Academic performance in teaching programming: considerations from a gender perspective

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Angela Sarría Stuart
Ariel Gómez Sarría
Lourdes María Martínez Casanova
Ivis Suárez Vélez

Abstract

From studies carried out in Cienfuegos, there has been weakness in the gender perspective in the sciences related to Information and Communication Technologies, in addition the incorporation of women in Science, Technology, Engineering and Mathematics careers is insufficient. Therefore, a project has been designed that has as one of its tasks to identify, from the gender perspective, elements that characterize the academic reality of the teaching of programming at the University of Cienfuegos "Carlos Rafael Rodríguez". The communication reports the results of the quantitative-descriptive research carried out that aimed to describe the academic performance in the subjects related to programming, from a gender perspective, in those enrolled in the 2016-2017 academic year and that culminated in 2022 in the Computer Engineering career, from the answer to the questions: In the first five subjects related to programming, do the results of men show any difference compared to that of women? And what is the result of the analysis of the graduation of women with respect to men at the end of the fifth year of the career? The analysis of documents was used as a fundamental method, as well as statistical descriptors such as percentage and medians. The Mann-Whitney U test revealed that women have a lower academic performance than male students, however, the percentage of graduation of women was higher than men.

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How to Cite
Sarría Stuart, A., Gómez Sarría, A., Martínez Casanova, L. M., & Suárez Vélez, I. (2023). Academic performance in teaching programming: considerations from a gender perspective. Mendive. Journal on Education, 21(2), e3387. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3387
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ARTICLES
Author Biographies

Angela Sarría Stuart, Universidad de Cienfuegos

Licenciada en Educación, especialidad Matemática. Máster en Educación.  Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Titular. Profesor Consultante. Trabaja en el Centro de Estudios de la Didáctica y la Dirección de la Educación Superior (CEDDES) de la Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez”. Ha sido tutora de cuatro tesis de doctorado relacionadas con el empleo de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en el proceso pedagógico y la enseñanza de la Informática. Tiene publicados varios artículos científicos sobre dichas líneas.

Ariel Gómez Sarría, Universidad de Cienfuegos

Ingeniero en Ciencias Informáticas. Máster en Nuevas Tecnologías aplicadas a la Educación. Profesor Asistente. Director de Informatización de la Universidad de Cienfuegos. Actualmente como parte de su formación doctoral investiga sobre el Aprendizaje Basado en Proyectos en la Licenciatura en Informática. Tiene publicados varios artículos científicos relacionados a esta ciencia.

Lourdes María Martínez Casanova, Universidad de Cienfuegos

Doctora en Ciencias Pedagógicas y Máster en Maemática Aplicada, 51 años de experieincia en la docencia y 40 de ellos en la Educación Superior. Ha participado en numerosas investigaciones pedagógicas y ha impartido los programas de Matemática Básica y de Avanzada en carreras tecnológicas y de formación pedagógica. Además, se desempeña como profesora de Análisis de Datos y de Metodología de la Investigación Social en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Cienfuegos

Ivis Suárez Vélez, Universidad de Cienfuegos

MSc. Ivis Suárez Vélez, Directora de Recursos de la Universidad de Cienfuegos graduada de Licenciatura en Educación Matemática – Computación e Ingeniera Industrial. Profesora Asistente con experiencia en la educación superior en las asignaturas Matemática, Análisis de Datos e Informática.

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