Personal autonomy in students with visual disabilities from the family counseling process
Main Article Content
Abstract
Given the birth of a child with a visual disability or who acquires this condition in the course of his life, guidance and support for families has a special connotation. The objective of this article is aimed at proposing a family guidance system for the development of personal autonomy in students with visual disabilities in Basic Secondary Education in Colombia. In the methodology used, theoretical and empirical methods such as logical history, synthetic analytics, systemic approach and modeling were combined, a questionnaire was applied to families of students with visual disabilities, interviews with students, teachers from official educational institutions and methodological triangulation to determine requirements derived from the different methods used. The family guidance system is made up of three subsystems called basic, enrichment and consolidation that ensure a logical and harmonious relationship by establishing its development based on the results obtained in the initial diagnosis and where the demands of society and the Colombian educational system are taken into account. As results, it was obtained that the system is pertinent from its application in the selected sample and contributed to the orientation of families in the development of personal autonomy in their relative with Visual Disability.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Burbano Carabalí, V. M. y Massani Enríquez, J. F. (2021). La orientación a familias de estudiantes con discapacidad visual en la Educación Básica Secundaria Colombiana. En B. Y. Juanes Giraud y E. Cedeño Espinosa (Comp.) 1er congreso internacional educación e inclusión. Educación e Inclusión aportes prácticos e innovación en Iberoamérica (pp. 623-633). Editorial Universo Sur. https://universosur.ucf.edu.cu/?p=2592.
Cedeño Menéndez, A. M. & Zambrano Acosta, J. M. (2020). La orientación familiar desde la escuela y su atención a la diversidad. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, 5(8), 774-797.
DANE (2020). Panorama general de la discapacidad en Colombia. Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/discapacidad /Panorama-general-de-la-discapacidad-en-Colombia.pdf
Decreto 1421 de 2017, Pub. L. No. Diario Oficial No. 50.340 de 29 de agosto de 2017 (2017). https://www.icbf.gov.co/cargues/avance/docs/decreto_1421_2017.htm
Duarte Serrano, L. M., Pabón Bautista, N. E., Ascencio Pimiento, A. M., & Gómez Moreno, P. N. (2019). Discapacidad visual. Una experiencia en el profesorado estatal del Departamento de Santander, Colombia. Nodos y Nudos, 6(46), Art. 46. https://doi.org/10.17227/nyn.vol6.num46-10597
Ley General de Educación. Capítulo III. De las juntas y foros. Sección I. de las juntas de Educación, Pub. L. No. Diario Oficial No. 41.214 de 8 de febrero de 1994 (1994). https://www.fcm.org.co/wp-content/uploads/2021/03/Ley-115-de-1994.pdf
Madrigal Flores, M. S. (2022). Impacto en acceso a la educación del estudiantado con discapacidad visual de III ciclo y educación diversificada, en la educación pública de Costa Rica, como consecuencia de la COVID-19, durante el curso lectivo 2020. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 33(1), 181-199. https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.10
Medranda, R. & Romero, S. (2018). Problemas familiares y el rendimiento académico. Caribeña de Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/05/estudiantes-trabajo-social.html
Morales Viana, L. C. (2016). Experiencias de padres de niños ciegos: Un camino con grandes desafíos. Revista de la Universidad Industrial de Santander. Salud, 48(3), 331-340. https://doi.org/10.18273/revsal.v48n3-2016007
Muñoz-Galiano, I. M., Pinto Díaz, C. & Torres-Luque, G. (2021). Orientación familiar y hábitos saludables en estudiantes de Educación Primaria. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 32(3), Art. 3. https://doi.org/10.5944/reop.vol.32.num.3.2021.32556
Pérez Carreño, F. (2022). Educación a distancia y discapacidad visual: Valoraciones de padres de estudiantes de educación regular. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), Art. 2. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.2036
Santiesteban Almaguer, E. & Montero Álvarez, A. (2020). Modelo de orientación familiar para la estimulación visual de niños con estrabismo y ambliopía. En Educación para un Nuevo Mundo (p. 331). Editorial Redipe. https://redipe.org/wp-content/uploads/2020/06/libro-congreso -cemun-2020.pdf
UNESCO (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura, UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592
UNESCO (2021). Inclusión en la atención y la educación de la primera infancia: Informe sobre inclusión y educación. Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura, UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379502_spa
UNICEF (2013). Estado mundial de la infancia 2013. Niños y niñas con discapacidad. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). https://www.unicef.org/colombia/media/271/file/EstadoMundial.pdf
Valle Lima, A. (2012). La investigación pedagógica. Otra mirada. Editorial Pueblo y Educación. https://dokumen.pub/la-investigacion-pedagogica-otra-mirada-alberto-d-valle-lima-9789591322630.html