The agricultural vocational training work in primary teachers / El trabajo de formación vocacional agropecuaria en los maestros primarios

Main Article Content

Daysi Sánchez Riesgo
Gloria María Jaime Mirabal
Reina Ricardo Sosa

Abstract

The preparation of teachers in the field of agricultural vocational training is a situation that has not yet been satisfactorily resolved in the Cuban educational system, it constitutes a complex challenge to assume at the present time, due to the difficulties that persist, which places the teachers faced with the responsibility of redoubling efforts to carry out in-depth analyzes and changes, on the eve of offering a correct response to reverse the situation. The present article aims to present a pedagogical conception that contributes to the preparation of primary teachers for the work of agricultural vocational training. In its development, theoretical level methods such as historical-logical, modeling and systemic-structural-functional were used; At the empirical level, observation and interview were used, in addition to those corresponding to descriptive and inferential statistics that allowed the collection, interpretation and processing of information related to the subject. This pedagogical conception raises three guiding ideas with a systemic, organized and preparation-oriented nature, in each of them the cognitive, procedural-methodological and affective-motivational aspects are made explicit and they materialize in workshops, scientific debates and exchanges of experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Riesgo, D. S., Jaime Mirabal, G. M., & Ricardo Sosa, R. (2021). The agricultural vocational training work in primary teachers / El trabajo de formación vocacional agropecuaria en los maestros primarios. Mendive. Journal on Education, 19(2), 359–378. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2251
Section
ARTICLES

References

Addine, F., González, M. y Recarey, S. (2002). Principios para la dirección del proceso pedagógico. En Batista (Comp). Compendio de Pedagogía. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Bernaza, G.J. (2013). Construyendo ideas pedagógicas sobre el posgrado desde el enfoque histórico cultural. México: Universidad Autónoma de Sinaloa.

Blanco, A. (2001). Introducción a la Sociología de la Educación. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Castro, F. (1979). Discurso pronunciado en el acto de graduación del destacamento pedagógico "Manuel Ascunce Domenech" efectuado en el teatro "Carlos Marx", el 13 de julio.

Chávez, J. (2003). Aproximación a la Teoría Pedagógica Cubana. Curso 1. IPLAC. Cátedra UNESCO en Ciencias de la Educación. Pedagogía 2003. Ciudad de La Habana, Cuba.

Chávez, J. A. y Pérez, L. (2015). Fundamentos de Pedagogía General. Parte I. Texto para la carrera Pedagogía-Psicología. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Cuba. Ministerio de Justicia (2019). Constitución de la República de Cuba. Ministerio de Justicia.

Deler, G., et al., (2017). La gestión científica en el desarrollo educativo local y comunitario. Congreso Internacional Pedagogía 2017. Curso preevento No. 22, Sello editor Educación Cubana, La Habana, Cuba.

Del Pino, J. L. y Matos, Z. (2016). Concepción de la formación vocacional y la orientación profesional para el trabajo en el Ministerio de Educación de la República de Cuba. Material inédito.

Dueñas, N. (2018). Concepción pedagógica del proceso de formación vocacional agropecuaria en los estudiantes de preuniversitario. (Tesis doctoral). Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca".

Galperin, P. Y., (1983). Sobre la formación de los conceptos y de las acciones mentales. En Lecturas de Psicología Pedagógica. Universidad de la Habana. La Habana, Cuba.

Inocencio, A. (2013). La orientación profesional en el Instituto Superior de Ciencias de la Educación de Lubango, en la República de Angola. Varona, 56, 31-34.

Leontiev, A.N. (1981). Actividad, Conciencia y Personalidad. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

López, J.; Esteva, M.; Rosés, M. A.; Chávez, J.; Valera, O. y Ruiz, A. (2002). Marco conceptual para la elaboración de una teoría pedagógica. En: Compendio de Pedagogía. Ciudad de la Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Ministerio de Educación. (2014). Resolución ministerial 186/2014. Adecuaciones para el trabajo en el curso escolar 2014-2015, Documentos Normativos. La Habana, Cuba.

Ministerio de Educación. (2000). Resolución ministerial 170/2000, sobre el trabajo de formación vocacional y de orientación profesional a desarrollar en los centros docentes y Palacios de Pioneros. Documentos Normativos. La Habana, Cuba.

Ricardo, R. (2014). Estrategia de superación profesional para maestros(as) primarios que posibilite el desarrollo de la educación de la sexualidad. [Tesis doctoral, Universidad de Pinar del Río].

Rico, P. et al., (2008). El Modelo de Escuela Primaria Cubana: Una propuesta desarrolladora de Educación, Enseñanza y Aprendizaje. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

PCC. (2016). Actualización de los lineamientos sobre la Política Económica y Social cubana. VI Congreso del Partido Comunista de Cuba.

Salas, N. (2009). La formación vocacional agropecuaria en el séptimo grado de la ESBEC Leonel Martí Corona (Tesis de maestría). Instituto Caribeño Latinoamericano y del Caribe.

Most read articles by the same author(s)