Neurodidactic strategy for the development of reading comprehension skills in basic education

Main Article Content

Lady Solange Acosta Solorzano
Rosa Isabel Orden Calle
Sonia Guerra Iglesias

Abstract

Reading comprehension is a skill that a reader acquires in stages of development by processing, evaluating, and applying information extracted from a text. Eighth-year students of the Upper Basic sublevel of the “Alfonso María Borrero” General Basic Education School require this skill to function in any area of their life. The objective of this article is to propose a neurodidactic strategy for the development of the reading comprehension skill at the literal, inferential, and critical-evaluative levels as part of the teaching-learning process of the Language and Literature subject. From the perspective of the mixed research approach, theoretical, empirical, and statistical-mathematical methods were used for information processing. The work group consisted of a total of 22 students. The main result of the study is a neurodidactic strategy for the development of reading comprehension skills, which is characterized by the articulation of neurodidactic approaches, criteria and modalities, which lead to varied activities, which dynamics are revealed in a typology of texts, enriched by resources and supports. In the consultation of specialists and the systematization of experiences, it is noted that it favors cognitive and affective-motivational processes. In addition, decoding, response to implicit situations, as well as the deduction of explicit ideas and the evaluation of content, in order to issue judgments considering the accuracy, probability and acceptability of each participating reader.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Acosta Solorzano, L. S., Orden Calle , R. I., & Guerra Iglesias, S. (2024). Neurodidactic strategy for the development of reading comprehension skills in basic education . Mendive. Journal on Education, 22(3), e3829. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3829
Section
ARTICLES

References

Aguilar, E. (2023). Edipo Rey: tradición y novedad. Propuesta neurodidáctica basada en los siete pasos del método de Roberto Rosler. Pensamiento Actual, 23(41), 145-156. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/issue/view/3409/466

Armijos, A.P., Paucar, C.V., Quintero, J.A. (2023) Estrategias para la comprensión lectora: Una revisión de estudios en Latinoamérica. Revista Andina de Educación 6 (2) http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-28162023000100007

Cedeño, G. C. B., & Bailón, J. B. (2021). Estrategias neurodidácticas en el proceso enseñanza-aprendizaje de educación básica. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuso), 6(1), 72-81. https://www.redalyc.org/journal/6731/673171218006/html/

González, J., Núñez, C., y Guaraca, S. (2021). Estrategia neurodidáctica: consolidar comprensión del aprendizaje en el despertar cognitivo. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 9(3), 77-84. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8273251

Hoyos Flórez, A. M., & Gallego, T. M. (2017). Desarrollo de habilidades de comprensión lectora en niños y niñas de la básica primaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (51), 23-45. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194252398003

Instituto Nacional de Investigación Educativa (2019). Análisis curricular. Estudio Regional Comparativo y Explicativo (INIE/ERCE 2019) Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. OREALC/UNESCO Santiago. Ecuador

León, C., Santos, A., & Alonso, L. (2023). Vista de El trabajo colaborativo en la educación. HORIZONTES, 7(29),1423-1437. https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/1025/2020

Misari, A. (2023). Comprensión lectora y su relación con los niveles de competencia comunicativa. Lengua y Sociedad, 22(1), 535-555. http://www.scielo.org.pe/pdf/lys/v22n1/2413-2659-lys-22-01-535.pdf

MINEDUC (2024) Portal educativo del Ministerio de Educación. El nuevo Ecuador. https://educacion.gob.ec/

Ocampo, D. (2019). Neurodidáctica. Aportaciones al proceso aprendizaje y enseñanza. Instituto Internacional de Integración Convenio Andrés Bello. https://www.researchgate.net/publication/344619520_NEURODIDACTICA_Aportaciones_aEl_proceso_aprendizaje_y_ensenanza

Rodríguez, R. (2023). La neurodidáctica: elemento dinamizador para la comprensión lectora en el contexto universitario. Revista Holón, 1(4), 115-124. https://revistas.up.ac.pa/index.php/holon/article/view/4301/3568

Most read articles by the same author(s)