Exploring linguistic intelligence in children aged five to six

Main Article Content

Yennis Alfonso Amaro
Damarys Carreño Ortega
Jorge Félix Massani Enríquez

Abstract

This article is based on the result of the research project Stimulation of neurodevelopment in early childhood children that is carried out at the University Carlos Rafael Rodríguez of Cienfuegos. It responds to the claims of studies to stimulate the integral development of early childhood children in Cuba. In this sense, its objective was to analyze the guide for the exploration of linguistic intelligence in children between five and six years of age, based on the results obtained from the study of the Terré protocol for the evaluation of the potentialities of the multiple intelligences in the infantile neuropotential, with a view to its contextualization. Hence, theoretical methods such as analytical-synthetic and inductive-deductive were used; within the empirical ones the documentary analysis, the interview and the scientific observation. As a result, indicators were obtained for the exploration of linguistic intelligence that are contextualized in the education of children aged five to six years in Cuba and the standards for their application by educators. These elements will allow educators to identify the potentialities of students in this regard and transform their intervention strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alfonso Amaro, Y., Carreño Ortega, D., & Massani Enríquez, J. F. (2022). Exploring linguistic intelligence in children aged five to six. Mendive. Journal on Education, 20(1), 158–171. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2628
Section
ARTICLES
Author Biographies

Yennis Alfonso Amaro, Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez.

Profesora Auxiliar de la Facultad de Educación. Coordinadora de la carrera Lic en Educaci{on Preescolar. Departamento Educación Infantil. Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez. Cuba

Damarys Carreño Ortega, Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez. Cuba

Profesora Auxiliar de la Facultad de Educación. Vicedecana de Formación de Pregrado.

Jorge Félix Massani Enríquez, Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez

Profesor Titular del Centro de Estudios de Didáctica de la Educación Superior de la Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez.

References

Casanova Zamora T. A. (2020). Importancia de estimular las inteligencias múltiples en educación inicial. Habilidades y destrezas. Revista Boletín Redipe, 9(10), 108-181. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1096

García Paida, A. M. (2018). La teoría de las inteligencias múltiples en la educación. Revista Polo del Conocimiento, 3(26), 94-111. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/732/907#

Gardner, H. (1983/1993). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Nueva York, EUA. Basic Books.

Macías Figueroa, Y G., Vigueras Moreno, J A., & Rodríguez Gámez, M. (2021). Una escuela con inteligencias múltiples: visión hacia una propuesta innovadora. Revista Cubana de Educación Superior, 40(1),1-21. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000100019

Mesa Simpson, CE. (2018). Caracterización de las inteligencias múltiples de estudiantes de 2do año de la carrera de Medicina. Revista Médica Electrónica, 40(2), 298-310. http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2433/3779

Mena Reinoso, A. P. (2020). Análisis exploratorio de inteligencias predominantes en estudiantes de ingeniería de la Escuela Superior Politécnica de Chimborazo (Ecuador). Revista Espacios, 41(16), 1-9. https://www.revistaespacios.com/a20v41n16/20411601.html

República de Cuba. Ministerio de Educación. (2017). Plan Educativo de la Primera infancia. Editorial Pueblo y Educación.

Terré Camacho, O. (2017). Neuropotencial de inteligencia infantil. Como desarrollar la inteligencia en niños de edad temprana. Editorial Casilda. Argentina.