Curricular rationales in a History Study Program associated with the Conquest of America

Main Article Content

Humberto Álvarez Sepúlveda

Abstract

This article investigates the curricular rationales present in the learning objectives and evaluation indicators belonging to "Unit 2: The voyages of discovery and the conquest of America" of the 5th grade History, Geography and Social Sciences Study Program, prepared by the Chilean Ministry of Education (Mineduc). This research was carried out from an interpretative phenomenological paradigm and used content analysis to systematically review the section of the consigned curricular document, based on the three types of existing curricular rationales: technical, praxeological and critical. These curricular perspectives allow us to analyze the hegemonic interests of school history on the conquest of America, since they help to understand the nature of the learning associated with the role of the different historical subjects, the presence of ethnocentrism and the precision of various educational purposes of the history subject in the student body. The results show the predominance of technical and praxeological curricular rationality, since it is evident that the objectives and evaluation indicators of the mentioned thematic unit jointly intend the study of a Eurocentric and androcentric history, marked by the expeditions led by Christopher Columbus, Diego de Almagro and Pedro de Valdivia, and the work based on historical competences. It is concluded that, in order to develop a more complete and inclusive curriculum, a greater effort is needed on the part of the Mineduc to move towards a praxeological and critical curricular rationality that intends the learning and evaluation of significant contents about the conquest of America.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez Sepúlveda, H. (2023). Curricular rationales in a History Study Program associated with the Conquest of America. Mendive. Journal on Education, 21(3), e3419. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3419
Section
ARTICLES
Author Biography

Humberto Álvarez Sepúlveda, Universidad Católica de la Santísima Concepción

Humberto Álvarez Sepúlveda, es doctor en Sociedad y Cultura y Máster en Historia Contemporánea y Mundo Actual por la Universidad de Barcelona (España). Profesor en Historia y Geografía, Licenciado en Educación y Licenciado en Historia por la Universidad Católica de la Santísima Concepción. Investigador en la formación de profesores de Historia, la enseñanza, el aprendizaje y la evaluación de la especialidad. Colaborador de diversos proyectos de innovación docente. Autor de diversos artículos y capítulos de libros relacionados con la Historia y su didáctica. Ponente en diversos congresos de ámbito nacional e internacional. Académico de la Facultad de Educación de la Universidad Católica de la Santísima Concepción.

References

Alonzo Santizo, M. B. (2022). Papel que juega el Currículum crítico en las tesis de Licenciatura en Historia de 2015 a 2020. Revista Docencia Universitaria, 3(2), 36-45. https://doi.org/10.46954/revistadusac.v3i2.50

Álvarez Sepúlveda, H. A. (2020a). Enseñanza de la historia en el siglo XXI: Propuestas para promover el pensamiento histórico. Revista de Ciencias Sociales, 26(Extra 2), 442-459.

Álvarez Sepúlveda, H. (2020b). Representaciones eurocéntricas de los conquistadores y colonizados en la historia escolar. Análisis de los manuales chilenos. Revista de Filosofía, 37(96), 141-168.

Erazo Jiménez, M. S. (2011). Rigor científico en las prácticas de investigación cualitativa. Ciencia, Docencia y Tecnología, (42), 107-136. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17162011000100004&lng=es&tlng=es.

Gazmuri Stein, R. (2017). Ideologías curriculares en el debate y negociación del currículum chileno de Historia, Geografía y Ciencias Sociales. Estudios Pedagógicos, 43(1), 157-169. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000100010

Harding, S. (2017). Latin American Decolonial Studies: Feminist Issues. Feminist Studies, 43(3), 624-636. https://doi.org/10.15767/feministstudies.43.3.0624

LGE. Establece la ley general de educación, Pub. L. No. Ley 20370 (2009). https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1006043&idParte=8780751&idVersion=2009-09-12

LOCE. Ley orgánica constitucional de enseñanza, Pub. L. No. Ley 18962 (1990). https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=30330

Ramírez-Achoy, J., & Pagès-Blanch, J. (2022). Prácticas docentes en la formación inicial para la enseñanza de la historia. Un estudio de caso en Costa Rica. Revista Colombiana de Educación, (84), 1-17. https://doi.org/10.17227/rce.num84-11395

Rebolledo-Rebolledo, R. N., & Turra-Díaz, O. R. (2022). Significados docentes en la construcción de conocimiento en investigación para la formación inicial de profesores de historia y geografía. Emergencia de la co-construcción. Revista Colombiana de Educación, (85), 101-120. https://doi.org/10.17227/rce.num85-11758

Salazar Jiménez, R., Orellana Fonseca, C., Muñoz Labraña, C., & Bellatti, I. (2017). El aula como laboratorio histórico: La guerra civil española. Enseñanza de la historia y competencias educativas, 123-140. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6600203

Taladoire, É. (2017). De América a Europa. Cuando los indígenas descubrieron el Viejo Mundo. México: Fondo de Cultura Económica. https://www.fondodeculturaeconomica.com/Ficha/9786071653406/F

Valdés Vera, M., & Turra Díaz, O. (2017). Racionalidades curriculares en la formación del profesorado de historia en Chile. Diálogo Andino, (53), 23-32. https://doi.org/10.4067/S0719-26812017000200023