The formation of a concept frames, different looks of the same end

Main Article Content

Sandra Martínez López
María Magdalena López Rodríguez del Rey

Abstract

The search for a concession on the concept of training, its definition as a pedagogy category and the different approaches that, from Philosophy, Sociology, Psychology and Pedagogy are carried out on the subject, constitute the analysis that is illustrated in this article, where, in addition, binding synergies for the development of children, adolescents and young people are established because of the training process. Without forgetting the reference to the different educational actors that, from the school, the family, and the community, focus the process on the internalization of knowledge, norms, modes of action, skills, and values, while the student is assumed as the center of education in the effort to promote their independence, their autonomy, and their active, proactive, and creative insertion in society. The bibliographic evidence that supports the systematization in this study shows the conceptual complexity, as well as the various positions that are assumed in accordance with the intention and scope of the training, by placing it as the center of the educational process and highlighting its importance in the task of training man for his insertion and contribution in more just, responsible and equitable societies; in clear correspondence with its historical and cultural context, of which it must also consciously be the protagonist.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez López, S., & López Rodríguez del Rey, M. M. (2021). The formation of a concept frames, different looks of the same end. Mendive. Journal on Education, 19(4), 1376–1387. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2773
Section
REVIEW ARTICLES

References

Agudelo, L., Pulgarín, L. A., & Tabares, C. (2017). La Estimulación Sensorial en el Desarrollo Cognitivo de la Primera Infancia. Revista Fuentes, 19(1), 73-83. http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2017.19.1.04

Barrabia, O. (2016). La formación como categoría de la Pedagogía de la Educación Superior Pedagógica. Algunos apuntes y reflexiones. VARONA, Revista Científico-Metodológica, 62. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360657458023

Casasola, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Revista Comunicación, 29(41), 38-51. https://www.scielo.sa.cr/pdf/com/v29n1/1659-3820-com-29-01-38.pdf

Castells, M. (2014). El impacto de internet en la sociedad: una perspectiva global. C@mbio 19 ensayos fundamentales sobre cómo internet está cambiando nuestras vidas. https://www.bbvaopenmind.com/wp-content/uploads/2014/03/BBVA-Comunicaci%C3%B3n -Cultura-Manuel-Castells-El-impacto-de-internet-en-la-sociedad-una-perspectiva-global.pdf

Cortina, A. (2019). Aporofobia, el rechazo al pobre. Un desafío para la democracia (4a ed.). Paidós.

Ducoing Watty, P. (2005). Sujetos, Actos y Procesos de Formación. Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

Espinoza, K. (2016). Aprendizaje de la lectoescritura: el papel de la práctica auténtica y significativa de la lengua escrita en el desarrollo de la conciencia fonológica. Universidad Complutense de Madrid.

Flórez, R., & Vivas, M. (2007). La formación como principio y fin de la acción pedagógica. Revista Educación Y Pedagogía., 19(47), 165-173. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6680

García-Lastra, M. (2013). Educar en la sociedad contemporánea. Hacia un nuevo escenario educativo. Convergencia. Revista de ciencias sociales., 62, 199-220. https://www.redalyc.org/pdf/105/10525851011.pdf

Giroux, H. (2019). Hacia una pedagogía de la esperanza educada bajo el capitalismo de casino. Pedagogía y Saberes, 50, 153158. http://www.scielo.org.co/pdf/pys/n50/0121-2494-pys-50 -153.pdf

Grijalba, R. P., & Mendoza, J. N. (2020). Formación didáctica continua de los docentes de educación básica primaria en Colombia: Un análisis necesario. Universidad y Sociedad, 12(1), 209-216. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n1/2218-3620-rus-12-01-209.pdf

Lozano, I. (2014). Debates y Tensiones en Torno a la formación docente: Notas para una sociología de la formación. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 14(1), 1-20. http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000100013&lng=en&tlng=es

Martínez, J. (2014). Desarrollo infantil: una revisión. Investigaciones Andina, 6(29), 1118-1137. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=239031678009

Ortiz, J., Ortiz, C. G., & Madrueño, J. C. (2017). La formación ciudadana: Un enfoque desde la perspectiva comunitaria. (Ponencia). Congreso Nacional de Investigación Educativa. San Luis Potosí, México.

Panzera, M., & Slobinsky, L. (2007). Desarrollo en la edad escolar: construcción de identidad. Relación con pares de distinto nivel económico. (Ponencia). XIV Jornadas de Investigación y Tercer Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur. https://www.aacademica.org/000-073/222.pdf

Peñacoba, A. (2013). La Educación en Millán-Puelles: Generar espacios de libertad, de humanización. EDETANIA, 44, 151-162. https://dialnet.unirioja.es/servlet /articulo?codigo=4596221

Solovieva, Y., & Quintanar, R. L. (2017). Desarrollo del pensamiento y la actividad escolar reflexiva. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, 1(2), 356-375. https://doi.org/10.14393/OBv1n2a2017-6

Terán, L. P. (2018). Desarrollo de habilidades para la vida en niños y niñas en edad escolar de la institución educativa Gimnasio La Alboleda. Una sistematización de experiencias. (Tesis de pregrado). Universidad Santo Tomás.

Venegas, M. (2004). El concepto pedagógico formación en el universo semántico de la educación. Educación, 28(2), 13-28. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44028202

Yurén, M. (2005). Ethos y autoformación en los dispositivos de formación docente. En, M. Yurén, C. Navia, y C. Saenger, Ethos y Autoformación Docente. (pp. 19-45). Ediciones Pomares.