Didactic strategy to develop the ability to calculate definite integrals from creative learning

Main Article Content

Wilfredro Sánchez Companioni
Andel Pérez González
Juana María Remedios González

Abstract

The development of abilities in the formation of the university professionals constitutes a thematic of great present time; mainly, if one keeps in mind that in them the knowledge is expressed to make of the students and its relationship with the labor world for which you/they get ready. Of there, the importance of developing the ability to calculate integrals defined in the students of the career Degree in Accounting and Finances; since this it facilitates the solution of diverse situations characteristic of the profession. It is for it that, this article had as objective to socialize a didactic strategy directed to the development of the ability to calculate defined integrals, from a process of creative teaching-learning of the Superior Mathematical subject I. For its design a quantitative methodology was used that demanded the employment of theoretical methods as the historical-logical one, the analytic-synthetic one and the inductive-deductive one; those that made possible the theoretical foundation of the didactic strategy; as well as the empiric ones: revision of the product of the activity and the observation, applied to know the level of development of the ability in the students that participated in the investigation. The main result, in fact constituted it the didactic strategy and the methodological suggestions for its implementation. Its application in the practice evidenced favorable transformations in the level of development of the ability analysis object; being reaffirmed this way their feasibility and, mainly, the relevancy of the creative learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sánchez Companioni, W., Pérez González, A., & Remedios González, J. M. (2023). Didactic strategy to develop the ability to calculate definite integrals from creative learning. Mendive. Journal on Education, 21(1), e3007. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3007
Section
ARTICLES
Author Biographies

Wilfredro Sánchez Companioni, Universidad de Sancti Spíritus José Martí Pérez

Profesor de Matemática Superior. Máster en Ciencias Pedagógicas. Profesor Instructor

Andel Pérez González, Universidad de Sancti Spíritus José Martí Pérez

Profesor de Didáctica de la Matemática. Profesor Titular. Doctor en Ciencias en Pedagógicas

Juana María Remedios González, Universidad de Sancti Spíritus José Martí Pérez

Profesora de Metodología de la Investigación Educativa. Profesora Titular. Doctora en Ciencias en Pedagógicas

References

Álvarez Pérez, M., Almeida Carazo, B. y Villegas Jiménez, E. V. (2014). El proceso de enseñanzaaprendizaje de la asignatura matemática documentos metodológicos. La Habana: Pueblo y Educación.

Ballester Pedroso, S., García La Rosa, J. E., Almeida Carazo, B., Álvarez Pérez, M., Rodríguez Ortiz, M., González Noguera, R. A., Villegas Jiménez, E. V., Fonseca González, A. L. y Puig Reyes, N. (2018). Didáctica de la Matemática (Tomo 1). La Habana: Pueblo y Educación.

Ferrer Vicente, M. y Rebollar Morote, A. (1995). Cómo dirigir el proceso de formación de habilidades matemáticas [Curso]. Curso impartido en el Evento Internacional Pedagogía 1995. La Habana: Cuba.

Fonseca Castro, J. L., y Alfaro Carvajal, C. R. (2018). El cálculo diferencial e integral en una variable en la formación inicial de docentes de matemática en Costa Rica. Revista Educación, 42(2), 1-22. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/25844

Granera Rugama, J. A. (2019). La integral definida como el área bajo una curva en un entorno computacional. Revista Científica de FAREM-Estelí, 8(30). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7304343.pdf

Martínez Castellini, A. (2020). Uso de métodos problémicos en el proceso de enseñanza aprendizaje de la matemática: metodología para calcular integrales indefinidas. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 445-453. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1731

Mitjáns Martínez, A. (2013). Aprendizaje creativo: desafíos para la práctica pedagógica. Revista CS, 11. https://doi.org/10.18046/recs.i11.1574

Rodríguez del Castillo, M. A. y Rodríguez Palacios, A. (2011). La estrategia como resultado científico de la investigación educativa. En N. De Armas Ramírez y A. Valle Lima (Eds.), Resultados científicos en la investigación educativa. (pp. 20-51). Pueblo y Educación: Cuba.

Rojas Taño, A. y Rodríguez Sosa, J. B. (2021). La significatividad del aprendizaje del cálculo diferencial e integral. VARONA. Revista Científico Metodológica, 72(enero-junio), 11-15. http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/download/1135/1513

Sánchez Companioni, W., Pérez González, A. y Remedios González, J. M. (2022). El aprendizaje creativo: una alternativa para el proceso de enseñanza y aprendizaje de la Matemática. Pedagogía y Sociedad, 25 (63), 312-331. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1278

Suárez Rincón, M. L. (2018). Estrategias pedagógicas para la enseñanza de las matemáticas en Administración: Estudios y experiencias. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2), 79-89. DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.21.2.323261

Rodríguez Saltos, E. R., Vallejo Loor, B. M., Yenchong Meza, W. E., y Ponce Solórzano, M. J. (2020). Importancia de la psicopedagogía y el aprendizaje creativo. Dominio de las Ciencias, 6(3), 564-581. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i3.1300

Villena Muñoz, M., y Rivas Maldonado, N. (2019). Impacto del uso de la tecnología en el proceso de enseñanza- aprendizaje del cálculo integral. Revista Conrado, 15(68), 297-307. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1028Villenas