Creativity methodologies and the elaboration of texts in regular basic education

Main Article Content

Miguel Angel Mejía Vinces
Jaime Angel Ortiz Díaz
Gladys Flora Cutimbo Lozano
Franklin Rimachi Jiménez

Abstract

The essential purpose of this study is to confirm the link through creativity methodologies and the elaboration of texts for students of Education Basic Regular-EBR (secondary level). The treatment and structure of this study adopted the type of descriptive - correlational research by means of methodological approaches in writing contributing to strengthen their imagination and creativity for the elaboration of texts, being the sample of 88 students, seventh cycle of the secondary level- EBR, followed by achieving results of methodologies of creativity more constant, these are the instructional ones, besides committing to articulate the solidification of their formation. The degree of knowledge in the elaboration of texts of main impact is the procedure of textualization in the dimensions, illustration and methodological variety of imagination and boom in the elaboration of texts in students of EBR in addition it was determined to have linkage.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mejía Vinces, M. A., Ortiz Díaz, J. A., Cutimbo Lozano, G. F., & Rimachi Jiménez, F. (2023). Creativity methodologies and the elaboration of texts in regular basic education. Mendive. Journal on Education, 22(1), e3413. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3413
Section
ARTICLES

References

Aguilar, G. (2018). Desarrollo Humano y Creatividad. Una aproximación humanística. El Artista, (15). https://www.redalyc.org/journal/874/87457958002/87457958002.pdf

Arroyo, M. & Carrión, J. (2021). Estrategias de lectoescritura para el desarrollo de la escritura creativa. Polo del Conocimiento, 6(12), DOI: 10.23857/pc.v6i12.3378

Caldwell, H., Whewell, E., & Heaton, R. (2020). The impact of visual posts on creative thinking and knowledge building in an online community of educators. Thinking Skills and Creativity, 36, https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100647

Callejas, J., & Méndez, M. (2019). Estrategias didácticas basadas en un objeto virtual de aprendizaje para apoyar los procesos de comprensión lectora. Universidad Cooperativa de Colombia, https://bit.ly/3pcJ5eH.

Camargo Zamata, P. M. (2017). Creatividad: herramienta didáctica para los docentes. Educación, (23), 35–39. https://doi.org/10.33539/educacion.2017.n23.1184

Carvalho, T. de C. M, Fleith, D. S. y Almeida, L. S. (2021). Desarrollo del pensamiento creativo en el ámbito educativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 17(1), 164-187. https://doi.org/10.17151/rlee.2021.17.1.9

CERLALC (2022). Red Iberoamericana de Responsables de Políticas y Planes de Lectura. CERLALC. https://cerlalc.org/redplanes/

Crespo, A. (2018). Creatividad y Educación: prácticas docentes para fomentar la creatividad en niños de nivel inicial. Santa Fé, Argentina: Grupo Compás.

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza-Torres, C. (2018). Metodología de la Investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mexico: McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. de C. V.

Herrera, C. & Saltos, G. & Abaco, E. (2022). Producción de textos mediante entornos educativos virtuales del software Ardora: Una experiencia de aplicación en pandemia. Didacticae, (11), 21-41. https://revistes.ub.edu/index.php/didacticae/article/view/34225/37238

Leonetty, M. (2018). Aprovechar la gramática para mejorar la redacción: los sujetos tácitos. Revista de Gramática orientadas a las Competencias, 1(1), 1-28. https://ddd.uab.cat/pub/regroc/regroc_a2018v1n1/regroc_a2018v1n1p237.pdf

Ministerio de Educación, Peru. (2018). Resultados evaluacion muestral 2018. Ministerio de Educación:Peru. http://umc.minedu.gob.pe/wp-content/uploads/2019/04/Presentaci%C3%B3n-de-resultados-de-la-EM-2018.pdf

Rodríguez-Saltos, E. R., Vallejo-Loor, B. M., Yenchong-Meza, W. E., & Ponce-Solórzano, M. J. (2020). Importancia de la psicopedagogí­a y el aprendizaje creativo. Dominio De Las Ciencias, 6(3), 564–581. https://doi.org/10.23857/dc.v6i3.1300

Silva, E. (2019). Proceso de producción textual en un taller de escritura virtual para estudiantes de quinto grado. Panorama, 13(2), 51–58. https://doi.org/10.15765/pnrm.v13i25.1295

UNIR - Universidad Internacional de La Rioja. (2020). ¿Cómo ser psicopedagogo?: requisitos y estudios necesarios. España: Universidad Internacional de La Rioja. https://www.unir.net/educacion/revista/como-ser-psicopedagogo/

Velásquez, E. (2022). Pensamiento creativo docente. Una mirada sistemática. Rev. Innova Educ., 4(1), https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/548