Flipped Classroom model for English vocabulary learning

Main Article Content

Myriam Johana Chicaiza Chango

Abstract

The Flipped Classroom model has extended its application in recent years, as an alternative to motivate and engage students in their meaningful learning process. In the case of teaching English as a foreign language, it is also recognized as a useful tool. The objective of this work is to evaluate its usefulness in improving the learning of vocabulary in English and the feasibility of it´s implementing at eighth grade level of basic education in a public educational unit in Quito, Ecuador. Qualitative research was developed based on documentary sources and the consultation of teachers who teach English at that school level, through a designed and validated interview. The analysis of the information collected allowed us to identify that Flipped Classroom is a valid model to improve the learning of vocabulary in English. In the school studied, it has positive factors for its implementation, such as the knowledge of it that teachers generally have, the frequent use of activities that promote autonomous and cooperative work, and technological tools and applications. However, it was identified as a limitation that the economic conditions are not favorable; as the level of training and education in innovative strategies by teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Chicaiza Chango, M. J. (2023). Flipped Classroom model for English vocabulary learning. Mendive. Journal on Education, 21(1), e2997. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2997
Section
ARTICLES

References

Aguayo, M., Bravo, M., Nocetti, A. & Aburto, R. (2019). Perspectiva estudiantil del modelo pedagógico flipped classroom o aula invertida en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Educación, 43(1), 1-16. doi:10.15517/revedu.v43i1.31529

Alarcón, D. & Alarcón, O. (2021). El aula invertida como estrategia de aprendizaje. Conrado, 17(80), 152-157. Obtenido de http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n80/1990-8644-rc-17-80-152.pdf

Alvarado, M. & Arévalo, M. (2020). Posibles medidas de política económica en el contexto actual y post Covid-19: Caso Ecuador. Revista Sur Academia, 7(14), 59-73. Obtenido de https://revistas.unl.edu.ec/index.php/suracademia/article/view/727

Campillo, J. Miralles, P. & Sánchez, R. (2019). La enseñanza de ciencias sociales en educación primaria mediante el modelo de aula invertida. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33(3), 347-362. doi:https://www.redalyc.org/jatsRepo/274/27466132020/27466132020.pdf

Hinojo, F., Aznar, I., Romero, J. & Marín, J. (2019). Influencia del aula invertida en el rendimiento académico. Una revisión sistemática. Campus Virtuales, 8(1), 9-18. Obtenido de https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/184523/Art.%201.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mogobrejo, A., Mamani, G. & Tipo, M. (2019). Juego y Simulación de Programas Concurso de Televisión como Técnica Didáctica para Mejorar el Aprendizaje del Vocabulario Inglés en Estudiantes de Habla Hispana. Información tecnológica, 30(1), 225-236. doi:10.4067/S0718-07642019000100225

Núñez, A. (2016). Flipped learning para el aprendizaje del inglés. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa(56), 89-102. Obtenido de http://www.edutec.es/revista

Rivarola, M., Domínguez, M. & Aguirre, C. (2020). Enseñar inglés a través del aula invertida. Docentes Conectados, 3(5), 54-63. Obtenido de https://www.evirtual.unsl.edu.ar/revistas/index.php/dc/article/view/93/67

Rodríguez, T. & Cedeño, L. (2020). Flipped Classroom como estrategia para un aprendizaje significativo del idioma inglés. Polo del Conocimiento, 5(1), 565-584. doi:10.23857/pc.v5i1.1958

Salazar, M., Pérez, G., González, D. & Romero, G. (2019). Análisis de comunidades cerradas de Facebook para mejorar el desarrollo del vocabulario en inglés como lengua extranjera a través del método clase invertida. Revista Boletín REDIPE, 8(8), 168-179. doi:10.36260/rbr.v8i8.809

Vaccotti, R. (2019). La relación familia-institución educativa en enseñanza media: perspectivas de docentes de secundaria. Páginas de Educación, 12(1), 164-178. doi:10.22235/pe.v12i1.1787

Villanueva, R., Velázquez, J. & Rosales, G. (2021). Atlas.ti: herramienta para medir la participación de actores estratégicos locales en la gestión del turismo rural para Tomatlán, Jalisco. Rosa Dos Ventos. Turismo e Hospitalidade, 13(3), 681-700. doi:10.18226/21789061.v13i3p681

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.