Women from Pinar del Río in musical pedagogy during the first half of the 20th century
Main Article Content
Abstract
In this article, the authors addressed the insufficient academic treatment offered to the participation of women from Pinar del Río in musical pedagogy. Therefore, it proposes a study on the participation of women from Pinar del Río in musical pedagogy during the first half of the 20th century, from a socio-historical, cultural and gender perspective. Various theoretical methods were used such as dialectical, historical-logical, ethnographic, as well as analysis and synthesis. Within the empirical methods, they apply the interview and the documentary analysis, in addition to the publicist sources of the investigated historical period, together with the oral sources. As a result, it shows the contribution of women from Pinar del Río to the teaching of music with solid contributions to didactics, from their work in the academies, in a context characterized by a rigid social organization, in which professionalism was seriously damaged by erroneous approaches. Of gender, by rejecting free female public expression, minimizing their training capacities and the knowledge they transmitted. Also damaged by the effects of Pinar del Río's function of economic, political and social subordination, as a historical region to the nearby capital of Havana. Therefore, to make visible the contributions made by Pinar del Río women in this sense, to contribute to dignifying their image in the field of artistic culture, education and pedagogy from Pinar del Río and Cuba, as well as to strengthen the identity and the local intangible cultural heritage and nationals.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alvarado, R.A. & Trejo, R. (2022). Entender la educación musical como un derecho humano. Revista Internacional de Educación Musical. https://www.researchgate.net/publication/364613147_Entender_la_educacion_musical_como_un_derecho_humano
Barceló, N.T. & Rodríguez, D. (2009). Pensamiento musical-pedagógico en Cuba: historia, tradición y vanguardia. Editorial Adagio
Botella Nicolás, A. M. (coord.) (2018). Música, mujeres y educación. Composición, investigación y docencia. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 17, 161-162. https://www.plateamagazine.com/libros/6333-ana-maria-botella-coord-musica-mujeres-y-educacion
Carrión, L. & Parrado, O.L. (2019). La participación de la mujer cubana, una necesidad para el desarrollo de la sociedad, Revista Caribeña de Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/01/
Conde, A. y Herrera, G. (2017). Pensamiento pedagógico cubano 1902- 1920. Crítica y conciencia en la República. Nuevo Milenio. ISBN 9590620582. https://bit.ly/49e3uXI
Díaz Canales, T. (2018). Mujer- Saber- Feminismo. RUTH. ISBN:9789590623097, https://bit.ly/45Ph6FC
Rosales Vázquez, S., Esquenazi Borrego, A., & Galeano Zaldívar, L. (2017). La brecha de educación en Cuba con un enfoque de género. Economía y Desarrollo, 158(1), 140-151. https://revistas.uh.cu/econdesarrollo/article/view/2119
García-Gil, D., & Pérez-Colodrero, C. (2014). Mujer y Educación Musical (escuela, conservatorio y universidad): dos historias de vida en la encrucijada del siglo XX español. DEDiCA Revista De Educação E Humanidades (dreh), (6), 171-186. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i6.6971
González Suárez, M., (2002). Feminismo, academia y cambio social. Revista Educación, 26(2), 169-183. https://www.redalyc.org/pdf/440/44026217.pdf
Hernández, N. (2017). La educación musical de las mujeres en el conservatorio de Madrid en el siglo XIX y su proyección laboral y social. Universidad de Alcalá: España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=179012
León de la Paz, Y., Beltrán Marín A. L. y Guillot Pérez, H. (2019). Panorama histórico de la educación musical en Cuba y Sancti Spíritus. Pedagogía y Sociedad, 22(55), 29-51. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/735
Lugo, J. G. (2020). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la cultura musical cubana en los estudiantes de onceno grado. Revista Conrado, 16(72), 269-277. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1243
Morales, P., Molina, M., & Vázquez, M. (2017). Una mirada de género a los estudios históricos en Cuba. Revista Conrado, 13(58), 195-200. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
Torrent Esclapés, R. (2012). El silencio como forma de violencia: Historia del arte y mujeres. Arte y Políticas de Identidad, 6, 199–213. https://revistas.um.es/reapi/article/view/163001
Valdés Cantero A. (2005). Con música textos y presencia de mujer: diccionario de mujeres notables en la música cubana. Unión. https://bit.ly/3tHvTow
Soler Campo, S. (2020). Mujeres, música y liderazgo.Revista de estudios de género. La ventana, 6(51),111-137. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7862072
Soler Campo, S. (2018). Cuestiones de género: mujeres en la historia de la música. Universidad Rovira Virgili. http://dx.doi.org/10.6035/Artseduca.2018.19.5