The pedagogical paradigm "learning to learn" and the historical-cultural approach: contact points

Main Article Content

Vilma María Pérez Viñas

Abstract

The objective of this article is to offer the readers an analysis of some common grounds that might exist between the Cultural-Historical Approach and the Pedagogical Paradigm “Learn to Learn”, according to the author’s viewpoints. The intellectual exercise on th is issue is valid considering the promotion of research es that are based on both theories. The article’s organization covers the theoretical importance, the historical context and need for emergence, as well as the relationship between the Cultural-Historical Approach and the Pedagogical Paradigm “Learn to Learn”.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Viñas, V. M. (2008). The pedagogical paradigm "learning to learn" and the historical-cultural approach: contact points. Mendive. Journal on Education, 6(4), 242–246. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/311
Section
ARTICLES

References

. BURÓN JAVIER. Aprender a aprender: Introducción a la metacognición. Bilbao: Editorial Mensajero, 1993. p. 94.

. CORRAL RUSO, R. La zona de desarrollo próximo y la pedagogía universitaria. TEMAS, 31, octubrediciembre, 2002. pp. 27 – 32.

. KOZULIN, A. Vigotsky´s Psychology: A biography of ideas. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1990. En Le Pham Hoai Huong, The Mediational Role of Language Teachers in Sociocultural Theory.

FORUM, Volume 41, No. 3, 2003. pp. 32- 35.

. MARTÍ, J. Cartas de Martí. En La Nación, Buenos Aires, 14 de noviembre de 1886. O. C. t 11, (pp. 82-83). Ed. Nacional de Cuba, Instituto Cubano del Libro, La Habana, 1963-1973.

. RIVERA, S. La categoría acción en algunas de las teorías del aprendizaje. Parte III. La categoría acción en el enfoque histórico-cultural de L. S. Vigotski. Pinar del Río: ISP “Rafael M. de Mendive”, 1999. pp. 2;

. RODRÍGUEZ FERNÁNDEZ L.. Enfoque Histórico- Cultural y Estrategias de Aprendizaje. Rodríguez Fernández L /Carmen Álvarez. Mendive, 2006.

. RODRÍGUEZ- MENA GARCÍA, MARIO. ¿Se aprende en las escuelas? Retando a la educación. TEMAS, No. 31, octubre-diciembre, 2002. pp. 18 – 26.

. VALLE ARIAS, A. et al. Las estrategias de aprendizaje: Características básicas y su relevancia en el contexto escolar. Revista del Centro de Educación y Diagnóstico. La Coruña: Universidad La Coruña,

Disponible en: www.edu.aytolacoruna.es . Consultado en junio, 2007.

. VIGOTSKI, L. S. Pensamiento y Lenguaje. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación. 1964. pp. 26; 60; 62.