Improvement program for Prosthetic Rehabilitation teachers for the development of stomatological consultation
Main Article Content
Abstract
The professional improvement of teachers in Dentistry schools constitutes the way to achieve the improvement of their preparation in the area of Educational Sciences and becomes a space for scientific research with potentialities for development. An improvement program that arises from determined needs is considered a relevant scientific result. The objective of this article was to: propose a program to improve the teaching staff of the subject Prosthetic Rehabilitation for the development of dental consultation as a modality of education at work. The materialist dialectic was assumed as a general method and the methods of the theoretical level were used: historical-logical, analytical-synthetic, system approach; As empirical methods, observation, document analysis, discussion group and user criteria were used to demonstrate the scientific value, viability and feasibility of the program. The fundamental ideas of the program were presented, appropriate to the investigated context, the contents were determined, the demands in each of the areas and the organizational forms that are combined within the actions were established, and the paths for evaluation with their own guides were proposed. for it. The relevance of the improvement program was confirmed, in a new approach to the process of professional improvement of the teaching staff of the Prosthetic Rehabilitation subject, in achieving a more coherent and integrative relationship between the logic of the clinical method and the logic of the didactics of the Stomatological consultation as a modality of education at work.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bonal Ruiz, R., Valcárcel Izquierdo, N. y Roger Reyes, M. (2020). De la educación médica continua al desarrollo profesional continuo, basado en competencias. Educación Médica Superior, 34(2), e2160. https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2160/997
Díaz Valdés. L., Pérez García, L. M. y Valdés Quesada, A. E. (2019). Aproximación al perfil de la competencia didáctica de los profesores de la carrera Estomatología. Gac Méd Espirit, 21(2), 98-110. http://scielo.sld.cu/pdf/gme/v21n2/1608-8921-gme-21-02-98.pdf
Enríquez Clavero, J. O., González Hernández, G., Cobas Vilches, M. E. y Canto Pérez, M. (2021). La superación profesional en didáctica para docentes de Estomatología. Rev Cubana Estomatol, 58(3), e3605. https://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3605
Enríquez Clavero, J. O., González Hernández, G., Toledo Pimentel, B. y Otero Martínez, J. y Corrales Álvarez, M. (2020). Caracterización de los componentes del proceso de enseñanza aprendizaje en estomatología. Educación Médica Superior, 34(3): e2230 https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2230/1097
Enríquez Clavero, J. O., González Hernández, G., Cobas Vilches, M. E., Otero Martínez, J. y Santana Machado, A. T. (2021). Implementación de un programa de superación profesional sobre Didáctica en docentes noveles de Estomatología. EDUMECENTRO, 13(3), 180-195. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000300180&lng=es&tlng=pt
Fuentes Morales, I. G., Toledano Prieto, Y. y Capote Pérez, A. A. (2018). Valoración del producto científico por criterios de usuarios: necesidad apremiante para su perfeccionamiento. EDUMECENTRO, 10(3), 249-253. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1093/0
González Rodríguez, W. C., Pérez Barrero, B. R., Ferrer Mustelier, A. y Vicente Botta, B. (2020). Formación docente, científica y académica de profesores consultores de la Facultad de Estomatología de Santiago de Cuba. MEDISAN, 24(6), 1157-1171. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192020000601157&lng=es&tlng=en
Gutiérrez Segura, M., Ruiz Piedra, A., Ortiz Romero, G., Pérez García, L. y Álvarez Infante, E. (2022). Preparación de los profesores en la utilización de software educativos en las asignaturas Rehabilitación I y II. Correo Científico Médico, 26(4). https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/4591/2219
Jiménez Yong, Y., Santos Prieto, D., Véliz Concepción, O. L. y Jiménez Mesa, L. (2019). Modelo de evaluación para la educación en el trabajo desde la asignatura Ortodoncia. EDUMECENTRO, 11(1),132-145. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000100132
López Balboa, L. y Rojas Izquierdo, M. M. (2021). Programa de superación profesional como vía para la formación doctoral. Conrado, 17(80), 304-311. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300304&lng=es&tlng=es
Pérez García, L. M. (2018). Metodología para la consulta estomatológica como modalidad de educación en el trabajo en Estomatología. Educación Médica Superior, 32(2), 1-9. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000200019&lng=es&tlng=es
Quintana Santiago, Y. M., Mur Villar, N., Quintana Regalado, G. y Bernaza Rodríguez, G. J. (2021). Retos que le impone la educación en el trabajo a las universidades de ciencias médicas. Revista Conrado, 17(S3), 452-45. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2186
Rodríguez Fernández, Z. y Soler Morejón, C. D. (2020). Dimensiones de la educación en el trabajo en la docencia médica cubana. EDUMECENTRO, 12(4), 208-226. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=98460
Vidal Ledo, M., Fernández Oliva, B. Y Miralles Aguilera, E. A. (2021). Didácticas especiales en las ciencias de la salud. Educación Médica Superior, 35(4), e3063. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000400015&lng=es&tlng=es