Construction of hypertexts for the career of Engineering in Agribusiness Processes in distance education

Main Article Content

Milagros Socas Reinoso
Alexis Torres Alonso
Boris Pérez Hernández

Abstract

At the Agrarian University of Havana, since 2016 the first experiment has been carried out for the implementation of the Distance Education Model of the Cuban Ministry of Higher Education in a career with an agricultural technical profile. For this, the career in Agro-Industrial Process Engineering was selected. The production of hypermedial resources for this modality constitutes an element that highlights the approved model. The present work, in correspondence, had the objective of making a diagnosis of the construction of hypertexts aimed at distance education, in the career of Engineering in Agroindustrial Processes. The operational definition of the fundamental variable was started and the dimensions and indicators associated with it were determined. Subsequently, the analysis of various applied instruments was carried out: observation, analysis of user registries, semantic Osgood differential, semi-structured group interview and focus group, which allowed the analysis of the behavior of the study variable. Finally, from the analysis of the applied instruments, the force field analysis and the cause-effect diagram or Ishikawa fishbone were performed. It is revealed in all the processing, the existence of deficiencies in the construction of hypertexts associated with the preparation of teachers and the command of hypermedia language.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Socas Reinoso, M., Torres Alonso, A., & Pérez Hernández, B. (2020). Construction of hypertexts for the career of Engineering in Agribusiness Processes in distance education. Mendive. Journal on Education, 18(3), 629–646. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2040
Section
ARTICLES
Author Biographies

Milagros Socas Reinoso, Universidad Agraria de La Habana

Asesora del Rector

Alexis Torres Alonso, Universidad Agraria de La Habana

Director de Grados Científicos

Boris Pérez Hernández, Universidad Agraria de La Habana

Director del Laboratorio de Tecnología Educativa

References

De Urrutia, L., & González, G. (2003). Metodología, métodos y técnicas de la investigación social III: selección de lecturas. La Habana: Félix Varela.

Hernández, R. A., & Coello, S. (2015). El proceso de la investigación científica. La Habana: Editorial Universitaria.

Jrez, M. (s. f.). Diagrama de Ishikawa. Editorial Academia. Recuperado a partir de https://www.academia.edu/16164757/DIAGRAMA_DE_ISHIKAWA

Landow, G. P. (1995). Hipertexto: la convergencia de la teoría crítica contemporánea y la tecnología. Barcelona: Paidós Ibérica.

Lombillo Rivero, I., Nambalo Mulay-Dua, J., Torres Alonso, A., & Pérez Hernández (2018). La innovación educativa en el uso de los medios de enseñanza: una propuesta de solución que incluye las TIC. Revista Cubana de Educación Superior, 37(3). Recuperado a partir de http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/235

Quintero León, M., Torres Alonso, A., Figueroa Corrales, E., & Pérez Hernández, B. (2020). Diagnóstico para evaluar el proceso de implementación del modelo de EaD en la carrera IPAI en la Universidad Agraria de La Habana. Maestro y Sociedad, 17(2), 181-188.

Urbán Fernández, F. (1980). Un método de investigación de origen psicolingüístico: el diferencial semántico. Cauce: Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas, (3), 47-70.

Pérez Hernández, B., Torres Alonso, A., & Lombillo Rivero, I. (2018). Campus virtual integrado para la formación del profesional en la Universidad Agraria de La Habana. Revista Congreso Universidad, 7(4). Recuperado a partir de http://revista.congresouniversidad.cu/index.php/rcu /article/view/1063

Socas Reinoso, M. C., Torres Alonso, A., Pérez Hernández, B. (2020). Los hipertextos en la educación a distancia: componentes linguísticos, pedagógicos y tecnológicos para su construcción. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(2). Recuperado a partir de http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1452

Torres Alonso, A., Iriarte Navarro, L., & Pérez Hernández, B. (2016). Experiencia en la gestión, producción y distribución de contenidos digitales: la teleclase como caso particular. Revista Congreso Universidad, 5(5). Recuperado a partir de http://revista.congresouniversidad.cu/index.php/rcu/article/view/777