The teacher, his practice and continuos education: ideology and educational reform in Mexico / El docente, su práctica y formación continua: ideología y reforma educativa en México

Main Article Content

Inés Lozano Andrade
Pedro Emiliano Miranda García

Abstract

This article aims at understanding and interpreting from a critical perspective the ideology behind the educational reforms on professional development for basic education teachers in Mexico. For that purpose, the discourse in the national 2017 basic education programs is analyzed closely with a critical and hermeneutic perspective. Three aspects are focused: being a teacher, his teaching practice, and his professional development. The research findings reveal two dominant ideological categories consistently present in this discourse: the normalization of technical-instrumental rationality as the legitimized one, and the Toyotism, as a practical mechanism disguising the dominance of a legitimate "democratic control".

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lozano Andrade, I., & Miranda García, P. E. (2021). The teacher, his practice and continuos education: ideology and educational reform in Mexico / El docente, su práctica y formación continua: ideología y reforma educativa en México. Mendive. Journal on Education, 19(1), 199–213. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2074
Section
ARTICLES
Author Biographies

Inés Lozano Andrade, Escuela Normal Superior de México

Profesor investigador de tiempo completo en la Escuela Normal Superior de México

Pedro Emiliano Miranda García, Centro de Actualización del Magisterio

Profesor investigador de tiempo completo en El Centro de Actualización del Magisterio

References

Bourdieu, P y Passeron, J. P. (2018), La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza, Buenos Aires, Fontamara.

Casillas-Gutiérrez, C. (2019) "Currículum, ideología y capacidad crítica en la docencia universitaria" Revista Educación, 43(1), Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44057415034

Díez, E. J. (2020). Ideología en la formación inicial docente. Revista Iberoamericana de Educación, 82(2), 9-25. Disponible en: https://doi.org/10.35362/rie8223658

Díez, E, J. (2019). "Naturalizar" la ideología neoliberal: educar en el habitus capitalista. Estudios de Derecho, 76(168), 221-239 Disponible en: https://doi.org/10.17533/udea.esde.v76n168a09

Habermas, J. (1982), Conocimiento e interés, Madrid: Taurus.

Hernández, J. (2015) Ideología, educación y políticas educativas. Revista española de pedagogía, 68(245), 133-150. Recuperado de: https://revistadepedagogia.org/lxviii/no-245/ideologia-educacion-y-politicas-educativas/101400010130/

Mannheim, K. (1987) Ideología y utopía. México, FCE

Marx, K. (1986), La ideología alemana, México, Progreso

Moreno Mosquera, E. (2016). El análisis crítico del discurso en el escenario educativo. Zona Próxima, 0(25), Article 25. http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/view/8253, Disponible en: http://dx.doi.org/10.14482/zp.25.9799

Saldaña, A. (2008). La gestión como ideología en la Universidad Pública Mexicana. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 6, 1-20 Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/2831/283121716002.pdf

SEP (Secretaría de Educación Pública), (2017a), Modelo Educativo para la Educación Obligatoria. Educar para la libertad y la creatividad, México, SEP.

SEP (Secretaría de Educación Pública), (2017b), Plan y Programas de Estudio para la Educación Básica: Aprendizajes clave para la educación integral, México, SEP.

Torres, C (2016) Educación Superior y Globalización Neoliberal en el Siglo XXI. Siete Tesis Iconoclásticas. Revista Latinoamericana de educación comparada. 1(1). Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=22072

Torres, C. (1981) "Ideología, educación y reproducción social". Revista de ciencias de la educación, 15, 49-72. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5715931

Villegas, C. y Cornieles, L. (2018) "Trasfondo ideológico del concepto de desarrollo educativo durante los primeros 6 años de gobierno de Hugo Chávez". Revista Discurso & Sociedad, 12(2), 367-395, 369. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6760212