Musical training in Artistic Education in Cuba. Comparative study
Main Article Content
Abstract
Based on the few references on the particularities of musical training in Artistic Education in Cuba within the international panorama, this work was developed, with the objective of exposing results of the comparative study of this with other regions of the world. To do this, the comparative method was applied, with certain selection criteria, and parameters for comparison were determined. Additionally, the following were used: bibliographic review, systematization and triangulation of data, from which the characterization of musical training in Cuba, the regions of Europe and Latin America was obtained. These results showed the diversity that exists in the implementation of specialized music teaching due to the dissimilar educational-musical policies and criteria of governments, as well as teachers and directors of educational institutions. The main conclusions reached typified the professional training of music in Cuba, in terms of structural and organizational, which differentiates it from the practices implemented in other nations; as well as the similarities, strengths and insufficiencies to take into account for its improvement.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Domínguez Lloria, S. y Pino Juste, M. (2020). Análisis de la formación pedagógica del profesorado de los Conservatorios Profesionales de Música y de las Escuelas Municipales de Música. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, (18), 39-48. https://doi.org/10.5209/reciem.67474
García, S. y Samaja, J. A. (2019). Canon musical y formación musical académica: el diseño curricular de las escuelas de música de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. En XXIII Conferencia de la Asociación Argentina de Musicología y XIX Jornadas Argentinas de Musicología del Instituto Nacional de Musicología "Carlos Vega", 149-158. Universidad Nacional de la Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/135772
Gómez Díaz de León, C. y León de la Garza, E. A. (2014). Método comparativo. En Métodos y técnicas cualitativa y cuantitativas aplicables a la investigación en ciencias sociales, 223-251. Tirant Humanidades México. http://eprints.uanl.mx/9943/
González Falcón, O. A. y Collazo Salcedo, M. (2019). Los estudios comparados y su relación con la gestión de la información: una necesidad social. Varona, Revista Científico-Metodológica, (69), 1-10. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382019000200024
Grijalba Vallejo; R. P. y Mendoza Otero, J. N. (2020). Formación didáctica continua de los docentes de educación básica primaria en Colombia: un análisis necesario. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 209-216. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100209&Ing=es&nrm=iso&tlng=es
Jorquera Rossel, R.; Valverde Ocariz, X. y Godall Castell, P. (2020). Propuesta de principios alternativos para la educación musical en un contexto latinoamericano. Revista Electrónica de LEEME, (46), 1-16. https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/article/view/16932
Lozano Andrade, I. (2014). Debates y tensiones en torno a la formación docente: Notas para una sociología de la formación. Actualidades Investigativas en Educación, 14(1). https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000100013
Morán Quiroz, H. M. y Ruelas Jara, O. A. (2021). Programa Nacional de Orquestas: el intento desesperado de… ¿educar? En L. A. Estrada Rodríguez, L. E. Gutiérrez Gallardo y F. Sastré Barragán (Eds), La Educación Musical en el Nivel Básico en México. Retos y Propuestas Actuales (pp. 158-176). Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Música. http://www.repositorio.fam.unam.mx/handle/123456789/122
Navarro Solís, J. L. (2021). Hacia un corpus documental sobre educación musical en México: descripción del contexto, propuesta taxonómica y bibliografía inicial. En L. A. Estrada Rodríguez, L. E. Gutiérrez Gallardo y F. Sastré Barragán (Eds), La Educación Musical en el Nivel Básico en México. Retos y Propuestas Actuales (pp. 26-64). Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Música. http://www.repositorio.fam.unam.mx/handle/123456789/122
Nohlen, D. (2020). El método comparativo. Universidad Nacional Autónoma de México. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/13/6180/5.pdf
Roa Venegas; J. M. y Ruiz Fernández, P. (2020). Estudio comparativo del currículum educativo musical en países de la Unión Europea. Revista Reflexión e Investigación Educacional, 2(2), 79-88. https://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4123
Sánchez Ortega, P. (2017). Educación Musical en Cuba. Teoría y práctica educativa. Editorial Pueblo y Educación.
Sánchez ortega, P. (2024). Artes, educadores y formación en la Universidad de Ciencias pedagógicas Enrique José Varona. Varona, Revista Científico-Metodológica, (79), 1-13. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100002&Ing=es&nrm=iso&tlng=es
Tobo Mendivelso, M. y Rodríguez Benavides, I. (2023). Diálogo de saberes en el Área de Música de la Línea de Profesionalización de Artistas del Proyecto Colombia Creativa. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 20, 179-189. https://dx.doi.org/10.5209/reciem.82035
Zubeldia Echeberria, M. A. (2017). Los modelos de enseñanza musical en Europa. Música Oral Del Sur, (14), 261-282. https://www.centrodedocumentacionmusicaldeandalucia.es/ojs/index.php /mos/article/view/244