Moving towards evaluation as learning

Main Article Content

Nicole Jara Aguilera
Diego Cáceres Cáceres
Valeria León Martínez
Carolina Villagra Bravo

Abstract

The present investigation arose from the motivation to generate significant changes in education from the evaluation as learning approach, considering the consequences of traditional practices that have displaced good learning. The objective of this study is to analyze the evaluative practices and forms of teacher leadership in the context of the development of an educational proposal that seeks to transform the pedagogical core to promote deep learning of boys and girls of Basic Education through critical reflection of the own training experiences. Based on a multiple case design and a qualitative perspective, two data collection techniques were used: participant observation and documentary review, and with this framework a content analysis was carried out. The main results show a pedagogical proposal based on the Project-Based Learning methodology, which highlights the importance of feedback during the educational process and learning through a globalizing and contextualized task. One of the most important conclusions is the need to make a profound change in teaching practice, since, in order to transform the pedagogical core from the evaluative approach, the ways of learning and teaching at school must be modified.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Jara Aguilera, N., Cáceres Cáceres, D., León Martínez, V., & Villagra Bravo, C. (2022). Moving towards evaluation as learning. Mendive. Journal on Education, 20(4), 1219–1236. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3037
Section
ARTICLES
Author Biographies

Nicole Jara Aguilera, Universidad Católica Silva Henríquez

Profesora de Educación Básica con Mención en Educación Matemática. Licenciada en Educación.

Diego Cáceres Cáceres, Universidad Católica Silva Henríquez

Profesor de Educación Básica con Mención en Ciencias Naturales. Licenciado en Educación.

Valeria León Martínez, Universidad Católica Silva Henríquez

Profesora de Educación Básica con Mención en Educación Matemática. Licenciada en Educación.

Carolina Villagra Bravo, Universidad Católica Silva Henríquez

Académica de la Escuela de Educación Básica de la Universidad Católica Silva Henríqeuz. Profesora de Educación General Básica. Magíster en Educación con Mención Evaluación Educacional. Doctora en Formación del Profesorado.

References

Barba-Martín. R. y Hotigüela-Alcalá, D. (2022). Si la evaluación es aprendizaje, he de formar parte de la misma. Razones que justifican la implicación del alumnado. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 15(1), 9-22. https://doi.org/10.15366/riee2022.15.1.001

Bisquerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Blanchard, M. y Muzás, M. (2020). Cómo trabajar con proyectos de aprendizaje en educación infantil. Madrid: Narcea.

Cabrera, V. y Soto, C. (2020). ¿Cómo aprendemos? El docente enseñante y aprendiz que acompaña a los estudiantes en su exploración hacia el (auto)aprendizaje. Profesorado, 24(3), 269-290. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i3.8155

Cyrulies, E. y Schamne, M. (2021). El aprendizaje basado en proyectos: una capacitación docente vinculante. Páginas De Educación, 14(1), 01-25. https://doi.org/10.22235/pe.v14i1.2293

Elmore, R. (2010). Mejorando la escuela desde la sala de clases. Santiago: Fundación Chile.

Elmore, R. (2019). The Future of Learning and the Future of Assessment. ECNU Review of Education, 2(3), 328-341. https://doi.org/10.1177/2096531119878962

Flick, U. (2015). El diseño de la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Fullan, M. (2020). Liderar en una cultura de cambio. Madrid: Morata.

Hernández-Nodarse, M. (2017). ¿Por qué ha costado tanto transformar las prácticas de evaluación del aprendizaje en el contexto educativo? Ensayo crítico sobre una patología pedagógica pendiente de tratamiento. Revista Electrónica Educare, 21(1), 1-27. https://doi.org/10.15359/ree.21-1.21

Lambert, L. (2016). El liderazgo constructivista: forjar un camino propio en pos de la reforma escolar. En C. Díaz (Ed.), Liderazgo educativo en la escuela. Nueve miradas (pp. 227-252). Ediciones Universidad Diego Portales. https://liderazgoeducativo.udp.cl/cms/wpcontent/uploads/2020/04/Liderazgo-Educativo-en-la-Escuela-Nueve-miradas.pdf

Muñoz, J., Villagra, C. y Sepúlveda, S. (2016). Proceso de reflexión docente para mejorar prácticas de evaluación del aprendizaje en el contexto de la educación para jóvenes y adultos (EPJA). FOLIOS, (44). 77-91. Recuperad de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-48702016000200005&script=sci_abstract&tlng=es

Rincón, G. (2012). Los proyectos de aula y la enseñanza y el aprendizaje del lenguaje escrito. Red Colombiana para la Transformación de la Formación Docente en Lenguaje. Disponible en: http://www.lenguaje.red/docs/2020/Los_proyectos_de_aula_y_ensenanza.pdf

Rincón-Gallardo, S. (2019). Liberar el aprendizaje. El cambio educativo como movimiento social. México: Grano de sal.

Ríos-Muñoz, D. y Herrera-Araya, D. (2021). Contribución de la evaluación educativa para la formación democrática y transformadora de estudiantes. Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.40

Sanmartí, N. (2020). Evaluar y aprender: Un único proceso. Barcelona: Octaedro.

Santos Guerra, M. (2014). La evaluación como aprendizaje. Cuando la flecha impacta la diana. Madrid: Narcea.

Santos Guerra, M. (2021). La evaluación como aprendizaje: la fertilidad del error. En R. Malagón (Ed.), Evaluación y aprendizaje en contextos lasallistas. Experiencias docentes (pp. 43-76). Unisalle. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1087&context=libros

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.