Characterization of the practicing center´s tutor surpassing of Primary Education Degree in Pinar del Río

Main Article Content

Enma Gallardo Barroso
Norberto Valcárcel Izquierdo
Tomás Castillo Estrella

Abstract

In the article it approaches the theme related with the tutor´s preparation in the practicing center, context in which the student of Primary Education Degree develops an important part of his formation as a future professional. It has as an objective to socialize the results of the study-diagnostic that allowed the characterization performed about the tutor’s surpassing of the practicing center in Pinar del Rio Province. To its realization it has applied analysis research methods and information gathering, among there are some like systematization, observation, the interview, the questionnaire and the methodological triangulation. To the diagnostic development it has worked with a sample of tutors, students in formation who are attended by those tutors, executives of the Primary Schools where the tutors work and teachers of the Primary Education Department pertaining to the University of Pinar del Rio, including career´s coordinators at the CUM. As a result, it has obtained a group of strengths and weaknesses which characterized the actual state of the tutor´s surpassing process of the students’ practicing center of the Primary Education Degree, necessaries to the solutions searching that permit to improve the tutor´s surpassing process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gallardo Barroso, E., Valcárcel Izquierdo, N., & Castillo Estrella, T. (2018). Characterization of the practicing center´s tutor surpassing of Primary Education Degree in Pinar del Río. Mendive. Journal on Education, 16(4), 497–516. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1449
Section
ARTICLES
Author Biographies

Enma Gallardo Barroso, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Departamento Educación Primaria, Facultad Educación Infantil

Licenciada en Educación Primaria, Profesora Auxiliar

Norberto Valcárcel Izquierdo, Universidad de Ciencias Pedagógicas "Ennrique José Varona". La Habana.

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular

Tomás Castillo Estrella, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación, especialidad de Matemática, Doctor en Ciencias Pedagógicas

References

Álvarez Bonet, D. (2014). El desempeño profesional pedagógico del tutor en la Licenciatura en Educación Especial. Tesis en opción al grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”. La Habana. Pág. 17.

Añorga Morales, J.A., De Toro González A.J. y Hernández Escobar, I., (2002). La producción intelectual: proceso organizativo y pedagógico. Ministerio de Educación Superior. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria. Pág. 50. En soporte digital.

Añorga Morales, J.A. y N. Valcárcel Izquierdo. (2008). “La parametrización en la investigación educativa”. Rev. Varona, jul-dic, No.47, (25-32).

Bernaza Rodríguez, G.J. (2016). Construyendo ideas pedagógicas sobre el postgrado desde el enfoque histórico-cultural. Editorial Universitaria. Ministerio de Educación Superior. Cuba. Libro en formato digital. Pág. 32.

Bernaza Rodríguez, G.J., Troitiño Díaz, D.M. y Z.S. López Collazo (2018). La superación profesional: mover ideas y avanzar más. Editorial Universitaria. Córdova: El Cid. Pág. 7.

Castillo Estrella, T. y Norberto Valcárcel Izquierdo. (2015). Consideraciones acerca del proceso de investigación educativa. Material digitalizado. Universidad de Pinar del Río, Cuba.

Herrera Miranda, G.L. (2016). “Superación pedagógica y didáctica. Necesidad impostergable para los profesores y tutores del proceso de especialización”. Revista EDUMECENTRO 2016; 8(2): 19-33. Santa Clara, abr-jun. Pág. 28.

MES (2007). Resolución No. 210. Capítulo II. Trabajo metodológico, artículo 28. Pág. 7.

MES (2011). Resolución No. 145. Capítulo II. Trabajo metodológico, artículo 28. Pág. 7.

MES (2016). Modelo del profesional. Carrera de Licenciatura en Educación Primaria. Plan E. Comisión Nacional de Carrera. Pág. 5.

MES (2016). Orientaciones Metodológicas. Carrera Licenciatura en Educación Primaria. Plan E, Comisión Nacional de Carrera. Pág. 9.

MINED (2011). Dirección de Formación del Personal Pedagógico. La escuela como microuniversidad. Material digitalizado. Pág. 16, 18.

Ponce Milián, Z. (2006). Estrategia pedagógica para contribuir al mejoramiento del desempeño profesional pedagógico del tutor del docente en formación en la escuela primaria como microuniversidad. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Matanzas. Cuba. Pág.12-13.

Vera C, Aldo y Marcelo Villalón, C. (2014). La Triangulación entre métodos cuantitativos y cualitativos en el proceso de investigación. Material digitalizado. Pág. 82.