Educational tasks of postgrad centered in prevention of professional illnesses: methodological considerations for their employment

Main Article Content

Evelyn González Betancourt
Yasser García Baró
Lissette Jiménez Sánchez

Abstract

The educational tasks of postgrad are located in the epicenter of the formative processes that you/they take place in that educational level. The development of methodological aspects, linked to its employment for the treatment to the contents of prevention of professional illnesses, constitutes a demand verified in the bibliographical revision and in the educational practice. With the result that the present study, assume the objective of elaborating some methodological considerations for the employment of educational tasks of postgrad centered in prevention of professional illnesses. From a dialectical-materialistic positioning, they were applied during the investigation theoretical methods as the analysis and synthesis, the historical-logical one, the systematizing and the modulation; in the empiric level the revision of documents was used in function of the reports of precedent investigations and of the juridical dispositions that regulate essential aspects linked to the topic. He/she also conformed to, a focal group to obtain approaches valorative on the relevancy of the methodological considerations. As part of the result, they are necessary procedural aspects associated to the treatment of the contents of prevention of professional illnesses in the educational tasks of postgrad, among them those of systematizing, administration of the knowledge, acting, innovation and communication. In conclusive terms it is informed that the methodological considerations for the employment of educational tasks of postgrads centered in prevention of professional illnesses, conform a sequence of interdisciplinary procedural approaches of high relevancy, according to results of the focal group, being evidenced the execution of the proposed objective.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González Betancourt, E., García Baró, Y., & Jiménez Sánchez, L. (2023). Educational tasks of postgrad centered in prevention of professional illnesses: methodological considerations for their employment. Mendive. Journal on Education, 21(1), e3115. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3115
Section
ARTICLES
Author Biographies

Evelyn González Betancourt, Policlínico Docente René Vallejo Ortiz

Doctora en Medicina Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral

Yasser García Baró, Consultoría Jurídica Matanzas

Doctor en Ciencias Pedagógicas Profesor Titular de la Universidad de Matanzas

Lissette Jiménez Sánchez, Universidad de Matanzas

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular, Directora de Posgrado, Premio Nacional de Pedagogía 2021.

References

Bernaza Rodríguez, G., & Douglas, C. (2016). Un paso más hacia las tareas docentes en el posgrado. Revista Iberoamericana de Educación, 71(Extra 1), 113-132.

Bernaza Rodríguez, G. J., Douglas de la Peña, C., Orama Domínguez, I., González Betancourt, E. Pausa Carmenates, M. M., & Dumé Sánchez, J. A. (2022). Diseño curricular de programas de maestría para profesionales de la salud. Revista Educación Médica, 36(4), e3635.

Blanco Barbeito, N., Véliz Escobar, D., Caraballo Peraza, I., Raimundo Rivera, D., Camacho Díaz, Y., & Fabelo Mora, V. (2021). Tareas docentes para la formación investigativo-laboral y de gestión del conocimiento desde Enfermería Ginecobstetricia. EDUMECENTRO, 13(1), 1. http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1646

García Bruzón, Y., Watson Quesada, R., & Cuña Quintana, B. L. (2022). La seguridad y salud en el trabajo en estudiantes de la carrera Ingeniería de Minas. Mendive. Revista de Educación, 20(2), 437-449.

González Betancourt, E., & García Baró, Y. (2021). Metodología para la formación profesional de alumnos ayudantes, mediante tareas docentes de desempeño. Revista Médica Electrónica, 43(4), 910-926.

González Betancourt, E., García Baró, Y., Jiménez Sánchez, L. (2021) Consideraciones teórico-metodológicas para el tratamiento al contenido jurídico en la prevención de enfermedades profesionales. Revista Humanidades Médicas, 21(1), 92-108.

Juviel Rodríguez, M. N., & Trujillo Juviel, P. (2015). Sistema de tareas docentes para el trabajo independiente en Medicina Natural y Tradicional. EDUMECENTRO, 7(2), 2.

López Espinisa, G. J., Valcárcel Izquierdo, N., & Pérez Bada, E. (2021). Médico de familia y atención integral a la salud del trabajador. Revista Cubana de Medicina General Integral, 37(4), 4. http://www.revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/1695

López Méndez, E. R., González Ortega, A. M., & Cardoso Lara, M. (2015). La aplicación de tareas integradoras interdisciplinarias en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la formación inicial de los profesores de Ciencias Naturales. Mendive. Revista de Educación, 13(3), 3.

Martínez Zamora, L. E., Hernández Páez, L., & López Méndez, E. R. (2016). La tarea docente en la formación del profesor de Biología-Química. Mendive. Revista de Educación, 14(3), 283-291.

Morales Hector, F. de la C., Rodríguez del Sol, R., Domínguez León, F. E., Pérez Rodríguez, I., Cárdenas González, O. S., & Cabrera Domínguez, M. (2020). Tareas docentes para desarrollar habilidades investigativas desde la asignatura Metodología de la Investigación. EDUMECENTRO, 12(1), 131-150.

Núñez Escobar, E., Blanco Barbeito, N., Jiménez Jomolca, E., García López, I., & O´Farrill Zequeira, L. (2020). Tareas docentes para el desarrollo de habilidades investigativas desde la educación en el trabajo. EDUMECENTRO, 12(2), 146-160.

Olivero Herrera, M. O., Tamayo Caballero, R. L., Acosta Coutín, G., & Aguilera Saborit, G. E. (2022). Tareas para el desarrollo de la competencia comunicativa en inglés de estudiantes de Ingeniería de Minas. Mendive. Revista de Educación, 20(2), 394-407.