The cultural-historical approach as the basis of a methodology for strategic learning of writing in a foreign language

Main Article Content

Vilma María Pérez Viñas

Abstract

The historical-cultural approach is one of the most influential psychological theories nowadays. Foreign language teaching-learning has not been away from this influence. This article intends to argue the reasons why a methodology for the strategic learning of writing in English as a foreign language is based on the historical-cultural approach by L. S. Vigotski and his followers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Viñas, V. M. (2007). The cultural-historical approach as the basis of a methodology for strategic learning of writing in a foreign language. Mendive. Journal on Education, 5(4), 241–246. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/252
Section
ARTICLES

References

BRAVO, M. Alternativa metodológica para concebir el proceso de enseñanza aprendizaje de la lectura, en la educación de escolares sordos del segundo ciclo. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, 2003. BYRNE, D. Teaching Writing Skills. Longman Group UK Limited, 1988. CORRAL RUSO, R. La zona de desarrollo próximo y la pedagogía universitaria. TEMAS, 31, octubrediciembre, 2002. pp. 27–32. ELLIS, R.. Second Language Acquisition. Oxford, New York: Oxford University Press, 1997. pp. 32; 48; 51; 52. HEDGE, T. Writing. Resource Book for Teachers. Alan Maley (S. Ed.). Oxford: Oxford University Press, 1988. pp. 168; 10. HUONG, LE PHAM HOAI. The Mediational Role of Language Teachers in Sociocultural Theory. FORUM, Volume 41, No. 3, 2003. pp. 32- 35. KOZULIN, A. Vigotsky´s Psychology: A biography of ideas. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1990. En Le Pham Hoai Huong, (op cit.). pp. 32-35. LEHTONEN, J. Y K. SAJAVAARA. From Traditional Contrastive Linguistics Toward a Communicative Approach: theory and applications within the Finnish- English cross- language project. En K. Sajavaara (Ed.) Cross Language Analysis and Second Language Acquisition, 1983. pp. 81- 94. MARTÍ, J. Revista Universal, México, 21 de septiembre de 1878. En E C t II. pp. 189-190. NUNAN, DAVID. Language Teaching Methodology. A Text for Teachers. Prentice Hall Inc., 1991. pp. 83- 99; 87; 88. PÉREZ VIÑAS, V. M.. Enfoque interactivo para la enseñanza y el aprendizaje de la comunicación escrita. Tesis presentada en opción al grado académico de Master en Ciencias. La Habana: Facultad de Lenguas Extranjeras de la Universidad de la Habana. 2001. pp. 2; 47; 1; 37; 20; 45; 54; 47. ____________________ Un Modelo Teórico de la Comunicación Escrita en Lengua Extranjera. En J. S Cabrera (Ed.) Comprensión y Aprendizaje Escolar, 2003. pp. 157- 172. GICA. ____________________ Una metodología para el aprendizaje estratégico de la escritura e la Práctica Integral de la Lengua Inglesa, para estudiantes de primer año del Instituto Superior Pedagógico “Rafael María de Mendive” Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias. Pinar del Río: ISP “Rafael María de Mendive”, 2008. PÉREZ VIÑAS, V. M. Y R. GUERRA.. A Strategic Approach to the Teaching of Writing in a Foreign Language. (s/e). Pinar del Río: Instituto Superior Pedagógico “Rafael María de Mendive”, 2004 p 3. RICHARDS, J. C.. The Language Teaching Matrix. Cambridge: Cambridge University Press, 1990. pp. 108; 106-107; 109; 116. RODRÍGUEZ FERNÁNDEZ, L. Algunas consideraciones entorno a las estrategias de aprendizaje y al “Paradigma de Aprender a Aprender”. Pinar del Río: Instituto Superior Pedagógico “Rafael María de Mendive”, 2003. pp. 6; 2; 8; 9; 9-10. (En soporte digital). RIVERA, S. La categoría acción en algunas de las teorías del aprendizaje. Parte III. La categoría acción en el enfoque histórico-cultural de L. S. Vigotski. (s/e). Pinar del Río: ISP “Rafael M. de Mendive”, 1999. pp. 2; 3. TRIBBLE, CHRISTOPHER. Writing. Oxford University Press, 1996. pp. 41; 57; 58-59; 114.

VIGOTSKI, L. S. Pensamiento y Lenguaje. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1964. pp. 26; 60; 62. WELLS, G., M. CHANG GEN LING Y ANN MAHER. Collaborative Inquiry and Literacy. En M. Brubacher, Ryder Payne y Kemp Rickett (Eds.) Perspectives on Small Group Learning. Theory and Practice. Ontario: Oakville, Rubicon Publishing Inc., 1990. p. 33. ZOU, Y. Rethinking empowerment: The acquisition of cultural, linguistic, and academic knowledge. TESOL Journal, 7, (4), 1998, pp. 4- 9. En Le Pham Hoai Huong, (op cit.).