Theoretical assessments on the concept of Learning Analytics
Main Article Content
Abstract
Learning analytics is subject to multiple interpretations and considerations, depending on the analysis and use given to it by each scientific area. This work aims to assess different concepts of learning analytics formulated by various authors to provide an inclusive definition of those components that must be present in said concept. This research is based on a qualitative approach. It is classified as exploratory. It uses heuristic, historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive methods, internal criticism, document analysis, triangulation and modeling from praxis. The results allow us to affirm that the different meanings of this concept delivered by the various authors, for the most part, unload their weight on the techno-pedagogical element, understood as Big Data, without sufficiently taking into account the other components that intervene in the teaching-educational and teaching-learning processes, in which the actual act of student learning occurs as a psychobiological-social being. It is concluded that learning analytics is essential for the better management of educational institutions and, in particular, for achieving higher advances in the teaching-learning process, given that it must be complemented with qualitative data.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Arriaga Hernández, M. (2015). El diagnóstico educativo, una importante herramienta para elevar la calidad de la educación en manos de los docentes. Atenas, 3(31). 63-74. https://www.redalyc.org/pdf/4780/478047207007.pdf
Cáceres- Reche, P., Rodríguez-García, A.M., Gómez-García, G. y Rodríguez-Jiménez, C. (2020). Analíticas de aprendizaje en educación superior: una revisión de la literatura científica de impacto. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 13(2), 32-46
Correa-Reynaga, A. M., & Morán-Franco, M. R. (2022). La investigación educativa, herramienta para alcanzar el conocimiento pedagógico. Revista Portal de la Ciencia, 3(2), 73-84.
Domínguez, D., Álvarez, J.F., y Gil-Jaurena, I. (2016). Analítica del aprendizaje y Big Data: heurísticas y marcos interpretativo. DILEMATA, 8(22), 87-103.
Duan, T. & Wu, C. (2023). Paradigma de autoevaluación de estudiantes en MOOC: El caso de la educación superior en China. Revista Científica de Educación, 31(75), 1-14.
Gómez-Aguilar, D.A., García-Peñalvo, F.J., y Therón, R. (2014). Analítica visual en e-learning. El profesional de la información, 23(3), 236-245.
Jiménez, J. (2002). El proceso analítico jerárquico (AHP). Fundamentos, metodología y aplicaciones. , 1, 28-77. Rect@ Revista Electrónica de Comunicaciones y Trabajos de ASEPUMA, 1(1 extra), 28-77.
López Fernández, R.N. (2021). Modos de aprendizaje en los contextos actuales para mejorar el proceso de enseñanza. Revista Universidad y Sociedad, 5 (13), 542-550.
Mac Cann, N., García-Valcárcel, A., y Morales-Morgado. (2022). Análisis Argumentativo y Auto-regulación de Aprendizaje en estudiantes universitarios del ámbito educativo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(3), 159-175.
Ortega Bastidas, J., Matus Betancourt, O., Parra Ponce, P., Oyarzo Pereira, J., Oliva Montero, C., & Henriquez Valenzuela, Y. (2018). Roles y habilidades docentes según escenarios educativos en carreras de la Salud. Educación Médica Superior, 32(4). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1478/723
Picardo, J.O (2005). Diccionario Enciclopédico de Ciencias de la Educación. Editorial Centro de Investigación Educativa, Colegio García Flamenco.
Pozo-Sánchez, S., López-Belmonte, J., Rodríguez-García, A.-M., & López-Núñez, J.A. (2020). Teachers' digital competence in using and analytically managing information in flipped learning. Culture and Education, 32(2), 1-12.
Sabulsky, G. (2019). Analíticas de aprendizaje para mejorar la enseñanza y el seguimiento a través de entornos virtuales. Revista Iberoamericana de Educación, 80(1), 13-30.
Salica, M. A. (2021). Analítica del aprendizaje significativo d-learning aplicado en la enseñanza de la física de la educación secundaria. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 265-284.
Sánchez-Poveda, P. (2017). Análisis de Moodle y sus herramientas de analítica del aprendizaje por parte de los docentes del IES La Melva de Elda. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Soler Mc-Cook, J.M., López Fernández, R., Palmero Urquiza, D.E., & Ruano Fernández, Y. (2022). La analítica del aprendizaje como herramienta de cambio en el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad, 14(6), 18-23. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600018&lng=es&tlng=es
Thomas, J.J., & Cook, K. A. (2006). A visual analytics agenda. Computer graphics and applications, 26(1), 10-13.
Zapata-Ros, M. (2013). Analítica de aprendizaje y personalización. Revista Campus Virtuales, 2(2), 88-118.
Valencia, J.C. (2021). Educación + TIC: ¿Un cambio de época? Cuba, Cienfuegos: Editorial Universo Sur.
Villacres Arias, G. E., Espinoza Freire, E. E., & Rengifo Ávila, G. K. (2020). Empleo de las Tecnologías de la Información y la Comunicación como estrategia innovadora de enseñanza y aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 136-142