Problems and challenges in the teaching of journalistic writing

Main Article Content

José Luis Férez Vergara
Adriam Camacho Domínguez

Abstract

This article analyzes the problem that journalism students have to write in relation to subjects that have a high workload to carry out practical writing work, in order to perfect the different journalistic genres, such as: the news, the report, interview, chronicle and commentary. The article addresses the case of the students of the seventh semester of the Journalism Career of the Vicente Rocafuerte Lay University of Guayaquil, in the academic period 2019-2020. A mixed, descriptive, explanatory and longitudinal research methodology was applied that included the survey and self-assessment and knowledge tests on the application of spelling rules, punctuation marks, semantics, among other fundamental aspects that a student must know to apply correct journalistic writing technique. The results showed that the majority of the students registered shortcomings in writing due to the lack of mastery and knowledge of spelling rules, problems of syntax, coherence, clarity and precision in the development of news texts. As conclusions, there are problems of form and content that teachers have to deal with and must find teaching strategies that reduce this problem.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Férez Vergara, J. L., & Camacho Domínguez, A. (2022). Problems and challenges in the teaching of journalistic writing. Mendive. Journal on Education, 20(2), 632–641. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2803
Section
ARTICLES
Author Biographies

José Luis Férez Vergara, Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil

PhD en Ciencias de la Educación, Profesor Titular de la carrera de Periodismo, Facultad de Ciencias Sociales y Derecho, Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil.

Adriam Camacho Domínguez, Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil

PhD en Ciencias Históricas. Profesor Titular de la carrera de Periodismo, Facultad de Ciencias Sociales y Derecho, Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil.

References

Aguinaga, E. d. (2000). Nuevo concepto de Redacción Periodística. Estudios sobre el mensaje periodístico (UCM), (6), 307-325. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/download/ESMP0000110307A/12950/

Arrieta de Meza, B y Meza, R. (2000) Algunas estrategias para el mejoramiento de la lectura y de la redacción en estudiantes universitarios de recién ingreso. Revista Investigación y Postgrado. 15(1), Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

Campbell Wilcox, K., Yagelski, R., & Yu, F. (2014). The nature of error in adolescent student writing. Reading and Writing, 27(6), 1073-1094. Disponible en: doi:10.1007/s11145-013-9492-x

Carratalá, F (2006) La enseñanza integrada de la ortografía y el vocabulario en la Enseñanza Secundaria. Material didáctico. Comunidad de Madrid. Disponible en: http://www.madrid.org/bvirtual/BVCM001663.pdf

Carlino, Paula (2005). Escribir, leer, y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. Disponible en: https://www.aacademica.org/paula.carlino/3.pdf

Cortina Savigne, Y. A. (2021). Perífrasis verbales vs. redacción periodística. ISLAS, 63(200), Pp. 122129. Recuperado a partir de https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1202

Dimángano, P. y Delgrosso, A. (2016) La disortografía en universitarios: estudio descriptivo de la actitud y opinión de los docentes. Revista da UIIPS, 4(4), p1-13. Disponible en: https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/download/14455/10842

Figueredo, L. A. L. (2021). Enseñanza aprendizaje de la redacción de textos expositivos: Una experiencia. (Original). Roca. Revista científico - educacional de la provincia Granma, 17(2), 490-506. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2394/4671

Lemos, L. L. (2000). Redacción y Estilo Periodístico. En: Colecci6n MONOGRAFIAS CIESPAL, Volumen No. 10, ISBN-9978-55-0Q4-S, Primera Edici6n, Ediciones CIESPAL. Disponible en: https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/digital/46577.pdf

Ministerio de Educación de Ecuador. (2016). Lengua y Literatura. Ecuador: Ministerio de Educación. Disponible en: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03 /LENGUA.pdf

Morales, Ó. y Hernández, L. (2004) Estudio descriptivo del uso de la ortografía de los estudiantes universitarios de nuevo ingreso. Kaleidoscopio, 1(2), 151-159. Disponible en: http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/16499

Parratt, S., Paniagua, P. y Abejón, P. (2017) Manual práctico de redacción periodística. España: EDITORIAL SÍNTESIS, S. A., ISBN: 978-84-9077-451-9. Disponible en: https://www.sintesis.com/data/indices/9788490774519.pdf

Rodríguez, J. (2001). Errores comunes en el lenguaje periodístico. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 0(76), 53 - 53. Disponible en: doi: https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i76.490

Ríos Laborde, Y. (2021). Particularidades de la oración subordinada en español. Su incidencia en la redacción periodística. ISLAS, 63(200), 112-121. Disponible en: https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1200

Suárez Ramírez, S., Suárez Muñoz, Á., Guisado Sánchez, I., & Suárez Ramírez, M. (2019). La ortografía en el ámbito universitario: una realidad que exige la reflexión del alumnado y la implicación del profesorado. Didáctica. Lengua y Literatura, 31, 135-145. Disponible en: https://doi.org/10.5209/dida.65945

Velázquez Avila, K. M., & Santiesteban Naranjo, E. (2021). La evaluación de la competencia gramatical: una experiencia desde el proceso de enseñanza-aprendizaje. Sinergia Académica, 4(3), 19-33. Disponible en: https://doi.org/10.51736/sa.v4i3.59

Zavala González, H. D., & Corona González, M. V. (2010). Importancia de las características y funciones presentes en el lenguaje periodístico de los medios impresos de Maracaibo. Revista de Ciencias Sociales, 16(1), 21-27. Disponible en: https://bit.ly/3IxQKfJ