A Theoretical-Practical Framework for the Internationalization of Doctoral Programs

Main Article Content

Arturo Pulido Díaz
Vilma María Pérez Viñas
María Elena Fernández Hernández

Abstract

The internationalization of doctoral programs is a relatively recent phenomenon, where first world countries exhibit the best results in the training of graduates. This contrasts with the incipient results of the few developing countries that have implemented this policy, mainly due to lack of resources and experience. This work aims to establish a theoretical-practical framework for the process of internationalization of doctoral programs, in pursuit of improving the quality and relevance of the profile of its graduates. The research used the dialectical paradigm, for which theoretical and empirical methods were used, among which are: analysis and synthesis, induction and deduction, documentary analysis, and interviews with specialists who have lived experiences in this regard. The constructs internationalization, internationalization of postgraduate and research, and internationalization of doctoral programs were systematized, which made it possible to establish a theoretical-practical framework on the internationalization of doctoral programs. A set of strategic actions is offered that makes it possible to internationalize doctoral programs and, consequently, improve the quality and relevance of graduates.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pulido Díaz, A., Pérez Viñas, V. M., & Fernández Hernández, M. E. (2022). A Theoretical-Practical Framework for the Internationalization of Doctoral Programs. Mendive. Journal on Education, 20(3), 725–741. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2938
Section
ARTICLES
Author Biographies

Arturo Pulido Díaz, University of Pinar del Rio “Hermanos Saiz Montes de Oca”

Licenciado en Educación en la especialidad Lengua Inglesa. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Imparte docencia de pregrado y posgrado en las áreas de Didáctica de Lenguas Extranjeras, Práctica Integral de la Lengua Inglesa, Metodología de la Investigación Educacional y Dirección Educacional. Ha sido coordinador y es miembro de varios programas académicos de posgrado (maestrías y doctorado) en Cuba y en el extranjero. Ha formado a siete doctores y a más de 25 másteres y especialistas. Dirige y ha sido miembro de varios proyectos de investigación. Es miembro de varios tribunales para la realización de los exámenes de candidatos de doctorado y de cambios de categorías docentes principales. Tiene más de 30 publicaciones de artículos y libros relacionados con la didáctica de lenguas extranjeras, la metodología de la investigación educacional y la dirección educacional. Es miembro de la Cátedra Nacional de Dirección Científica Educacional. Fue jefe de departamento, vicedecano y decano en facultades de la antigua Universidad de Ciencias Pedagógicas de Pinar del Rio. Actualmente, es profesor-investigador del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación Superior.

Vilma María Pérez Viñas, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Profesor del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación de Pinar del Río

María Elena Fernández Hernández, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Económicas. Profesor Titular. Director de la Dirección de Relaciones Internacionales

References

AUIP. España. (2022). Dirección General. AUIP: España. Disponible en: https://auip.org/es/organo-gobierno/direccion-general

Consejo Nacional de Acreditación (CNA). Colombia. (s. f.). Acreditación Internacional Regional. CNA: Colombia. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/CNA/1741/article-186365.html

Dávila, M. (2012). Tendencias recientes de los posgrados en América Latina. Argentina: Editorial Teseo, Universidad Abierta Interamericana. https://uai.edu.ar/media/109498/tendencias-recientes-de-los-posgrados-en-am%C3%A9rica-latina.pdf

Díaz-Canel, M. M., Núñez, J., & Torres, C. C. (2020). Ciencia e innovación como pilar de la gestión de gobierno: Un camino hacia los sistemas alimentarios locales. Cooperativismo y Desarrollo, 8(3), 367-387. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2310-340X2020000300367&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Gacel-Ávila, J. (2000). La dimensión internacional de las universidades mexicanas. Educación Superior y Sociedad, 11(1 y 2), 121-142. Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/135

Gacel-Ávila, J. (2014). Internacionalización del currículo. Seminario “Responsabilidad y Rehumanización, obligaciones territoriales”.Mexico, ORSALC. Disponible en: https://www.uv.mx/cuo/files/2014/08/9.-Joselyn_Gacel_Avila.pdf

Gacel-Ávila, J., Jaramillo, C. I., Knight, J., & De Wit, H. (2005). Al estilo latinoamericano: Tendencias, problemas y direcciones. En Educación Superior en América Latina (pp. 351-380). Mexico: Banco Mundial en coedición con Mayol.

Gacel-Ávila, J., & Rodríguez-Rodríguez, S. (2018). La internacionalización de la educación terciaria en América Latina y el Caribe: Avances, tendencias y visión a futuro. En Educación superior, internacionalización e integración en América Latina y el Caribe. Balance regional y prospectiva (pp. 57-88). Caracas: UNESCO IESALC

Moreno, C. M., & Balanta, N. (2014). Políticas de la internacionalización de la educación superior. IX Congreso Internacional de Educación Superior, La Habana.

Naciones Unidas (NU). (2018). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. ONU-CEPAL Disponible en: https://repositorio.cepal.org/handle/11362/40155.4

Paniagua, C. (2019). El poder de la colaboración académica. Orinoquia, 23(1), 7-8. Disponible en: https://doi.org/10.22579/20112629.534. https://www.researchgate.net/publication/334661123_El_poder_de_la_colaboracion_academica

Qiang, Z. (2003). Internationalization of Higher Education: Towards a Conceptual Framework. Policy Futures in Education, 1(2), 248-270. Disponible en: https://doi.org/10.2304/pfie.2003.1.2.5. https://www.researchgate.net/publication/225083424_Internationalization_of_Higher_Education_Towards_a_Conceptual_Framework

Red Iberoamericana para el Aseguramiento de la Calidad en la Educación Superior (RIACES). (2021). ¿Quiénes somos?. RIACES. Disponible en: http://riaces.org/quienes-somos/

Sebastian, J., & Barrere, R. (2018). Internacionalización de la investigación en América Latina y el Caribe. En Educación superior, internacionalización e integración en América Latina y el Caribe. Balance regional y prospectiva (pp. 111-154). UNESCO IESALC y Córdoba. Disponible en: https://drive.google.com/file/d/1oxiGjiABqxTZNFdPGOj68IXhSEX1ZdfE/view

Universidad de San Buenaventura. (s. f.) Internacionalización: Movilidad Académica. Universidad de San Buenaventura: Medellín, Colombia. Disponible en: https://www.usbmed.edu.co/internacionalizacion/movilidad-academica/que-es

Universidad de Zaragoza. (2021). Titulaciones internacionales. Guía orientativa. Universidad de Zaragoza: España. Disponible en: https://internacional.unizar.es/sites/internacional.unizar.es/files/archivos/pdf/guia_orientativa_dobles_titulaciones_internacionales.pdf

Villavicencio, M. V. (2019). Internacionalización de la Educación Superior en Cuba. Principales indicadores. Economía y Desarrollo, 162(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842019000200011&lng=es&tlng=es

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.