Working for the Students discipline. Experiences in Pinar del Rio

Main Article Content

Marisol Bravo Salvador

Abstract

The educational system in our country, in response to the legal provisions of the Cuban State for the administration of justice to minors, serves as a substantive process of preventive and community work, an essential process for the comprehensive formation of current and new generations. The present article aims to socialize a strategy to prevent the aggravation of indiscipline in students from the province of Pinar del Río. Methods such as document analysis, systemic approach, interview, observation, case study, and analysis-synthesis and induction-deduction procedures were used to find out about preventive work, identify and characterize students who do not comply homework as well as its evolution after applying the strategy. In conclusion, the proposed strategy to prevent the aggravation of indiscipline in students, with an interactive and multifactorial nuance, based from a developing perspective, on the Cuban experience on preventive work makes it viable for the fulfillment of the stated objective and feasible from its insertion in the Work System of the Provincial Directorate of Education in Pinar del Río.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bravo Salvador, M. (2020). Working for the Students discipline. Experiences in Pinar del Rio. Mendive. Journal on Education, 18(4), 729–745. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1854
Section
ARTICLES
Author Biography

Marisol Bravo Salvador, ¨Universidad Pinar del Río¨

Profesora del Centro de Esudios de Ciencias de la Educación Pinar del Río (CECE-PRI)

References

Almaguer, Y.R. & Almaguer, S. (2017) Acciones para la formación del valor responsabilidad en adolescentes con trastornos de conducta. Revista Educación y Sociedad. 15(3), pp. 49-61.

Bermúdez, R., Saínz, L., Barrera, L.M. & Pérez, L.M. (2017) La personalidad: Diagnóstico de su desarrollo. (Libro Online). Las Tunas: Universidad de Las Tunas. pp. 31-38. Recuperado de http://roa.ult.edu.cu/bitstream/123456789/3733.

Castillo del Risco, Y., Gómez, A.L., Núñez, O.L., Gómez, E., Olica, B., & De Armas, E. (2013) Carácter preventivo en la atención a las dificultades en el aprendizaje en niños con diagnóstico de retardo en el desarrollo psíquico. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, 18(185). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd184/caracter-preventivo-en-retardo-en-el-desarrollo.ht

Ferrer, D.M., Martín, R. & Suz, M.A. (2019) Niñez, familia y violencia. Miradas en la región central del país, desde diferentes perspectivas. En Jiménez, A., & Sarduy, Y.B. (Ed). Pensar en las infancias cubanas: coordenadas socioculturales (pp. 119). La Habana: Instituto Cubano de Investigación Cultural Juan Marinello. Recuperado de http://biblioteca.clacso.org/Cuba/cidcc/20200304054900/2.pdf

García, I.C., & Tamayo, J. (2018) Las políticas educativas inclusivas en Cuba. Revista Científico Metodológica Varona, Edición especial, (Online) no.66 supl.1. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-8238201800010.

PCC. (2017). Documentos 7mo. Congreso del Partido aprobados por el III Pleno del Comité Central del PCC el 18 de mayo de 2017 y respaldados por la Asamblea Nacional del Poder Popular el 1 de junio de 2017. Compendio. La Habana: Comité Central del PCC

Peña, Y., Garcés, J.E., & López, S.A. (2017) La prevención de trastornos de conducta desde la Educación Física escolar. OLIMPIA. Revista de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma, 14(45), Edición especial. pp. 297-311

Romo M.C., Ramos A., & Velázquez P.Z. (2017) Análisis de las estrategias docentes para promover la convivencia y disciplina en el nivel de educación preescolar. Educación, 26(51):35-54. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-94032017.

Rubilar L. (2017) Gabriela Mistral y el imaginario pedagógico chileno. Memoria Chilena, artículos para el bicentenario pp.13 Recuperado de http://www.memoriachilena.gob.cl/602/articles-123217_recurso_2.pdf

Valle, A., Aguilartes, Y., & Rodríguez, Y. (2016) Plan de acciones para prevenir indisciplinas sociales en jóvenes. EduSol, 16(54), ene.-mar., Universidad de Guantánamo, Cuba, pp. 11-24.

Vigotsky, L.S. (1989) Fundamentos de Defectología. Obras completas tomo V. Editorial Pueblo y Educación: La Habana.

Most read articles by the same author(s)