension is a skill that a reader acquires in stages of development by processing, evaluating, and applying information extracted from a text. Eighth-year students of the Upper Basic sublevel of the “Alfonso María Borrero” General Basic Education School require this skill to function in any area of their life. The objective of this article is to propose a neurodidactic strategy for the development of the reading comprehension skill at the literal, inferential, and critical-evaluative levels as part of the teaching-learning process of the Language and Literature subject. From the perspective of the mixed research approach, theoretical, empirical, and statistical-mathematical methods were used for information processing. The work group consisted of a total of 22 students. The main result of the study is a neurodidactic strategy for the development of reading comprehension skills, which is characterized by the articulation of neurodidactic approaches, criteria and modalities, which lead to varied activities, which dynamics are revealed in a typology of texts, enriched by resources and supports. In the consultation of specialists and the systematization of experiences, it is noted that it favors cognitive and affective-motivational processes. In addition, decoding, response to implicit situations, as well as the deduction of explicit ideas and the evaluation of content, in order to issue judgments considering the accuracy, probability and acceptability of each participating reader.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Aguilar, E. (2023). Edipo Rey: tradición y novedad. Propuesta neurodidáctica basada en los siete pasos del método de Roberto Rosler. Pensamiento Actual, 23(41), 145-156. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/issue/view/3409/466
Armijos, A.P., Paucar, C.V., Quintero, J.A. (2023) Estrategias para la comprensión lectora: Una revisión de estudios en Latinoamérica. Revista Andina de Educación 6 (2) http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-28162023000100007
Cedeño, G. C. B., & Bailón, J. B. (2021). Estrategias neurodidácticas en el proceso enseñanza-aprendizaje de educación básica. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuso), 6(1), 72-81. https://www.redalyc.org/journal/6731/673171218006/html/
González, J., Núñez, C., y Guaraca, S. (2021). Estrategia neurodidáctica: consolidar comprensión del aprendizaje en el despertar cognitivo. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 9(3), 77-84. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8273251
Hoyos Flórez, A. M., & Gallego, T. M. (2017). Desarrollo de habilidades de comprensión lectora en niños y niñas de la básica primaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (51), 23-45. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194252398003
Instituto Nacional de Investigación Educativa (2019). Análisis curricular. Estudio Regional Comparativo y Explicativo (INIE/ERCE 2019) Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. OREALC/UNESCO Santiago. Ecuador
León, C., Santos, A., & Alonso, L. (2023). Vista de El trabajo colaborativo en la educación. HORIZONTES, 7(29),1423-1437. https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/1025/2020
Misari, A. (2023). Comprensión lectora y su relación con los niveles de competencia comunicativa. Lengua y Sociedad, 22(1), 535-555. http://www.scielo.org.pe/pdf/lys/v22n1/2413-2659-lys-22-01-535.pdf
MINEDUC (2024) Portal educativo del Ministerio de Educación. El nuevo Ecuador. https://educacion.gob.ec/
Ocampo, D. (2019). Neurodidáctica. Aportaciones al proceso aprendizaje y enseñanza. Instituto Internacional de Integración Convenio Andrés Bello. https://www.researchgate.net/publication/344619520_NEURODIDACTICA_Aportaciones_aEl_proceso_aprendizaje_y_ensenanza
Rodríguez, R. (2023). La neurodidáctica: elemento dinamizador para la comprensión lectora en el contexto universitario. Revista Holón, 1(4), 115-124. https://revistas.up.ac.pa/index.php/holon/article/view/4301/3568