Strategy for the training and development of infotechnological skills

Main Article Content

Yoesky Reyes Galardy
Jorge Estrada Silveira

Abstract

The didactic strategy is the empirical and theoretical interpretation that allows determining and formulating as a problem: deficiencies in the training and development of computer skills in the second cycle of Primary Education, which limits the learning of the Computing subject. The objective of the work was: the elaboration of a didactic strategy for the formation and development of infotechnological skills in the students of the second cycle of Primary Education, which favors the learning of the Computing subject by them. Methods and techniques of the qualitative criterion of the investigation, observation, interview, survey, pedagogical test and document review, were used in order to achieve the proposed purpose. The main result proposed was the strategy for the formation and development of infotechnological skills in students of Primary Education, as well as the system of actions that emerged as part of the four stages that comprise it: diagnosis, planning and orientation, execution and evaluation. This strategy allowed the preparation of teachers, through the form of organization of teacher preparation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Reyes Galardy, Y., & Estrada Silveira, J. (2023). Strategy for the training and development of infotechnological skills. Mendive. Journal on Education, 21(4), e3199. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3199
Section
ARTICLES
Author Biographies

Yoesky Reyes Galardy, Universidad de Granma "Blas Roca"

Centro Universitario Municipal Jiguani

Jorge Estrada Silveira, Citma Provincial Granma

Especialista del Citma en la Provincia Granma, Cuba

References

Álvarez de Zayas, C.M. (1999). Didáctica. La Escuela en la Vida. Ciudad de La Habana: Editorial Félix Varela. En soporte digital.

Antúnez, G. (2019). Infotecnología: una cultura ineludible en el docente de la educación superior del siglo XXI. Opuntia Brava, 1(Núm. Especial 1), http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/675

Ávila, Y. (2020). El aprendizaje de la informática con el empleo del software educativo Informática Básica. Opuntia Brava, 12(4), 358-374. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1141

Finder, J. (2021). ¿Qué son las habilidades informáticas? https://kiiky.com/es/empleos/habilidades-inform%c3%a1ticas-para-un-curr%c3%adculum/

García Meneses, M., Diaz de la Cruz, J. & Coloma Rodríguez, O. (2021). Estrategia para la integración de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la formación inicial de docentes. EduSol, 21(75), 96-108. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912021000200096&lng=es&tlng=es

García Vélez, K.A., Ortiz Cárdenas, T., & Chávez Loor, M.D. (2021). Relevancia y dominio de las competencias digitales del docente en la educación superior. Revista Cubana de Educación Superior, 40(3), http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257 -43142021000300020&lng=es&tlng=es

Hechavarría, Y. (2018). Las tecnologías educativas en el contexto de la escuela primaria. Opuntia Brava, 10(2), 219-231. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava /article/view/100

Labarrere, G. & Valdivia, G. (1981). Pedagogía. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación. En soporte digital.

Martínez, Y. (2018). El desarrollo de habilidades informáticas en la formación de docentes de matemática. Revista Varela, 18(51), 336-347. http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/116

Morales, R. (2021). Infotecnología: herramienta para la gestión de información en la investigación. Universidad de Guadalajara. México. https://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/bitstream/123456789/3966/3/Infotecnolog%C3%ADa_herramienta_para_gesti%C3%B3n_de_informaci%C3%B3n.pdf

Navarro, M. (2019). La integración tecnológica en el aula, significaciones desde estudiantes de educación secundaria. 3C TIC. Cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 8(2), 70-83. http://dx.doi.org/10.17993/3ctic.2019.82.70-83

Otaño, Y. (2020). La formación y desarrollo de habilidades informáticas en el profesional de la educación. Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona". Santa Clara, Villa Clara, Cuba. Recuperado. https://trabajos.pedagogiacuba.com/trabajos/59Yeny%20Ota%C3%83%C2%B1o%20Aguilera.pdf

Reyes Galardy, Y., & Estrada Silveira, J. (2021). Evolución histórica del desarrollo de habilidades infotecnológicas en la educación primaria. Revista Científica Del Amazonas, 4(8), 49-58. https://doi.org/10.34069/RA/2021.8.05

Reyes, Y. (2020). La didáctica de las herramientas infotecnología para desarrollar habilidades en escolares del segundo ciclo. IX Congreso Internacional de educación y pedagogía, La Habana, Cuba.

Reyes, Y. (2020). Experiencia de un curso sobre el uso de la infotecnología en las escuelas primarias. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 12(1), https://ojs.europubpublications.com/ojs/index.php/ced/article/view/890

Torricella, R.G, & Carbonell, S. (2020). Infotecnología: La cultura informacional para el trabajo en la Web. https://dspace-libros.metabiblioteca.com.co/bitstream/001/486/1 /informacion_en_web.pdf

Valle, A. (2007). Algunas formas de salida de los resultados científicos y vías que se han utilizado para su obtención. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas: La Habana, Cuba