Map reading: an essential skill in teaching Geography

Main Article Content

Benito Bravo Echevarría
Ariel Bravo Echevarría

Abstract

In this article a methodological appoach is presented to develop the ability of reading a map in the teaching-learning process on Geography of Cuba in 6th grade with a developing conception which seeks to reach a developing learning of this subject ́s contents . An analysis of the structure of the ability is carried out. This process focusses on the students, who play a protagonist role when participating in a reflexive and active way, reaching an adecuated development of the logical thought, controlling and self-controlling his own learning with a constant self-perfectioning, autonomy and self-determination. An activity for working on maps, based on this developing conception, is also show n in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bravo Echevarría, B., & Bravo Echevarría, A. (2008). Map reading: an essential skill in teaching Geography. Mendive. Journal on Education, 6(2), 119–125. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/285
Section
ARTICLES

References

. CANER, ACELA. El trabajo con los mapas como vía para desarrollar la creatividad. Tesis de Maestría (Master en Didáctica de la Geografía) Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana, 1996.

. CASTELLANOS, DORIS. Hacia una comprensión de la inteligencia/ Doris Castellanos, María Dolores Córdova. En Selección de Artículos. La inteligencia: un acercamiento a su comprensión y estimulación: Ediciones Varona. La Habana, 1995. (CESOFTE).

. CASTELLANOS, DORIS Y OTROS. Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador: Ediciones Varona. La Habana, 2001. (CESOFTE).

. CASTELLANOS, DORIS. La comprensión de los procesos del aprendizaje: Apuntes para un marco conceptual. CEE, ISPEJV. La Habana, 1999.

. COLECTIVO DE AUTORES. Orientaciones metodológicas. Ciencias. 6to grado. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1989.

. PÉREZ CAPOTE, M y otros. Metodología de la enseñanza de la Geografía de Cuba, Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1989.

. POZO, JUAN I. Aprendices y Maestros. La nueva cultura del aprendizaje: Alianza Editorial. Madrid, 1996.

. RECIO MOLINA, P.P. Las habilidades de trabajo con mapas. Tesis de Maestría (Master en Didáctica de la Geografía). ISPEJV. La Habana, 1996.

. ZILBERSTEIN, J. Y MARGARITA SILVESTRE. Una didáctica para una enseñanza y un aprendizaje desarrollador. ICCP. La Habana, 1997.