Examples of activities for the preparation of teachers in the treatment of fine motor skills, in the fourth cycle of preschool education

Main Article Content

Tomasa Lázara Martínez Sánchez
Yuslenia Sotolongo Rodríguez

Abstract

This article it is treated the preparation of preschool education teachers having in mind nowadays tendencies about Cuban education. This is done with the purpose of elaborating a set of activities to form teachers to treat fine motion, in the fourth cycle of preschool education in Carlos Manuel neighborhood. The study demonstrated the problems in teacher's formation to treat, with an interdisciplinary character, the fines motion abilities. The activity system is composed of qualification activities, demonstration and exchange with other specialist in the territory, with participative techniques among others, with a methodological character. The practical significance of this theme is to offer a consulting material for teachers and auxiliary personnel at the fourth cycle, to treat fine motion skills which will allow their systematic pedagogic preparation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez Sánchez, T. L., & Sotolongo Rodríguez, Y. (2008). Examples of activities for the preparation of teachers in the treatment of fine motor skills, in the fourth cycle of preschool education. Mendive. Journal on Education, 6(2), 104–108. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/282
Section
ARTICLES

References

. ADDINE F. La Formación Pedagógica. Conferencia dictada en el II Taller Internacional de Formación Pedagógica y Orientación Educacional. -- La Habana: ISPEJV: IPLAC, 1997. –p.12

. AMOS COMENIUS, JUAN: La Escuela Materna. Moscú, Editorial Pueblo y Educación. Cuba, 1982.

. AÑORGA MORALES J. La Educación Avanzada. Paradigma educativo alternativo para el mejoramiento profesional y humano de los recursos laborales y de la comunidad. En soporte magnético. Instituto Superior Pedagógico." Enrique José Varona". 1999.

. BERRUEZO Y A. PEDRO P. El cuerpo, el desarrollo y la Psicomotricidad. Revista Estudios y Experiencias. España. 1995. No. 4. Vol. 1. Pág. 15

. COLECTIVO DE AUTORES DE EDUCACION PRESCOLAR: En torno al Programa de Educación Preescolar, MINED. Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de la Habana, 1995.

. DOMÍNGUEZ M Y F, MARTÍNEZ. Principales modelos pedagógicos de la Educación Preescolar. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana. 2001. 114 Pág.

. FRANCO GARCÍA OLGA Y COAUTORES. Lecturas para educadores preescolares II y III. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana. 2006

. LOPEZ HURTADO, JOSEFINA: Un nuevo Concepto de Educación Infantil. Editorial Pueblo y Educación. Cuba, 2001. P.1-19.

. MARTÍNEZ MENDOZA FRANKLIN. El proyecto curricular. Editorial Pueblo y Educación Cuba. 2004.

. MARTÍNEZ LLANTADA MARTHA. Inteligencia y creatividad infantil. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana. Pág.10

. PÉREZ GARCÍA, DELFINA Dra.: Dirección y Perfeccionamiento del Personal Pedagógico. Editorial Pueblo y Educación.

. PÉREZ, G. Y OTROS. Metodología de la investigación educacional. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana. 2001 Pág. 13.

. ROSÉS. M. A.. Preparación del niño relacionada con la formación de habilidades caligráficas, en Estudio sobre las particularidades del desarrollo del niño preescolar cubano. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana. 1995 Pág. 227.

. ROJAS ESTÉVEZ JOSEFA. Consideraciones acerca de la motricidad fina en la edad inicial y preescolar. Tesis en opción al título de doctor. Ciudad de la Habana 2006.